Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg just en som vill ha medryttare 2-3 gånger per vecka och vill ha betalt 400:- per gång! Många har påpekat att det blir över 4000: - per månad och ägaren svarar att det är vad hästen kostar per dag. Det betyder att den kostar 12 000:- per månad och jag undrar verkligen hur man kommer upp i de kostnaderna. Jag vet vad det kostar i det stallet.
Man hade kanske kunnat tro att det är en svårklasshäst, en riktig läromästare, men den är välutbildad inom polo! Är i startgroparna av sin utbildning inom hopp och dressyr. Är 18 år.
Aldrig förstått detta att betala andras djur. Har både haft och varit medryttare och ägaren äger hästen och därmed dens kostnad till hundra procent tycker jag.

Såg nyligen en medryttarannons där grundpriset för att vara medryttare var hästens alla kostnader utslaget per dag, med högre summa beroende på vad som skulle göras.
Kallar detta mer att försörja sig på att hyra ut häst.

Här i Göteborgsområdet om jag ser till området det tar ca upp till en timme med bil så då räknar jag rätt stort är det vanligt med över 2000kr/mån för mer eller mindre vanliga "basic" hästar. Rena hobbyhästar, även unga som behöver utbildas. Att ta hyran + foder, sko, försäkring mm och dela per dag är vanligt och sedan lägga på lite för "häst köps kostnad" är vanligt.

Jag har tidigare varit medryttare utan kostnad inblandat då min hjälp uppskattades. Ägaren kunde få ledigt, vara sjuk, åka på semester etc utan dåligt samvete. Detta är extremt svårt att hitta nu :-(

Här i Göteborgsområdet om jag ser till området det tar ca upp till en timme med bil så då räknar jag rätt stort är det vanligt med över 2000kr/mån för mer eller mindre vanliga "basic" hästar. Rena hobbyhästar, även unga som behöver utbildas. Att ta hyran + foder, sko, försäkring mm och dela per dag är vanligt och sedan lägga på lite för "häst köps kostnad" är vanligt.

Jag har tidigare varit medryttare utan kostnad inblandat då min hjälp uppskattades. Ägaren kunde få ledigt, vara sjuk, åka på semester etc utan dåligt samvete. Detta är extremt svårt att hitta nu :-(

... Jag skulle alltså lagt till en nolla (minst) när jag letade medryttare då :rofl:

... Jag skulle alltså lagt till en nolla (minst) när jag letade medryttare då :rofl:
Jo det är väl så. Jag har väl inget emot att betala lite men som ensamstående är jag inte rik. Att vara vuxen, lång hästerfarenhet även om jag "åkt" mycket häst i min ungdom och nu börjat om och lär mig (tar 1 klass och oftast 1 privatlektion/vecka (kan väl klargöra då många tycker väl att detta måste kosta sjukt mycket, jag jobbar av kostnaden så det kostar mig inte särskilt mycket)), ledig dagtid så jag verkligen har tid för hästen, har bil, tar gärna och rider för tränare om det uppskattas osv osv osv verkar inte eftersökas.

Aldrig förstått detta att betala andras djur. Har både haft och varit medryttare och ägaren äger hästen och därmed dens kostnad till hundra procent tycker jag.

Och att du får använda den och det dels ökar risken och sliter på saker är irrelevant?

Jag tycker varken det är fel att ta betalt eller att inte göra det. När jag hade medryttare och bodde i Stockholmstrakten tog jag kostnad för stallplats och skoning per månad och delade med antal dagar. Resultatet (då, många år sen nu, 100 kr/dag) fick medryttaren betala per gång. Dvs en gång i veckan blev 400 kr/månad.

Stall med helinackordering - så bara ridning, inget jobb, belyst volt samt fantastiska ridvägar.

Idag skulle jag inte ta betalt iom att jag står offside och utan volt eller andra faciliteter.

Och att du får använda den och det dels ökar risken och sliter på saker är irrelevant?

Jag tycker varken det är fel att ta betalt eller att inte göra det. När jag hade medryttare och bodde i Stockholmstrakten tog jag kostnad för stallplats och skoning per månad och delade med antal dagar. Resultatet (då, många år sen nu, 100 kr/dag) fick medryttaren betala per gång. Dvs en gång i veckan blev 400 kr/månad.

Stall med helinackordering - så bara ridning, inget jobb, belyst volt samt fantastiska ridvägar.

Idag skulle jag inte ta betalt iom att jag står offside och utan volt eller andra faciliteter.
Nej jag tycker faktiskt att skaffar man djur får man stå för dens kostnad själv.

Numer har jag ingen som betalar i pengar för att rida mina hästar. Jag får hjälp när jag behöver istället. Men det är ju också en sort betalning för att få rida/köra fina, välutbildade hästar som jag betalt massor för att utbilda och tävla.
Hästar som är snälla, trevliga och kan användas av hela familjen. De går att lasta utan problem och sköts av mig rent fodermässigt och miljömässigt, samt veterinärt och försäkring.

De får ha en häst som sin egen de dagarna som är deras (mina medryttare får välja i stort sett hur ofta de vill. I praktiken blir det ca 2 ggr i veckan). De får använda min utrustning, jag ersätter om de slitit ut sakerna, jag håller med allt. Jag har inga som helst förhållningsregler för mina medryttare då de är valda med omsorg. Om de vill träna för tränare eller tävla så betalar de det själva.

Det är väl inget konstigt att de bidrar med hjälp, pengar eller annat? De får ju använda något de själva inte har råd med eller har tid med och dessutom hästar av kvalitet.

Att däremot bara välja människor som kan betala ockerpriser känns som en stor begränsning och kanske drar till sig en stor variation av människor där det kan vara svårt att välja ut någon som man kan lita på eller som det är lätt att ge fullt ansvar.

Självklart, och vill man rida så köper man antingen en egen häst med alla kostnader det medför eller så betalar man vad det kostar att rida andras istället för att gnälla att man inte får rida om ingen låter en rida gratis.
Är ju nästan hobbyverksamhet att ta tvåtusen i månaden för att hyra ut sin häst.
Gnälla om att ingen låter en rida gratis ?
Jag har varit medryttare gratis i tio år snart , skulle inte betala en annans djur.
Likadant när jag hade egna hästar hade skämts ihjäl om att be om pengar, man är ingen turridning.

Är ju nästan hobbyverksamhet att ta tvåtusen i månaden för att hyra ut sin häst.
Jag har varit medryttare gratis i tio år snart , skulle inte betala en annans djur.
Likadant när jag hade egna hästar hade skämts ihjäl om att be om pengar, man är ingen turridning.

Det beror väl på vad uppstallning och allt det andra kostar?

Jag bor i Stockholm, här finns fullserviceanläggningar som tar 6000:- per månad och mer. Står hästen på en sådan och medryttaren inte behöver göra något annat än att rida och sköta och det finns ridhus tycker jag inte att det är orimligt med 2000:- för en månad. Är hästen dessutom normalt utbildad och normalvettig kan jag inte se att det är oskäligt på något vis.

Det är så olika det där!
Jag har inte tagit betalt när jag låtit andra rida mina hästar - men ångrar mig nästan.
Det är slitage på utrustningen varje gång den används.

Att rida gratis innebär ju att någon sponsrar dig med din hobby. Har du inga problem med det?

Fast du kanske gör en stor arbetsinsats å andra sidan och det är ju också en form av att betala för sig.

Det är ju helt och hållet upp till dig om du vill betala eller inte, men vad andra väljer att göra är heller inte ditt problem.

Man kan ju se det från hästägarens sida också. Jo, jag vill ha hjälp med att motionera mina hästar, för hästens skull eller för min egen skull. Det är ju olika för olika personer.

Men, om man ser till att du (läs; den det berör) vill rida, vill ha häst men har varken råd eller tid att ha egen häst. Man vill kunna rida och utvecklas till det lite bättre (förhoppningsvis), om man inte bara vill ut i skogen. Man väljer en häst som faller innanför ramarna för vad man vill ha, vilket kan vara himla svårt. Välutbildad, kanske läromästare, snäll med en motor som passar dig som person. De dagar man är där vill man kunna göra det man vill: longera, rida dressyr, hoppa, rida lektion. Givetvis vill du använda sadlar som passar hästen och som är utpassad för just den. Gärna av en kvalitet som gör att du känner dig säker i den.

Om du vill köra hästen ska den vara bombsäker, ha rätt vagnar och selar som är säkra och inga "skitselar" köpta på Bxxjes eller Hxxks.
Du vill kunna ha en del bett att alternera mellan då det visat sig att det är bäst för hästarna att byta bett ganska ofta. Du vill ha minst två träns av olika sort eller iallfall kunna ha ett bett på varje.
Täcken är en förutsättning att din sköthäst har samt reflexer och/eller tillgång till volt, ridvägar eller ridhus.

Om den ska transporteras ska den gå in utan problem och ägaren ska kunna lita på att du klarar dig själv och ge dig fullt ansvar och inte hänga över din axel hela tiden. Hästen ska vara försäkrad och helst olycksfallsförsäkrad så om det händer dig något är du automatiskt försäkrad.

Jag vet inte.....men jag tycker att det är ganska mycket krav och med dem kraven kommer också motprestationer. Pengar eller jobb.

Om jag däremot vill att en specifik person ska rida min häst och den inte har tid så är det ju kotym att betala för sig då det handlar om alternativkostnader för den personen och kanske försakan av andra saker.

Så ser jag det hela. Att jag sedan valt att inte ta betalt beror på att mina medryttare är klippor och jag får alltid hjälp när jag behöver det.

N
Det är så olika det där!
Jag har inte tagit betalt när jag låtit andra rida mina hästar - men ångrar mig nästan.
Det är slitage på utrustningen varje gång den används.

Att rida gratis innebär ju att någon sponsrar dig med din hobby. Har du inga problem med det?

Fast du kanske gör en stor arbetsinsats å andra sidan och det är ju också en form av att betala för sig.
Nej inga problem alls.
Hjälper ju dock till i stallet och med övriga hästar och ställer alltid upp om ägaren behöver hjälp.
Men blanda in pengar t å privatpersoner emellan. Nej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka