meh, för att de kröker på nackarna i alla fall och krökt nacke = välutbildad och välriden häst
det vet väl alla.
det vet väl alla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ALDRIG tillåtet att svartmåla någon ryttare på det vis du gjorde. Varken i den här tråden eller någon annan. Man kan diskutera sakfrågan utan att dra in namngivna ryttare alls!!Ok, men som offentlig person får man ta det
Han är oerhört trevlig och skicklig ryttare, det kan man inte ta ifrån honom. Det jag ville komma fram till var mer att den gamla läran ofta lever kvar i dagens ridning. Dvs hård och konfronterande. Men fler och fler har lämnat den bakom sig och rider idag med fokus på balans och harmoni.
För att hålla dig inom regelverket får du vara snäll att låta bli att hänvisa sådär detaljerat till annonser. Diskutera gärna SAKFRÅGAN, utan att ge konkreta exempel!Har tittat nu på några annonser på en stor sida med Hästar säljes.
Jaha, ursäkta att jag inte hade några bra "bakom lod-bilder" från sommaren då...
Kollar mycket på hästannonser, och konstaterar att så otroligt många bilder visar hästar som går bakom hand. Bakom lodplan. Alltså nosen indragen mot bringan och, i mitt tycke, inte i rätt form.
Det är både bilder som privatpersoner och hästförmedlare lagt ut. Skapligt dyra hästar, inga projekt/unghästar/problemhästar eller gamla travare. Vanliga, hederliga, stora ridhästar. Enligt annonserna välutbildade hästar som kan diverse rörelser samt tävlar i de och de klasserna i dressyr. Spelar ingen roll om hästen står stilla, är i rörelse eller t.o.m finns på film. Hästen går under hand då med.
Har jag missat nåt, är det nåt nytt påfund, nya rön? Ska hästen hästar gå i den formen?
Bilden var för att visa att hästen var något bakom hand, inte till salu. Vilket jag tycker var synd... Vill ha!
Kollar mycket på hästannonser, och konstaterar att så otroligt många bilder visar hästar som går bakom hand. Bakom lodplan. Alltså nosen indragen mot bringan och, i mitt tycke, inte i rätt form.
Det är både bilder som privatpersoner och hästförmedlare lagt ut. Skapligt dyra hästar, inga projekt/unghästar/problemhästar eller gamla travare. Vanliga, hederliga, stora ridhästar. Enligt annonserna välutbildade hästar som kan diverse rörelser samt tävlar i de och de klasserna i dressyr. Spelar ingen roll om hästen står stilla, är i rörelse eller t.o.m finns på film. Hästen går under hand då med.
Har jag missat nåt, är det nåt nytt påfund, nya rön? Ska hästen hästar gå i den formen?
Sen tycker jag det är viktigt att verkligen förstå skillnaden på bakom hand och bakom lod om en diskussion ska ske . De presenteras i så otroligt många trådar på sociala media som om de vore likvärdiga och debatten blir utifrån det lika konstig när de som debatterar inte förstår skillnaden .
Det är två totalt olika saker men väldigt ofta skiljer folk inte på dem när de skriver/förstår skillnaden och likaså de som svarar . Då blir det lite tokigt .
@tuaphua
Flera av de hästar jag sett i annonser har snoken bakom hand/bakom lod. De bilder jag sett där hästen varit bakom lod, vet jag ju inte hur den var i stegen före eller efter? De hästar jag syftar på har även funnits på film. Speciellt en säljare som annonserar flera hästar tycker jag ser ut som gränsfall. Hästar som kastat väldigt mycket med huvudet och gapat, smällt in huvudet mot bringan och sett ut att vilja komma undan bettet. De har ju så klart inte backat eller stegrat. Men det har inte sett bekvämt ut för hästarna och de har snabbt blivit indragna med nosen i bringan igen när de försökt komma fram med huvudet, även när hästen har huvudet i lod så dras de in. Och hästarna gapar, de springer in in galoppen. Det har inte sett så harmoniskt ut. Kontakt med bettet har de ju mestadels haft då huvudena dragits in så mycket. Dock när hästen kastat med huvudet eller smällt in det i bringan har de ju förlorat kontakten. Hur skulle du beskriva det? Det kanske bara räknas som bakom lod, hästarna går ju framåt? Som jag förstått rids de hästarna av en ryttare som finns på plats hos säljaren, alltså inte av ägaren själv, eller den som ridit hästen innan den lämnats till försäljning. Hästarna kanske ser helt annorlunda ut under annan ryttare. Oavsett vilket, tycker jag inte att det ser ok ut i annonserna. Bara att hoppas på att hästarna inte alltid är såna eller tagit skada av den ridningen. Kallas det bakom lod eller bakom hand, när hästarna gör så?
Ja, absolut ska man kunna bromsa upp hästen när det behövs. Här är det dock en hand som konstant håller hästen så hårt att den kastar, gapar och inte trivs. Gränsfall, då? De kan ju inte söka kontakt när nån drar i tygeln så hästen lär få ont både i munnen och nacken. Själv får jag ont i huvudet av att se det...Har man dragit in hästen i sas för kort form är den bakom lod.
Men rids de illa kan de sen i den för korta formen börja försvara sig mot hård hand genom att försöka dra sig undan den och krypa ihop ännu mer.
Då är de också bakom hand IOM att de inte söker kontakt med handen.
En korrekt kontakt är viktig. Om man länger tygeln ska hästen följa med fram och om man kortar ska den följa med i det. Mjukt och utan motstånd..
Man kan absolut behöva ta i en häst någon gång. Men det är en korrigering. Och inte något man bör ha som konstant ridsätt.
Det är ändå en järnbit i någons mun och det går att utbilda hästar att gå med lätt kontakt.
@tuaphua
Flera av de hästar jag sett i annonser har snoken bakom hand/bakom lod. De bilder jag sett där hästen varit bakom lod, vet jag ju inte hur den var i stegen före eller efter? De hästar jag syftar på har även funnits på film. Speciellt en säljare som annonserar flera hästar tycker jag ser ut som gränsfall. Hästar som kastat väldigt mycket med huvudet och gapat, smällt in huvudet mot bringan och sett ut att vilja komma undan bettet. De har ju så klart inte backat eller stegrat. Men det har inte sett bekvämt ut för hästarna och de har snabbt blivit indragna med nosen i bringan igen när de försökt komma fram med huvudet, även när hästen har huvudet i lod så dras de in. Och hästarna gapar, de springer in in galoppen. Det har inte sett så harmoniskt ut. Kontakt med bettet har de ju mestadels haft då huvudena dragits in så mycket. Dock när hästen kastat med huvudet eller smällt in det i bringan har de ju förlorat kontakten. Hur skulle du beskriva det? Det kanske bara räknas som bakom lod, hästarna går ju framåt? Som jag förstått rids de hästarna av en ryttare som finns på plats hos säljaren, alltså inte av ägaren själv, eller den som ridit hästen innan den lämnats till försäljning. Hästarna kanske ser helt annorlunda ut under annan ryttare. Oavsett vilket, tycker jag inte att det ser ok ut i annonserna. Bara att hoppas på att hästarna inte alltid är såna eller tagit skada av den ridningen. Kallas det bakom lod eller bakom hand, när hästarna gör så?
OK! Var den vit... ?Jag vill bara hoppa in lite -ang ditt inlägg där du beskrev ett par hästar på annons (inlägget som försvann). Jag var och såg en av de beskrivna hästarna live förra helgen och kan säga att det var en häst som var långt ifrån utbildad, det var dock en jättetrevlig häst, men svag (och omusklad). Den hästen hade inga möjligheter att bära sig i någon korrekt form, och det tycker jag att man ser på försäljningsvideon med -det är ingen som medvetet rider den i en form bakom lod, men hästen knäpper av och går i en fuskform för den har inte utbildats för något annat, eller orkar något annat än. Dock med jobb kommer den bli riktigt trevlig.
OK! Var den vit... ?