annonsera mera :D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men om man vill provrida många hästar så kan det ju bli förfärligt dyrt. Och om ingen passar blir det ju bittert värre.

Skulle aldrig aldrig aldrig!! betala för att provrida en häst som var till salu. Man har inge aning om hur en häst är innan man har ridit den, och att betala för att rida en häst som visar sig vara en gammal träbock medan en halvbra ridlärare står i mitten är ju helt knäppt.

Hoppas att de inte får så många provridningar. Tycker det låter väldigt oseriöst. Vill folk ha lektioner dyker de upp för det. Provridning är en helt annan sak.

Var tvungen att gå in och kika på medryttarannonser från Stockholm och det är inte lite vissa begär! Någon ville ha ytterligare en medryttare på sin häst och skulle ha 1000 kr för några dagar i veckan. Blir väl nästan rena vinsten för ägaren...

Såg också en annan häst som var "nästan viktbärande".:confused:

Hur kan det bli en vinst för ägaren?
Jag bor ute i ingenstans och min häst kostar ca 5500kr/mån.
Min ena medryttare betalar 600kr/mån och den andra 1000kr/mån.
Så jag ser inte hur man kan få det till en vinst?
I sthlm där bara stallhyran ofta är på 4-6000kr och sen tillkommer ju skoningar, försäkring, vaccinationer, tandvård osv..
Så tänk vad slutsumman blir då :crazy:

Är övertygad att det är för att undvika "gratis ridningar" - det är ju ok i om att man får tillbaka summan vid köp- försvårar kanske ändå litet prutmånen..Men är det det stallet på "rovdjursön" så är det ju så att folk åker dit och betalar för enstaka lektioner och för att uppleva atmosfären som är väldigt vackert och med vackra hästar :)

Jag förstår att de inte vill ha folk som ska rida gratis. Men problemet är ju om många skulle börja göra så... dvs ta betalt. Tänk om jag är seriös och vill provrida några olika hästar. Det kanske är så att hästen inte passar mig eller så..
Nu vet jag inte vad en lektion kostar där. Men häromkring kostar en lektion ändå några hundra. Och om man vill provrida några olika hästar så blir det ändå ett par tusen. Jag tycker det är ett konstigt system att betala.

Ja, jag tycker nog som du, skulle jag vilja provrida hästen för köp skulle jag vilja rida den utan lektion också för att känna av den själv...Men jag tror nog inte det blir ett problem generellt vid hästförsäljning- alla gör ju olika och man svarar ju på de annonser som intresserar en själv :)

Här är en som helt tvärtom både förstår och gillar upplägget. Jag hade mycket möjligt kunnat betala för en lektion som provridning om det är en ok instruktör och ett stall som är välkänt för att ha bra hästar och har något som skulle tänkas kunna passa mig.

Nja. Jag hade inte viljat rida lektion när jag provrider. Tycker det känns oseriöst av någon anledning. Nu var det länge sedan jag provred hästar men om jag skulle göra det så känns det inte som jag hade viljat göra det under träningsomständigheter.

Eller så kanske de bara skriver i annonsen att man får betala för att skrämma bort de som vill rida gratis utan tanke på köp?
Jag har inte varit i kontakt med dem närmare så jag vet inte hur hårda de är på det.

Jag skulle inte rida en lektion första gången jag provar en häst! Möjligtvis andra. Hur många åker runt och provrider hästar för att rida gratis ???? Kan omöjligt vara så många att man måste börja med liknande system :cautious:

För inte så länge sen var det en tjej som mejlade in anonymt till en blogg om sitt "sjukliga beteende". Hon hade inte råd att varken äga en häst eller betala som medryttare så hon åkte runt och provred hästar utan att vara intresserad för att få rida gratis på fina hästar.

Nu när sommaren närmar sig har dett börjat ploppa upp otäckt många annonser med hästar i högre ålder, typ -89-94. Lite läskigt vad många som får tidsbrist/graviditeter/allergi när hästen börjar bli till åren.. Och synd om hästarna då tycker jag. Vissa av dom har tur, en av dom äger jag, men jag kan tänka mig hur det slutar för många av dom. Och ännu värre till hösten när dom ska stallas in. :(

Nu när sommaren närmar sig har dett börjat ploppa upp otäckt många annonser med hästar i högre ålder, typ -89-94. Lite läskigt vad många som får tidsbrist/graviditeter/allergi när hästen börjar bli till åren.. Och synd om hästarna då tycker jag. Vissa av dom har tur, en av dom äger jag, men jag kan tänka mig hur det slutar för många av dom. Och ännu värre till hösten när dom ska stallas in. :(

Rekordet på gammal häst till salu som jag sett, såg jag häromdagen i en annons på en 30-årig häst. :(

Den som ev köper kan ju ge ett bra pensionärsliv också.

(fast jag tycker principiellt att det är bättre att ta bort så pass gamla än att sälja)

Jo absolut. Tänker mest att det kan vara jobbigt för en häst att anpassa sig till en ny situation och ny ägare. Sen går det säkert bra i vissa fall men det blir ju alltid en omställning för en häst.

Jag vet ett hund och kattstall dvs de bedriver omplacering av djur. och där tog man ofta bort gamla djur istället för att omplacera just för man ansåg att det var bättre för djuret.

För inte så länge sen var det en tjej som mejlade in anonymt till en blogg om sitt "sjukliga beteende". Hon hade inte råd att varken äga en häst eller betala som medryttare så hon åkte runt och provred hästar utan att vara intresserad för att få rida gratis på fina hästar.
Javisst existerar det, men jag tror iaf inte att det problemet är så pass utbrett att man måste börja ta betalt för provridningar, då tror jag problemet ligger någon annanstans :)

Jag måste höra vad ni tycker om en sak- Jag läste en annons från ett ställe som har lektionsverksamhet samt försäljningsstall. De skrev att provridning går till så att man provar hästen i samband med en privatlektion som man betalar för. Vill man sedan gå vidare och köpa hästen behöver man inte betala för lektionen.

Jag blev bara nyfiken för jag har aldrig hört om detta förut att man ska betala vid provridning. Visst- jag förstår att man inte vill ha dit folk som bara kommer och vill rida gratis och inte köpa. Men man kanske är seriös men att man inte passar med hästen och då ska man betala. Visst man får en lektion men man vet ju inte hur kvalitén är på lärare, lektion etc.

Det är ju ganska stor skillnad på provridning och lektion. Vid en provridning vill man först få hästen visad (oftast i alla fall), om det är möjligt, sedan rida själv och "känna på knapparna". Är det här en häst som kan passa mig? Har den det jag söker? Det vet ju inte ridläraren/säljaren alltid (även om man säger samma sak så kan man mena olika).

En lektion går ut på att utbilda ryttaren och/eller hästen. Syftet och upplägget är därför helt annorlunda. Att ta betalt för provridning förutsätter att säljaren är en tränare som kan tänkas tillföra något till köparens ridning.

Jag gissar att det här försäljningsstallet inte vänder sig till rutinerade ryttare som kanske redan har/har haft häst och rider för tränare.

Eftersom det är så lätt att sälja häst idag så tänkte säljaren JAG VET VI SÅLLAR AGNARNA FRÅN VETET.

Köpvillkor;

§ 1. Du är fullt införstådd med skillnaden mellan dum/arg och konsekvent.

§ 2. Du är medveten om att hästar aldrig är "dumma eller elaka av naturen" utan att det alltid beror
på något som förmodligen vi människor har varit med och påverkat.

§ 3. Du har gott tålamod och gillar enmanshästar. Du är därmed medveten om att det kan ta tid att
fullständigt vinna någons förtroende.

§ 4. Du brinner för en individ med livsglädje och stark personlighet och retar inte upp dig för
småsaker.

§ 5. Du är en person med båda fötterna på jorden och vet att steppning inte är "att dansa med
hästar".

§ 6. Du har erfarat att det bästa sättet för att lugna sig och känna sig trygg är att få en mjuk hand
på dig med en förtroendeingivande röst - hellre än ett piskrapp!

§ 7. Du tycker att pyssel och mys är kvalitétstid.

§ 8. Du anser att det är superviktigt att hästen har det bekvämt såväl i hage vilande box eller vid
träning (ex. med utrustning).

§ 9. Din inställning är att hästar behöver mycket varierad träning för att behålla glädje och för att
bygga upp en lång hållbarhet.

§ 10. Du har god självkänsla - vilket betyder att du lätt gläder dig för andra.

§ 11. Du tycker om att "slösa" med gott foder.

§ 12. Du har ett gott sinne för humor!

I annonsen alltså. Undrar hur många som nappar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka