Annorlunda hältutredning

C

Cecely

Jag fick nys om Euro Vets idag, de utreder hältor med rullband som hästen får trava på, tycker det låter väldigt bra.

Någon som har erfarenhet av Euro Vets?
Är de väldigt dyra?

Sv: Annorlunda hältutredning

Vet inget om det du skriver men på Mälarkliniken har de rullband har jag hört. Superbra sätt att studera rörelsemönster på :) .

Jag har varit där ett antal gånger (jobbar med travhästar) och tycker det är väldigt intressant! Hästarna springer på ett rullband o veterinären går runt o kollar hästens rörelsemönster. Även lätt lutning uppför kollas. Han hittar mycket som inte "vanliga" veterinärer hittar, tex armbågsleder o höftleder. Har till o med sett honom behandla en käkled...!

Det är väl värt besöket. Du kommer inte att ångra att du åker dit.

Bästa stället att åka till med hältor och sånt...

Ja, jag är dem evigt tacksamma. Om det inte var för att de missade en jättestor lös benbit i hovleden på en av mina pållar hade jag inte fått byta honom mot en liten flaska Laphroaig (stavning) i våras när han skulle slaktas... :devil: Han sprutades i carpus och bogled och gud vet var flera gånger men att han hade ont i hovleden det hittades inte...

Benbiten hittades naturligtvius när hästen undersöktes på annan klinik och opererades. Nu kan han trava och det är ju bra om man är travhäst...

Detta är inte direkt något nytt. Jag var där 1997 eller 1998 tror jag.

Rullbandet i sig är inte någon unik universallösning för hältutredningar, enligt min mening. Det är ytterligare ett verktyg för att undersöka rörelsestörningar. Han använder (använde åtminstone då) även "vanliga" metoder i form av böjprov och löparbana.

I vissa fall är det säkert utmärkt med rullband och i andra fall överflödigt. Även denna veterinär kan missa saker, precis som alla andra veterinärer.

I området finns flera duktiga veterinärer som kan göra hältutredningar. Han är en av dem :)

Angående pris så minns jag inte. Tror inte att det var värre än hos någon annan. Jag reagerade inte på priset iaf.

-H

Hade det inte varit för mälarkliniken hade min häst kanske hamnat på smörgåsen :eek: Innan han kom dit blev han behandlad i kotor och knän utan avgörande resultat. Väl på Mk så de hittade en inflammation i gaffelbandsfästet i ena framknät. (med hjälp av div unders.metoder bla rullband)

Självklart. Jag tvivlar inte på dess nytta i hältutredningar men det är inte lösningen på alla problem.

Situationen kan ju även vara den motsatta, precis som solros beskriver (om jag inte missuppfattat). Det händer ibland att en klinik tror sig hitta problemet och behandlar men utan framgång. När man sedan vänder sig till en annan klinik/veterinär tittar de helt förutsättningslöst med "nya ögon" och hittar då (ibland) annat att behandla. Precis som både du och solros beskriver.

Åker man på exv en hälta som inte vill ge med sig trots upprepade behandlingar kan det vara idé att åka till annan veterinär för en "second opinion".

Fast jag tror att vi åker ifrån ämnet lite... Det gällde erfarenheter av Euro Vet (Halmstad)... Ursäkta utsvävningen :smirk:

-H

Jag har varit där närmre 10 ggr med min pålle.
Åkte först till Stenestad (närmre, bor i Blekinge) och fick konstaterat hälta på 3 ben. Vet hemma hittade ingenting!!!
Året därpå ville jag själv gå vidare trots det bara var en liten rörelsestörning som vet sa på Kvalitetstävlan. Åkte då till Eurovet och fick konstaterat spräckt miniskt. Denna går isig inte att göra något åt men man får behandla inflammationen runtomkring, vilket gjordes i 3 omgångar. Sen skulle det bli dax för ny inflammation inom ganska kort tid och då skulle vi behandla igen. Men när nästa inflammation kom så åkte jag till Kalmar, för de visste ju nu vad som skulle behandlas. I kalmar konstaterades att hästen nu var halt! Hon tyckte jag skulle ner till Helsingborg o titta in i leden för att konstatera att det verkligen var minisken som var problemet. Op i Helsingborg några dagar senare visade ett skadat ledband, men ingen skadad minisk....
I efterhand har jag ringt runt o kollat o konstaterat att han nog hade bägge problemen.
Jag har nu i höst varit där 3 gånger till och det ser ganska så positivt ut.
Till saken ;) jag är nöjd med Eurovet och rekommendrar gärna dig att åka dit, men lita aldrig blint på en veterinär.
Priset är i mina ögon dyrare där, ca 5-6 000 för en omgång...

Jag har varit där med en av mina hästar och kan inte påstå att jag blev jätte nöjd!

hästen i fråga fungerade inte riktigt bra och åkte efter rekomendation till Eurovet där en kotled behandlades fram och en knäled bak därefter behandlades knäleden igen en gång...

hästen känndes efter detta ändå inte helt hundra och valde att åka till en annan "vanlig" veterinär som behandlade båda kotorna fram en gång...

efter detta kändes det ändå inte bra trots att benen var bra. Åkte då till fysioterapeft som konstaterade att hästen var låst i både en bog och bäcken...

efter uppbyggande arbete och kontroller kan jag såhär i efterhand dra slutsattsen att hästen haft sina låsningar länge och att det i sin tur gett problem i benen. Låsningarna är nu borta och benen friska- hästen fungerar super:D

då åter till eurovets, jag har blivit lite tveksam till deras metod då jag pratat med andra veterinärer som menar att man inte genom att bara titta på hästen kan avgöra vilken led hästens hälta kommer ifrån. vilket eurovets kan se genom rörelse på rullband. tex var den behandlade knäleden på min häst nog inte besväret utan låsningen i ryggen.

En annan sak som skiljer eurovet från "andra veterinärer" är behandlingen, istället för tex kortison och hyaluronsyra använder de något jag inte riktigt kan namnet på, något liknande så kallad löksoppa.

en positiv sak är att de har samarbete med en duktig tandläkare!

En annan sak som skiljer eurovet från "andra veterinärer" är behandlingen, istället för tex kortison och hyaluronsyra använder de något jag inte riktigt kan namnet på, något liknande så kallad löksoppa.

MSM kanske? (Är en metabolit till DMSO - DMSO kallas löksoppa om jag fattat allt rätt)

/Maria

DMSO intraartikulärt tror jag.
Se SVSs sida.
Väldigt billigt men jag frågar mig hur det är med beredningens sterilitet o pyrogenfrihet.
PL

*knapplån*
Enligt min vet. så är löksoppa en blandning mellan olika medel (kommer inte ihåg vilka) men det som gör namnet löksoppa är att det är väldigt starkt och man måste ha tjocka handskar på sig om man ska behandla med detta medel annars så går det direkt in i blodet och man får en "smak" av löksoppa i munnen :)

Han ville använda det på en senskada... blev dock inte sååå....

När man lägger DMSO utanpå huden blandas det ofta med hydrokortison. Även rent DMSO kallas löksoppa.
PL

Ja det var det jag menade!

Kan tilläggas att det är väldigt canserframkallande:smirk:

hej gå inte på deras lurendrejeri vi har varit uppe sex gånger med min c ponny som de konstaterade hade käkledsinflammation men så var vi nu igår på löberöds hästklinik och min c ponny har spatt INTE KÄKLEDSINFLAMMATION de har dessutom sprutat honom i käkleden åk inte dit det blir bara värre åk till stenestad hästklinik istället. men vad du än gör åk inte till eurovets. mvh juliana stiernblad ps vi har ändå behandlat honom hos eurovets 5 ggr och HÄLTUTREDNING då han fick springa på deras band :( han har bockat av mig pga att han har spatt och han har haft ont SÅ ÅK INTE DIT VAD DU ÄN GÖR

lita inte på eurovets de konstaterade käkledsinflammation på min c ponny men han behanlades ca 6 ggr där men kändes inte 100 och bockade varje dag och jag åkte av så vi tog honom till löberöds hästklinik där de konstaterade SPATT INTE KÄKLEDSINFLAMMATION och på eurovets sprutade de honom i käkleden så lita inte på dem.han är oförsiktig oproffsig och orsakar stort lidande för både ryttare och hennes ponny LITA INTE PÅ DEM. mvh juliana och misty som nu har nästan helt utläkt spatt :D:);):laugh::idea:

gå inte på det de är inte bra de konstaterade käkledsinflammation på min ponny men MISSADE:devil:att han hade SPATT:devil::devil::devil::devil:men vi åkte till löberöds hästklinik där de konstaterade spatt jävla eurovets som missade SPATT jag skulle kunna strypa dem men nu skall vi till stenestad med honom så vi får se men de goda nyheterna är att hans spatt är nästa helt LÄKT SOM TUR E länge leve staffan lidbeck på löberöds hästklinik. jag är honom evigt tacksam:laugh:

Och du är hur gammal? Jag tror det hade räckt med ETT inlägg också :) alla veterinärer kan göra fel, dom är faktiskt inte mer än människor och du har ingen rätt att smutskasta en hel klinik för att de inte hittade felet på din ponny.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Windy
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
583
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka