Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ha ha nej inte ditt heller isåfall :D
Nej, jag blir bara så trött på det ständiga gnället att folk inte får rida andras hästar gratis. Jag skulle aldrig låna ut min bil ett par gånger i veckan och stå för alla kostnaderna bara för att någon annan inte har lust eller råd att köpa en egen, lånar jag ut bilen får de betala soppan antingen genom att tanka eller betala kontant. Skulle någon vilja låna min bil regelbundet skulle det kosta mer. :grin:

Ja
Man kan ju se det från hästägarens sida också. Jo, jag vill ha hjälp med att motionera mina hästar, för hästens skull eller för min egen skull. Det är ju olika för olika personer.

Men, om man ser till att du (läs; den det berör) vill rida, vill ha häst men har varken råd eller tid att ha egen häst. Man vill kunna rida och utvecklas till det lite bättre (förhoppningsvis), om man inte bara vill ut i skogen. Man väljer en häst som faller innanför ramarna för vad man vill ha, vilket kan vara himla svårt. Välutbildad, kanske läromästare, snäll med en motor som passar dig som person. De dagar man är där vill man kunna göra det man vill: longera, rida dressyr, hoppa, rida lektion. Givetvis vill du använda sadlar som passar hästen och som är utpassad för just den. Gärna av en kvalitet som gör att du känner dig säker i den.

Om du vill köra hästen ska den vara bombsäker, ha rätt vagnar och selar som är säkra och inga "skitselar" köpta på Bxxjes eller Hxxks.
Du vill kunna ha en del bett att alternera mellan då det visat sig att det är bäst för hästarna att byta bett ganska ofta. Du vill ha minst två träns av olika sort eller iallfall kunna ha ett bett på varje.
Täcken är en förutsättning att din sköthäst har samt reflexer och/eller tillgång till volt, ridvägar eller ridhus.

Om den ska transporteras ska den gå in utan problem och ägaren ska kunna lita på att du klarar dig själv och ge dig fullt ansvar och inte hänga över din axel hela tiden. Hästen ska vara försäkrad och helst olycksfallsförsäkrad så om det händer dig något är du automatiskt försäkrad.

Jag vet inte.....men jag tycker att det är ganska mycket krav och med dem kraven kommer också motprestationer. Pengar eller jobb.

Om jag däremot vill att en specifik person ska rida min häst och den inte har tid så är det ju kotym att betala för sig då det handlar om alternativkostnader för den personen och kanske försakan av andra saker.

Så ser jag det hela. Att jag sedan valt att inte ta betalt beror på att mina medryttare är klippor och jag får alltid hjälp när jag behöver det.
jag förstår , och jag vet att vissa vill ha betalt.
Är bara otänkbart för mig då hästägare vill ha hästen extra motionerar och omskött.

Ja

jag förstår , och jag vet att vissa vill ha betalt.
Är bara otänkbart för mig då hästägare vill ha hästen extra motionerar och omskött.

Fast det behöver ju inte vara så heller. Man kan ju, som jag känna att visst är det skönt att ha hjälp med motioneringen men faktum är att jag som just har så bra hästar också faktiskt kan dela med mig till de som vill.
Jag har hittills de senaste 15 åren aldrig sökt efter medryttare. De har kommit och frågat vilket ju kan sätta det hela i ett annat perspektiv.

Kan ni inte ta medryttarens betalnings vara/icke vara i egen tråd???
Fast det behöver ju inte vara så heller. Man kan ju, som jag känna att visst är det skönt att ha hjälp med motioneringen men faktum är att jag som just har så bra hästar också faktiskt kan dela med mig till de som vill.
Jag har hittills de senaste 15 åren aldrig sökt efter medryttare. De har kommit och frågat vilket ju kan sätta det hela i ett annat perspektiv.
Då är det ju i ett helt annat läge , jag tänkte på hästägare som via annons söker hjälp med hästen och sedan ska ha betalt, det känns märkligt för mig.
Ridskolor och turidningar söker ju folk upp själva.

Kan ni inte ta medryttarens betalnings vara/icke vara i egen tråd???

Håller med. Det var kanske jag som startade detta spår genom att skriva om annonsen med den som ville ha orimligt mycket betalt men syftet var inte att diskutera om medryttare ska betala eller inte. Det var att någon ville ha gigantiskt mycket pengar för en outbildad häst i ett stall som inte kostar så mycket.

Syftningsfel och autokorrekt?

"Litet A-B ponnysto med två boxar med egen dörr säljes"
Dörr därbak och dörr därfram....vad mer kan man önska? Två boxar också?

Oj, den andra annonsen har jag svårt att förstå vad poängen är egentligen. Någon som kan tolka vad som ska säljas?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka