annonsera häst/ponny

Sv: annonsera häst/ponny

Jag försöker se helheten i en annons. Då jag har som hobby att sitta och leta häst men aldrig komma till skott, så lär man sig vad man ska titta efter.

Det grundläggande som jag vill veta direkt i annonsen är:
Hästens ålder, Kön, utbildningsnivå, temperament och så vill jag gärna se en bild - ev. stora skador som på något sätt satt sina spår i hästen vill jag också ha i annons INNAN jag hör av mig.

Däremot skiter jag fullständigt i varför hästen är tillsalu - många vill gärna ge en orsak till varför de säljer, eller så skriver de en snyfthistoria och utelämnar information om hästen. Sådant är inte intressant.

Om annonsen legat ute länge eller om prissänkning skett är jag så klart intresserad av att veta varför hästen inte blivit såld. Är det pga kräsen säljare eller pga information om hästen som uteblivit i annons?

Har letat lite men har inte hittat vad jag söker.

Min fråga till er alla är:
Vad tittar ni på när ni letar häst/ponny i annonser?
Tittar ni främst på utbildningsnivå, temperament, kapacitet, pris, bilder?
vad tycker du är viktigt att finnas med i en annons? vad lockar?

:bump:

Eftersom jag är tävlingsinriktad tittar jag på vad den tävlat. Självklart ålder (inte för ung, inte för gammal) snäll klippa,lasta,sko, snäll i hantering , okomplicerad och sånt. För även om man gillar och tävla, hur kul är det att ha en häst som dampar på tävlingsplatsen eller är dum hemma? Inte så kul vah? Eller tex. dum och rida ut? inte specielt kul det häller även fast man gillar att tävla. Rida ut gör man jue också.
Lycka till med hästletandet!

Det jag vill ha med i en annons är: ras, kön, ålder, storlek, stam samt utbildningsnivå. Ungefärligt pris är ett måste då jag inte ringer alls på annonser utan utsatt prisnivå. Bild är nästan också ett måste.

Det jag stör mig mest på är annonser där det står "bra stam" - jaha? Bra stam enligt vem? Ifall hästen nu har en sådan superstam varför inte skriva ut den så att man får avgöra själv.

Eller annonser där det är en enda ointressant lång harrang om att plutten är så himla söt och gosig och jag vill egentligen inte sälja men jag måste för att...blablabla... sen står det knappt någon vettig information om hästen. Sånt ringer jag inte heller på.

Det man ser först är bild. Det har hänt att jag har ringt på häst då det inte fanns bild. Men den gick Grand Prix, som de skulle säljas som avelsto.
Sedan är det kön och stam. Jag tittar inte på valacker.
Pris är också ganska viktigt, max 300 000:-.
Utbildnings nivå hör samman i priset, man köper ju inte en häst som går LB för 200 000:-.
Men nu köper jag inte så många hästar, säljer mest.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 608
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka