Varning för långt inlägg. Jag vill efter de senaste sidorna berätta lite om mina hundar eftersom diskussionen om omplaceringar, hittehundar och andra ofta lämnar en ganska otrevlig känsla hos mig. Det tycker jag är synd, för jag gillar Buke och vill gärna känna att det finns en plats för mig även här på Hund, men så känns det sällan när detta kommer på tal. Jag stör mig inte på folks åsikter så mycket som att vissa faktiskt inte har så bra koll på hur det kan gå till som de tror. Ja, det finns många oseriösa organisationer, det finns smittorisker från vissa aktörer och länder, och det finns folk som tjänar pengar på smuggelhundar. Mycket kan och bör ifrågasättas. Det krävs en del för att jag ska tycka det är en bra idé att skaffa hund över huvud taget och ännu mer på annat vis än från en seriös uppfödare. Jag vill inte frälsa eller konvertera, jag tror ingen här kommer ändra någon åsikt om något efter att ha läst. Så jag bara återger för att ge ett perspektiv.
Jag har två omplacerade hundar från Irland. De kom till mig som valpar. Den ena hittades i ett pannrum med sin mamma och diande syskon och det blev ett rättsärende varpå hundarna beslagtogs och kom till ett djurhem. Den andra hittades och fördes till veterinär efter att ha dumpats tillsammans med ett syskon varpå djurhem kontaktades. De var unga när de hittades och ungefär fyra-fem månader när de kom till mig via bil. Jag har bra koll på den svenska organisationen som omplacerat dem till Sverige i samarbete med dessa irländska djurhem och det är ingen, i något led, som har tjänat några pengar på dem. De bidrar inte på något sätt till att främja oseriös avel. Djurhemmen drivs ideellt av människor som donerar sin fritid och jag har kontakt med dem än idag. Omplaceringsorganisationen likaså. De människor som ”avlat” fram mina hundar har ingen koppling längre till hundarna. Pengarna jag betalade för mina hundar täcker knappt utgifterna som de ideella föreningarna haft. De irländska hundarna har europeiska pass, är veterinärbesiktigade, chippade, vaccinerade och friskförklarade innan de får resa. Vuxna hundar kastreras men mina är intakta eftersom de var så unga. Ena hunden blev sjuk innan planerat avresedatum varpå avresan sköts upp tills han kunde friskförklaras. De innebar ingen smittorisk och bar inte på något som är farligt för svenska hundar. Organisationen drivs av personer som nästan samtliga är utbildade och ofta även verksamma inom hund, och de har stöttat mig och följt upp när jag behövt kring både hälso- och beteendefrågor. De irländska hundarna som placeras via dem kan ha väldigt olika bakgrund. Vissa är familjehundar med stamtavla vars ägare plötsligt gått bort eller skaffat barn eller tröttnat. Vissa är för långsamma kapplöpningsgreyhounds som dumpats på dog pounds för att avlivas, varifrån de hämtats av djurhemmen. Andra är som mina resultat av oseriös avel, ofta kopplat till marginaliserade människor som använder vinthundsblandisar för jakt och gör sig av med de långsammare/överskottet genom att helt enkelt lämna dem vind för våg på gatan.
Jag har ofta använt ordet ”adoptera” dels eftersom jag är delvis engelskspråkig, men framför allt eftersom jag vill vara tydlig med att jag inte bidragit ekonomiskt till oseriös avel, och heller inte organisationerna med vars hjälp jag skaffat hundarna. Jag hade följt den här omplaceringsorganisationens arbete i ungefär tio år innan jag skaffade mina hundar och har även själv bidragit med min tid. De är stabila och transparenta. Det är inte helt lätt att få skaffa hund via dem eftersom de gör sitt bästa för att göra grundliga screenings och kloka matchningar som kommer hålla, precis som bra uppfödare utvärderar potentiella köpare. Ibland går det ändå inte vägen, och organisationen tar i så fall på sig att hitta ett nytt hem till hunden. Jag visste att jag skulle sitta med mindre inblick i mina hundars hälsohistorik, bakgrund, mentalitet med mera än om jag hade köpt från en uppfödare och var beredd på det.
Numera omplacerar organisationen även från vissa andra länder, och jag vill vara tydlig med att jag inte har inblick i hur det går till då.
Jag vet att vissa här på Buke inte tycker det är värt att göra distinktioner mellan olika organisationer och att allt bidrar till samma skit. Jag håller inte med. Människorna som avlade fram mina hundar kommer inte avla fler för att de tjänar något på såna som mig eller för att de vet att några sentimentala korkskallar i Sverige ändå kommer ta hand om hundarna. Jag kommer inte orka engagera mig i någon diskussion om ämnet eftersom jag blir en pöl av känslor när det kommer till mina hundar som kring få andra ämnen. Jag vill verkligen bara berätta hur det också kan gå till om det skulle vara så att någon faktiskt inte vet det. Jag tror som sagt inte jag kommer ändra några åsikter och det är som sagt inte min ambition heller. Jag vill bara ge inblick och lite nyans. Och ja, jag inser att de flesta inte kommer läsa allt det här.