Annonserbilder med häst bakom hand

Har för mig att (någon?) gjorde en studie (av något slag, kanske var det Horse and hound?) av brittiska hästannonser där det konstaterades att hästar bakom hand/lod ofta såldes till ett högre pris.... :idea:
Tror slutsatsen var att det var det vi blivit vana att se.

Ett lagom luddigt inlägg såhär från mobilen när jag inte kan googla samtidigt :p

Ok, men som offentlig person får man ta det :)
Han är oerhört trevlig och skicklig ryttare, det kan man inte ta ifrån honom. Det jag ville komma fram till var mer att den gamla läran ofta lever kvar i dagens ridning. Dvs hård och konfronterande. Men fler och fler har lämnat den bakom sig och rider idag med fokus på balans och harmoni.
Det är ALDRIG tillåtet att svartmåla någon ryttare på det vis du gjorde. Varken i den här tråden eller någon annan. Man kan diskutera sakfrågan utan att dra in namngivna ryttare alls!!
/moderatorn

Har tittat nu på några annonser på en stor sida med Hästar säljes.
För att hålla dig inom regelverket får du vara snäll att låta bli att hänvisa sådär detaljerat till annonser. Diskutera gärna SAKFRÅGAN, utan att ge konkreta exempel!
/moderatorn

Håller med. Tyvärr ser jag det överallt. Bloggar, annonser, facebook...

Ögonblicksbild brukar folk skylla på. :grin:
När man väljer en bild att visa upp väljer man givetvis den finase och mest lyckade bilden man har! Om hästen då går bakom lod och är ihopdragen, hur tror du resten av bilderna såg ut??

Nosryggen ska vara I lodplan och allra helst något framför. Kan man inte rida korrekt, hästen orkar inte etc så får man länga tygel och erbjuda en form hästen är redo för istället för att dra ihop den så den knäpper av i nacken. Rids den fel har den ingen chans att bli mer bärig och starkare i rätt muskler. Nej, det finns aldrig någon ursäkt för att rida hästen bakom lod.

Jag skulle dra mig för att köpa en uppenbart fel/fulriden häst. Så mycket jobb att lära om. Då är det enklare med en helt outbildad och oförstörd häst.

Kollar mycket på hästannonser, och konstaterar att så otroligt många bilder visar hästar som går bakom hand. Bakom lodplan. Alltså nosen indragen mot bringan och, i mitt tycke, inte i rätt form.

Det är både bilder som privatpersoner och hästförmedlare lagt ut. Skapligt dyra hästar, inga projekt/unghästar/problemhästar eller gamla travare. Vanliga, hederliga, stora ridhästar. Enligt annonserna välutbildade hästar som kan diverse rörelser samt tävlar i de och de klasserna i dressyr. Spelar ingen roll om hästen står stilla, är i rörelse eller t.o.m finns på film. Hästen går under hand då med.

Har jag missat nåt, är det nåt nytt påfund, nya rön? Ska hästen hästar gå i den formen?
:confused:

Jag tycker man måste lära sig skilja på begreppen och vad de betyder.
Bakom hand är en häst som inte söker kontakt med bettet. Det är inte en form. Nästa steg är att de börjar backa och sen resa sig. Det är alltså ett jättefel. Man har ingen kontakt med tyglarna och kan inte kommunicera och finlira med saker heller.
Det kan hästen göra med nosen framför lod eller bakom. Men vanligast är så klart att de gör det i rundare form med näbben in.
Oftast drar de här hästarna också in halsen i manken sas och man förlorar all kvalitet i rörelserna iom att de inte rör sig genom kroppen.

Att gå bakom lod däremot är en form som syftar på att hästen inte har huvudet i lodlinje, utan bakom den. Dvs man kan inte dra en rak linje mellan öga och näsborre/mun.
Det behöver inte bero på att hästen drar sig undan bettet utan kan vara ryttaren som drar för mycket i tyglarna.
Sen är jag av åsikten att bakom lod i låg form inte är skadligt som del i utbildningsskede eller aktiv vila sas förutsatt att hästen lyfter underhalsen och kommer ut med halsen ur manken och använder buk för att lyfta upp rygg och människa.. Men då kan man inte rida med mycket tryck i handen, utan endast en lätt kontakt.

Som svar till frågan om varför hästar rids som de gör på bilder/videos.. Både okunskap och att det säljer..
Sen är det som sagt inte alltid skadligt att gå bakom lod, beroende på hur det gjorts.

Sen handlar det ju knappast bara om vart hästen har sitt huvud utan oxå hur kroppen arbetar.. vinklar dom inte om bak korrekt så spelar det väl ingen roll att hästen har huvudet lite framför lod, det sliter ju bara och ryggen tar stryk. Alldeles för många rider med för hög hals och ovinklade bak. Bilder är ju värdelöst egentligen, bättre med film och det har ju dom flesta idag i annonsen tack och lov.

Kollar mycket på hästannonser, och konstaterar att så otroligt många bilder visar hästar som går bakom hand. Bakom lodplan. Alltså nosen indragen mot bringan och, i mitt tycke, inte i rätt form.

Det är både bilder som privatpersoner och hästförmedlare lagt ut. Skapligt dyra hästar, inga projekt/unghästar/problemhästar eller gamla travare. Vanliga, hederliga, stora ridhästar. Enligt annonserna välutbildade hästar som kan diverse rörelser samt tävlar i de och de klasserna i dressyr. Spelar ingen roll om hästen står stilla, är i rörelse eller t.o.m finns på film. Hästen går under hand då med.

Har jag missat nåt, är det nåt nytt påfund, nya rön? Ska hästen hästar gå i den formen?
:confused:

Nä, klart de inte ska ridas så, men att de går så på en bild betyder ju inte att det är målet för ryttaren.

Däremot håller jag med om att det finns en hel del oövertänkta annonsbilder.
* hästar med näsan indragen i bringan - ser väl inget trevligt ut oavsett hur den hamnade där
* hästar med graman/thiedeman/annan tygel - varför har man den på en visningsbild? är hästen felriden vill jag inte köpa på mig en massa jobb och är den stökig vill jag inte heller köpa den
* hästar som står/springer i högt gräs/snö/vatten så man inte ser benen
* hästar som är skitiga/fotas i motljus/närbild på mulen

En annonsbild ska ju vara reklam. Då kan man väl åbäka sig med att ta några stycken tills man hittar en acceptabelt snygg bild i alla fall. Om det inte finns nån ridbild så gör rent hästen och ställ upp den från sidan.

Videos är lite mer rättvisade. Även om ryttaren är klumpig så ser du ju om hästen är juste som står ut med sånt isf. Så länge du ser hästen i alla gångarter i båda varven.

Jag tror det handlar om att man inte vet att det är fel...

Jag ser jätteofta i min facebook feed hur mina vänner lägger ut filmer osv och säger "Idag var :heart superduktig! :love::love:" och så går hästen med ryggen böjd nedåt, inga bakben under sig och överböjd i nacken. Det ser otroligt obekvämt ut, om än skadligt, men jag har aldrig vågat säga något eftersom det säkert inte är vad man vill höra. Jobbigt bara att det bidrar till att fler och fler tror att det är något man strävar efter.

Jag ser mycket hellre en häst med lång hals och huvudet nere vid marken så länge ryggen och bakben går rätt. Där kan man i alla fall träna upp styrkan så att hästen orkar bära sig med huvudet högre upp med tiden.

@Aionee jag tror iof inte att sk okunskap är en pandemi eller att det är något som eskalerar jättemycket jmf med historien , skillnaden nu är att sociala media finns och "problem" blir lättare då en allsanning utifrån att tyvärr väldigt många tror lite för mycket på allt som postas/kommenteras/delas på internet .

Visst finns det mycket okunnigt folk men det har det alltid gjort och kommer fortsätta finnas, men det finns ändå väldigt mycket folk som är kunniga. Dessa syns nog lite mindre utifrån att de inte vädrar problem etc så mycket på sociala media , som ett exempel .

Sen tycker jag det är viktigt att verkligen förstå skillnaden på bakom hand och bakom lod om en diskussion ska ske . De presenteras i så otroligt många trådar på sociala media som om de vore likvärdiga och debatten blir utifrån det lika konstig när de som debatterar inte förstår skillnaden .

Det är två totalt olika saker men väldigt ofta skiljer folk inte på dem när de skriver/förstår skillnaden och likaså de som svarar . Då blir det lite tokigt .

Ang annonser osv håller jag med de som påtalat att oftast numera visar man film i annonsen . Bilder är svåra och ibland blir man även förvånad att hästar visas på annons på bild där de står hopsjunkna och sovande i hagen med konstig bildvinkel dessutom ;)

Jag har två bilder i mitt arkiv, den enda är en bild när hästen står still och den andra är när den rids.
12647625_1192605660770278_1655357651_n.jpg
12660488_1192605804103597_1164825145_n.jpg

Jag är heller inget fan när hästarna verkar gå bakom lod, ibland känns det som vissa hästar "knäcker av" och bara böjer på huvudet, men de går inte alls i form, men det ser fint ut för de böjer på huvudet...

Sen tycker jag det är viktigt att verkligen förstå skillnaden på bakom hand och bakom lod om en diskussion ska ske . De presenteras i så otroligt många trådar på sociala media som om de vore likvärdiga och debatten blir utifrån det lika konstig när de som debatterar inte förstår skillnaden .

Det är två totalt olika saker men väldigt ofta skiljer folk inte på dem när de skriver/förstår skillnaden och likaså de som svarar . Då blir det lite tokigt .

Amen! :bow:

@tuaphua
Flera av de hästar jag sett i annonser har snoken bakom hand/bakom lod. De bilder jag sett där hästen varit bakom lod, vet jag ju inte hur den var i stegen före eller efter? De hästar jag syftar på har även funnits på film. Speciellt en säljare som annonserar flera hästar tycker jag ser ut som gränsfall. Hästar som kastat väldigt mycket med huvudet och gapat, smällt in huvudet mot bringan och sett ut att vilja komma undan bettet. De har ju så klart inte backat eller stegrat. Men det har inte sett bekvämt ut för hästarna och de har snabbt blivit indragna med nosen i bringan igen när de försökt komma fram med huvudet, även när hästen har huvudet i lod så dras de in. Och hästarna gapar, de springer in in galoppen. Det har inte sett så harmoniskt ut. Kontakt med bettet har de ju mestadels haft då huvudena dragits in så mycket. Dock när hästen kastat med huvudet eller smällt in det i bringan har de ju förlorat kontakten. Hur skulle du beskriva det? Det kanske bara räknas som bakom lod, hästarna går ju framåt? Som jag förstått rids de hästarna av en ryttare som finns på plats hos säljaren, alltså inte av ägaren själv, eller den som ridit hästen innan den lämnats till försäljning. Hästarna kanske ser helt annorlunda ut under annan ryttare. Oavsett vilket, tycker jag inte att det ser ok ut i annonserna. Bara att hoppas på att hästarna inte alltid är såna eller tagit skada av den ridningen. Kallas det bakom lod eller bakom hand, när hästarna gör så?

@tuaphua
Flera av de hästar jag sett i annonser har snoken bakom hand/bakom lod. De bilder jag sett där hästen varit bakom lod, vet jag ju inte hur den var i stegen före eller efter? De hästar jag syftar på har även funnits på film. Speciellt en säljare som annonserar flera hästar tycker jag ser ut som gränsfall. Hästar som kastat väldigt mycket med huvudet och gapat, smällt in huvudet mot bringan och sett ut att vilja komma undan bettet. De har ju så klart inte backat eller stegrat. Men det har inte sett bekvämt ut för hästarna och de har snabbt blivit indragna med nosen i bringan igen när de försökt komma fram med huvudet, även när hästen har huvudet i lod så dras de in. Och hästarna gapar, de springer in in galoppen. Det har inte sett så harmoniskt ut. Kontakt med bettet har de ju mestadels haft då huvudena dragits in så mycket. Dock när hästen kastat med huvudet eller smällt in det i bringan har de ju förlorat kontakten. Hur skulle du beskriva det? Det kanske bara räknas som bakom lod, hästarna går ju framåt? Som jag förstått rids de hästarna av en ryttare som finns på plats hos säljaren, alltså inte av ägaren själv, eller den som ridit hästen innan den lämnats till försäljning. Hästarna kanske ser helt annorlunda ut under annan ryttare. Oavsett vilket, tycker jag inte att det ser ok ut i annonserna. Bara att hoppas på att hästarna inte alltid är såna eller tagit skada av den ridningen. Kallas det bakom lod eller bakom hand, när hästarna gör så?

Har man dragit in hästen i sas för kort form är den bakom lod.
Men rids de illa kan de sen i den för korta formen börja försvara sig mot hård hand genom att försöka dra sig undan den och krypa ihop ännu mer.
Då är de också bakom hand IOM att de inte söker kontakt med handen.

En korrekt kontakt är viktig. Om man länger tygeln ska hästen följa med fram och om man kortar ska den följa med i det. Mjukt och utan motstånd..

Man kan absolut behöva ta i en häst någon gång. Men det är en korrigering. Och inte något man bör ha som konstant ridsätt.
Det är ändå en järnbit i någons mun och det går att utbilda hästar att gå med lätt kontakt.

Har man dragit in hästen i sas för kort form är den bakom lod.
Men rids de illa kan de sen i den för korta formen börja försvara sig mot hård hand genom att försöka dra sig undan den och krypa ihop ännu mer.
Då är de också bakom hand IOM att de inte söker kontakt med handen.

En korrekt kontakt är viktig. Om man länger tygeln ska hästen följa med fram och om man kortar ska den följa med i det. Mjukt och utan motstånd..

Man kan absolut behöva ta i en häst någon gång. Men det är en korrigering. Och inte något man bör ha som konstant ridsätt.
Det är ändå en järnbit i någons mun och det går att utbilda hästar att gå med lätt kontakt.
Ja, absolut ska man kunna bromsa upp hästen när det behövs. Här är det dock en hand som konstant håller hästen så hårt att den kastar, gapar och inte trivs. Gränsfall, då? De kan ju inte söka kontakt när nån drar i tygeln så hästen lär få ont både i munnen och nacken. Själv får jag ont i huvudet av att se det...

@tuaphua

Jag vill bara hoppa in lite -ang ditt inlägg där du beskrev ett par hästar på annons (inlägget som försvann). Jag var och såg en av de beskrivna hästarna live förra helgen och kan säga att det var en häst som var långt ifrån utbildad, det var dock en jättetrevlig häst, men svag (och omusklad). Den hästen hade inga möjligheter att bära sig i någon korrekt form, och det tycker jag att man ser på försäljningsvideon med -det är ingen som medvetet rider den i en form bakom lod, men hästen knäpper av och går i en fuskform för den har inte utbildats för något annat, eller orkar något annat än. Dock med jobb kommer den bli riktigt trevlig.

Jag vill bara hoppa in lite -ang ditt inlägg där du beskrev ett par hästar på annons (inlägget som försvann). Jag var och såg en av de beskrivna hästarna live förra helgen och kan säga att det var en häst som var långt ifrån utbildad, det var dock en jättetrevlig häst, men svag (och omusklad). Den hästen hade inga möjligheter att bära sig i någon korrekt form, och det tycker jag att man ser på försäljningsvideon med -det är ingen som medvetet rider den i en form bakom lod, men hästen knäpper av och går i en fuskform för den har inte utbildats för något annat, eller orkar något annat än. Dock med jobb kommer den bli riktigt trevlig.
OK! Var den vit... ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag sitter och en del på hästannonser lite smått. Då och då kommer jag in på en annons där det ibland också länkas vidare till en...
Svar
18
· Visningar
8 148
Senast: linzan
·
H
Hästhantering Förstår mig inget på alla dessa annonser med bilder på hästar med mulen långt bakom lodplanet! Varför annonserar folk med sådana...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 371
Senast: axel
·
Dressyr När hästen går bakom hand är det när det går bakom lodplanet? har hört att den går bakom hand för att slippa arbeta, stämmer det...
Svar
13
· Visningar
2 547
Senast: Hallonsoda
·
E
Träning Hej! Jag har ridit på ridskola i 7 år och har nu egen häst sen 4 månader tillbaka. Slutade dock på ridskola. När jag red på ridskolan...
2
Svar
20
· Visningar
2 612
Senast: ft_lover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp