Annorlunda bett!

M

Moheed

Vad tror ni distansare om detta bett? Kan det vara något att rida med och då enbart ha grimman på och ta ut bettet i grindarna?
Lite indianridning..;) Jag är lite nyfiken, men priset är lite högt bara för att prova och sedan upptäcka att hästen blir skitsur av att få tungan fastklämd!

Laderbett_t.jpg

Sv: Annorlunda bett!

ska hästen ha tungan emellan remmarna menar du? låter lustigt! nä, det är nog inget för mig iaf, då rider jag hellre i grimma! :D

Ja, precis! Bettet ligger som vanligt i munnen och sedan fäster man det under käken med den reglerbara remmen. Som en kandarkedja. Frågan är ju hur hårt/löst det skall sitta?

Kanske kan vara något för min Racer, som så gärna lägger tungan på fel sida???/M

Ja, kanske det du! Han är väl van vid tungband kanske?

Har du tråkigt på jobbet?

När jag red en tävling i Tyskland var det en häst som gick med ett sådant bett och den såg nöjd ut och tydligen så är det tillåtet också.

Vad spännande! Någon som faktiskt sett det användas. Undrar om det inte skulle gå att få ett sånt uppsytt för inte allt för mycket pengar hos sadelmakare? Jag skulle nog hellre ha ett rundsytt i lämplig tjocklek än ett sånt där platt. Inbillar mig att det blir för mycket kanter i munnen liksom.

har man då ett vanligt bett under lädret?? alltså för läder går "lätt sönder" och då är det väl itne så smart ifall det händer när man är ute.....?:confused:

för har man bara ringar å en läderbit som "bett" funkar nog inte..måste nog vara försärkt m ett riktigt bett först tror jag..men rätt coolt tycker jag hihi hur mkt kostar det och vart fann du det?? *nyfiken*

Nä, alltså det verkar bara vara flera lager läder som är ihopsytt, alltså ingen metallförstärkning. Läderklädda bett finns ju redan inom travsporten och det här är inte samma sak. Hållbarhet? Tja, läder är ju bra segt så inte tror jag de tuggar av det i första taget, snarare att det blir för slemmigt och äckligt med tiden och stelt när det torkar. Om det vore lätt att tugga sönder skulle ju inte de läderklädda travarbetten hålla alls?

http://kaupreridsport.e-butik.se/

Titta under distans/fritidsridning och bett. Det kostar 590:-

Det här bettet är gjort som ett Indian Warbridle. Dvs Indianerna brukade ju alltid rida barbacka med ett "träns" bestående av ett rep som knöts runt hästens käke och ligger över hästens tunga och sen gick fortsättningen av repet som en tygel till ryttaren och tillbaka till "bettet". Knuten under käken var fiffig. När man drar i den ena tygeln stramas den åt i hästens mun. Den andra tygeln öppnade upp, lossade på trycket.
Indianerna hängde en fjäder i den frigörande tygeln.
Jag har prövat att rida en häst i USA på Comanche vis. Han hade aldrig varit riden utan vanlig sadel och vanligt bett förut. Det tog 10-15 minuter för honom att komma underfund med detta nya och sen var han helt avslappnad och mycket nöjd och bekväm:)
Jag har bilder i datorn på indianutrustningen o hästen, men jag vet inte hur jag ska lägga in dom här....attan...
Jag skulle själv vilja pröva detta bett fast jag tycker att det är hutlöst dyrt för vad det är....

Men du, det finns en tråd i detta forum som heter "massor me bilder" och i början av tråden finns en jättebra beskrivning av Stopek på hur man lägger in bilder. Jag lovar, det går inte att misslyckas! Jag är ju nyfiken! :bump:

Jag förstår inte riktigt syftet... Är det om man vill rida utan vanligt bett men har en för het häst för att rida helt bettlöst?

Jag tycker det verkar bättre att rida helt bettlöst i så fall. Det måste vara svårt att äta med tungan fastspänd, och hästen äter ju ibland under själva ridningen, inte bara i vet grinden.

havreflinga skrev:
Jag förstår inte riktigt syftet... Är det om man vill rida utan vanligt bett men har en för het häst för att rida helt bettlöst?

Jag tycker det verkar bättre att rida helt bettlöst i så fall. Det måste vara svårt att äta med tungan fastspänd, och hästen äter ju ibland under själva ridningen, inte bara i vet grinden.

Läderbette från Kaupre fungerar mer som ett "snällt"bett men är dock ett bett. Indianerna hade sitt warbridle för att ha en extra kontroll på hästen framförallt i strid men dom styrde och red hästen enbart med vikthjälperna. När dom red fanns det nog inte så mycket utrymme för betespauser....och när hästen var ledig plockade man av "bettet" och hästen var fri. Knuten går lätt att spänna upp till en större ögla som man lägger runt hästens hals vid pauser.
Så man kan säga att grund syftet med detta läderbett i distans sammanhang är nog bara det att man rider hästen med en extra kontroll jämfört med bettlöst men hästen är betydligt bekvämare än med ett konventionellt bett. Warbridle'n är mycket behaglig för hästen och den stör minimalt. Läderbettet är nog mer störande och mer likt ett vanligt bett om man jämför.

Dom betten har funnits i många. Dom är riktigt bra anväde såna när jag konditionstränade fälttävlans hästar i bergen när jag jobbade i Österrike:-).

Har ni super känslig pålle prova ni lär bli förvånade..

Grållens vän skrev:
Dom betten har funnits i många. Dom är riktigt bra anväde såna när jag konditionstränade fälttävlans hästar i bergen när jag jobbade i Österrike:-).

Har ni super känslig pålle prova ni lär bli förvånade..

Jag tycker att ett sådant bett borde vara oerhört skarpt. Då verkar det inte vara något för en känslig häst. Fast de kanske är milda? Berätta!

Hälsning Maja

Hm... om man har en häst med tungfel (lägger tungan på fel sida och är expert på det, så mina ansträngningar att få honom att sluta med detta har inte fungerat (under 5 års tid). Är inte risken då med detta bett att jag helt plötsligt inte har något bett alls i munnen på honom??
:confused: :confused:

Haha, ja han kommer ju säkert att krångla ur tungan ur denna konstruktion. :rofl:

mm ja rekomenderar nog att rida i grimma:p i så fall..... men om man är ute efter ett milt bett så rekomenderar jag ett nova ;) stångbett...:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 856
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 891
Senast: Mia_R
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 430
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"
  • Akvarietråden V