@Nytant min egen förhållniing till shelters är färgad av min egen erfarenhet. Har en närstående som adopterat tre hundar från "seriösa" svenska organisation som många är väldigt nöjda med och hävdar är jättebra. Första var verkligen ett guldkorn och en fantastisk trevlig hund på alla sätt och vis. Hund nummer två visade sig vara sjuk i giardia och hade magproblem från dag 1, min närstående hade många samtal och var bekymrad men upplevde inte alls att kontaktpersonen tog dennes oro på allvar och tyckte verkligen inte att veterinär behövde uppsökas utan det skulle nog gå över nät hunden unnit sig tillrätta. Veterinärkostnaderna fick en ingen hjälp med fast hunden var dålig redan när den kom. Efter mycket bråk lyckades denne lämna tillbaka hunden men fick naturligtvis inte sina omkostnader eller adoptionsavgift tillbaka. Inför nästa hund tog min närstående en annan organisation som hade mycket referenser och hade ordning och bara gott rykte. Får hem en hund som efter ett halvår fortfarande är jättestressad ute i samhället, fortlöpande kontakt har hållits med kontaktperson som tyckt att hunden ska få landa och viftar bort problemen. Efter ett halvår känns det dock ohållbart att ha en livrädd hund som inte visar nån förbättring alls i miljöträningen. Dock vägrar de personer min närstående har kontakt med ta i frågan eller hjälpa till med att hitta ett lämpligare hem utan min närstående lyckas hitta ett lugnt hem på landet själv dit hunden får flytta.
Personligen har jag bara sett gott om organisationerna men min närståendes upplevelse är mindre bra. Jag har också svårt att förstå att man skaffar omplacering från utlandet när det finns gott om omplaceringshundar inom landets gränser som man har möjlighet att träffa innan man får hem dom..
Det gör inte automatiskt att jag ogillar hundarna i sig men det känns som om folk tycker att de gör en större välgärning när hundarna kommer från utlandet än om man tagit sig an en hund från svenska förhållanden som tyvärr också kan vara riktigt vedervärdiga trots våra djurskyddslagar.