annonsera häst/ponny

X

xect

Har letat lite men har inte hittat vad jag söker.

Min fråga till er alla är:
Vad tittar ni på när ni letar häst/ponny i annonser?
Tittar ni främst på utbildningsnivå, temperament, kapacitet, pris, bilder?
vad tycker du är viktigt att finnas med i en annons? vad lockar?

:bump:

Sv: annonsera häst/ponny

Jag bestämmer i förväg hur gammal hästen får vara o hur mkt pengar jag har att spendera på en häst. Har jag ex 50 000kr så tittar jag inte på hästar för mer. Sen har man ju säkert ett mål med sin häst o det bör den ju kunna uppnå, vill jag tävla hoppning så köper jag inte en dressyr häst eller tvärt om.

bild! pris är ju såklart viktigt också. Sen gärna stam o vad den gjort innan. Jag bheöver inga resultat så, men om den tävlat LB med placering är det ju bra att veta.

Jag är ganska trött på annonser där det står att "hästen har mycket mer kapacitet" när det faktiskt inte är så.

Men om jag ska köpa häst kommer jag skriva en köpes annons, mycket lättare att skriva vad man vill ha än att svara på en annons :D

Jag gillar personliga annonser som typ:

"Gurkan är ett rabiat litet spjuver av shetlandsponnytyp, hingst av okänd härsamning och ca 8 år. Lite riden men inte utbildad men mycket körd och är pigg på att arbeta. Kan vara svår att fånga i hagen och testar gärna sin omgivning - därför ingen passande barnponny. Gått på ponnyridning och är inga problem att hantera för en van vuxen. Har tendens till sommarexem. Aldrig haft fång Pris 9.000:- med all utrustning"

Och så en söt bild på en svart vit skäck för vagn!

En annan variant på samma häst kan vara:

"Liten ponny ca 8 år. Hingst. Sv/vit skäck. Riden och körd. Lite exem. Kan vara busig ibland. 9.000:-"

Eller storsäljaren:

"Ponny hingst skäck ring för mer info"

Vilken skulle DU ringa på?!

Senast ändrad av en moderator:

Idag med internet så är det ju så annorlunda!

Förr när man skulle köpa häst så läste man bara korta annonser och fick vackert åka och titta!
(för att kanske vända redan inne på gårdplan!:D)

Men först så är det ju givetvis vad hästen kostar.
Så att den faller inom budgeten.

Sen är det faktiskt bilden på pållen som gör om jag går vidare.
Dvs gillar jag det jag ser först och främst.

Därefter kikar jag om beskrivningen av hästen passar mig lika bra som utseendet..

Kort sagt så har jag blivit en sådan som bläddrar vidare om det inte finns någon bild med.
Därför missar jag, och har nog missat, en del gobitar också..

Först och främst priset.
Sen om den verkar hel och frisk.
Vad den gjort innan, vad den använts till.

Jag tittar på hästens typ i första hand. Priset måste vara inom mina ramar också förstås. Men ser jag en häst som är av den typ jag vill ha så åker jag gärna och tittar på den. Utbildningspunkt är inte intressant då jag helst utbildar själv. Hellre en häst som inte kan någonting än en som lärt in en massa felaktigheter.

Priside MÅSTE vara med annars blir det ointressant.

Temperament/ridbarhet är viktigast eftersom alla hästar jag köpt är tänkta att användas i verksamhet (utom de första som köptes för eget bruk, men är idag utmärkta verksamhetshästar).

Annars är det intressant att veta hur tänder skötts, hur hovar skötts, vilket träningsläge hästen är i, skador/sjukdomar. Kan hästen ridas av olika ryttare utan att krångla?

Har letat lite men har inte hittat vad jag söker.

Letar du i rätt prisklass? Fynd är sällsynta, ingen som säljer hästar håller på med välgörenhet.
Om man inte hittar vad man söker har man kanske en orealistisk uppfattning av vad man får för pengarna.

Senast ändrad:

Letar du i rätt prisklass? Fynd är sällsynta, ingen som säljer hästar håller på med välgörenhet.
Om man inte hittar vad man söker har man kanske en orealistisk uppfattning av vad man får för pengarna.

Jag syftade på att jag har letat efter trådar som besvarar mina frågor men inte hittat det jag sökte.

Jag tittar såklart först och främst att den ligger inom min prisklass, sedan vilken typ av häst det är och sedan utbildningsnivå. Sen vill jag också gärna att det står i annonsen vad hästen gjort för något ex tävlat, varit på kurser osv. och hur den är att hantera. Sen kollar jag också lite på storleken, vill varken ha alldeles för litet eller alldeles för stort.

Bild är alltid ett stort plus!

Innan jag köpte min nuvarande häst hade jag bestämt mig för vad jag ville ha, hade satt upp många olika punkter som jag VILLE ha. Samt såklart ett maxpris.

Men det viktigaste är ändå temperament och stabilitet.

Annars ville jag ha en hyfsat utbildad häst (LC/LB i dressyr), behövde inte vara tävlad.
Ville helst ha en liten häst ca 150-155 cm då jag inte är så stor, inte äldre än 12 år, då jag ville ha den länge sen. Absolut ingen skimmel.

Men varken åldern, storleken eller färgen blev "rätt", 160 cm, 15 år & skimmel.
Så som jag skrev tidigare, hon har ett kanon temperament och är otroligt stabil och hyfsat utbildad, sådärför blev det just hon ändå.

Jag tittar eger lampligt kon, lamplig ras, lamplig storlek och lamplig typ samt hastar i "min" prisklass. Sen aker jag och tittar pa hastar inom korbart "tittavstand" for mig.

Farg och utbildningsniva ar ganska sa ointressant sa aven alder efter som ett fol eller unghast snart vaxer till sig, och en otranad hast kan skolas.

/KT

Jag kollade på pris och ålder.
Sen ville jag ha med bild (fast jag av erfarenhet vet att guldkornen kan gömma sig bakom den tristaste annonsen :smirk:).
Tittade lite på utbildning men det var inte det viktigaste för mig, slutade med att jag köpte en som var knappt grundriden också å andra sidan :crazy:... så jag kanske skulle ha kollat mer på det såhär i efterhand ;) (har ångest då jag inte ens fått hem min nya häst än...)

Glömde..
STORLEK, förstår inte hur många som inte skriver med det!!! Något frustrerande då jag behöver en lite högre häst då jag är lång själv, så ringer man på en häst som verkar toppen (kollade mest halvblod) så säger de tillslut "ja den är 155". *suck*

Senast ändrad av en moderator:

Glömde den viktigaste saken. Först och främst måste det givetvis vara en registrerat renrasig islandshäst. ;)

Bild
Typ
Temprament
Pris
Utbilding
I den ordningen på ett ungefär. Vill gärna att den finns inte för långt iväg heller (Köpte nylingen en ponny åt min dotter som stod 50 mil bort och det var jobbigt att få allt att klaffa med provridning ,vetbesiktning och transport.)/L

Jag funderade först ut hur mycket jag ville betala för den och sedan mitt syfte med att köpa häst, användningsområde och på vilken ort den finns etc.

Kön, ålder, vad den gjort tidigare, vilket användningsområde hästen passar bäst för, pris samt vart hästen finns är viktigt att det finns med i annonsen tycker jag.

Sedan är det ju alltid roligare om annonsen är personligt skriven och om det finns en bra bild där hästen står uppställd utan utrustning så att man kan se hur den ser ut. :idea:

Ras, ålder, storlek och pris är det absolut viktigaste.

Sen tycker jag att man ska ha en exteriör bild, finns det möjlighet till fler bilder så kan man ju lägga in huvud, hopp eller ridbilder också.

Utbildnings nivå är ju lätt avklarat med tex "utb LA hopp" tävling likaså "startad Msv B med plac"

Stammen är ju ett + men ett av de viktigaste om det är ett avelsto som utannonseras.

Jag har slutat läsa annonser för jag blir sååå trött på folk som slösar bort 75% av annonsen på onödigt (eller ja inte helt onödigt med vissa saker är ju viktigare tex ålder som gör att man sållar direkt.
Jag har de senaste gångena jag letat häst i stället lagt ut korta men effektiva köpesannonser, tex:

Fullblods sto köpes lämplig för FT-avel, mankhöjd över 163cm, 3-10år gammal, får gärna gått löp, korrekt och trevliga gångarter. Bra temp viktigt! Max ?????kr

Allroundhäst till ridning/hoppning köpes, gärna sto, ska ha full stam, ej travare el travarkorsning, minst 3 år max 6år och minst insutten, stabilt psyke. max ?????kr

Jag har på dessa två annonser fått massor med svar som stämmer in på grunderna sen har jag sorterat på stam, utbildning eller var nu jag söker i den blivande hästen.
Många som säljer verkar inte vilja lägga ut annonser eftersom de får många "brevvänner" och allmänt nyfikna och man vet inte vad det är för nötter. Om jag lägger ut en säljes-annons skriver jag inte ut telenr utan ber om mail med en beskrivning om personen och vad de söker samt telenr (de utan nummer besvaras ej..) och ringer istället upp de som verkar vettiga. Så slipper man Lisa 13år som har 5000kr att handla för eller föräldrarar som inte vet om att ungen ringer.

Jag tittar knappt på annonser som inte har bild, måste stå nån väldigt intressant rubrik eller vara ett väldigt förmånligt pris för att jag ska titta igenom annonsen annars.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka