Jag vill bara hoppa in lite -ang ditt inlägg där du beskrev ett par hästar på annons (inlägget som försvann). Jag var och såg en av de beskrivna hästarna live förra helgen och kan säga att det var en häst som var långt ifrån utbildad, det var dock en jättetrevlig häst, men svag (och omusklad). Den hästen hade inga möjligheter att bära sig i någon korrekt form, och det tycker jag att man ser på försäljningsvideon med -det är ingen som medvetet rider den i en form bakom lod, men hästen knäpper av och går i en fuskform för den har inte utbildats för något annat, eller orkar något annat än. Dock med jobb kommer den bli riktigt trevlig.
Tillägg:
Ja, sånt kan ju ske.
Jag har också ridit hästar bakom lod och även såna som är ngt bakom hand där man jobbar med att få fram dem.
Då kan man ju behöva korta tygeln tills man får kontakt och rida där och gradvis kunna länga mer.
Vissa känsliga individer behöver ju läggas i rätt balans för att kunna slappna av. Så att rida dem på glapp tygel ser jag ingen vits med.
Man måste då ta kontakt där man får den och vänja hästen vid kontakt. Sen kan man rida ut dem allt efter som.
Allt efter som de både accepterar kontakt och blir starka nog att komma fram och hålla ihop.
Är de klena i buk och bäcken-muskler etc kan de behöva få vara lite bakom lod om de där orkar hålla ihop buk/bäcken så inte ryggen sänks och överlinjen välvs åt fel håll, dvs inte bär sunt.