Annonsera om icke godkänd hingst för avel...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
S

Svanhild

Nu på vårkanten poppar annonser upp överallt om hingstar som står till förfogande o jag reagerar med lite blandade känslor på vissa annonser...

Att annonsera om en icke godkänd hingst för avel är inte det något som ses som oseriöst i hästavelsvärlden?

Ni som kanske annonserat om en icke godkänd hingst varför har ni gjort det o ni som har åkt till en sådan hingst åter, varför har ni gjort det?

Är det mer "ok" med icke godkänt inom vissa raser?

Sv: Annonsera om icke godkänd hingst för avel...

Det där är något jag själv funderat kring. Är det fritt fram att använda hingstar utan stam och avelsgodkännande till främmande ston eller får de enbart betäcka egna ston? (allmän undran)

Sv: Annonsera om icke godkänd hingst för avel...

Att annonsera om en icke godkänd hingst för avel är inte det något som ses som oseriöst i hästavelsvärlden?
/.../
Är det mer "ok" med icke godkänt inom vissa raser?
Det beror helt på vem man frågar tror jag och vilken typ av hästhållning de håller på med. Jag tycker att oseriöst är ett felaktigt uttryck när det kommer till avel, däremot kan jag tycka att mycket är onödigt och inte speciellt genomtänkt. Och mycket handlar givetvis om pengar.

Sen förstår jag varför vissa väljer att avla på icke godkända hingstar, det är stor skillnad att betala 3000:- för en betäckning och 23.000:- för en betäckning med seminstationsavgifter mm. Naturlig betäckning inte så långt från hemmet är ibland ett billigt sätt att få en till häst. Frågan är vilka kriterier och krav man har!

När jag avlar vill jag att det ska vara godkänt, men när jag tävlar skiter jag i vilket, så jag är själv inte helt 100%. Bara en häst funkar till det man ska ha den till så är det ju ett lyckat avelsarbete! Men det är när en häst inte funkar till någonting som det är fel, men sådana får vi även inom den godkända aveln.

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 391
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
947
Relationer Säkert femhundrasjuttielfte granntråden, men men. Är så less på mina grannar så jag håller på och spyr. Egentligen visste jag knappt...
Svar
16
· Visningar
2 577
Senast: Oldie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V