Sv: annonsera häst/ponny
Ras, ålder, storlek och pris är det absolut viktigaste.
Sen tycker jag att man ska ha en exteriör bild, finns det möjlighet till fler bilder så kan man ju lägga in huvud, hopp eller ridbilder också.
Utbildnings nivå är ju lätt avklarat med tex "utb LA hopp" tävling likaså "startad Msv B med plac"
Stammen är ju ett + men ett av de viktigaste om det är ett avelsto som utannonseras.
Jag har slutat läsa annonser för jag blir sååå trött på folk som slösar bort 75% av annonsen på onödigt (eller ja inte helt onödigt med vissa saker är ju viktigare tex ålder som gör att man sållar direkt.
Jag har de senaste gångena jag letat häst i stället lagt ut korta men effektiva köpesannonser, tex:
Fullblods sto köpes lämplig för FT-avel, mankhöjd över 163cm, 3-10år gammal, får gärna gått löp, korrekt och trevliga gångarter. Bra temp viktigt! Max ?????kr
Allroundhäst till ridning/hoppning köpes, gärna sto, ska ha full stam, ej travare el travarkorsning, minst 3 år max 6år och minst insutten, stabilt psyke. max ?????kr
Jag har på dessa två annonser fått massor med svar som stämmer in på grunderna sen har jag sorterat på stam, utbildning eller var nu jag söker i den blivande hästen.
Många som säljer verkar inte vilja lägga ut annonser eftersom de får många "brevvänner" och allmänt nyfikna och man vet inte vad det är för nötter. Om jag lägger ut en säljes-annons skriver jag inte ut telenr utan ber om mail med en beskrivning om personen och vad de söker samt telenr (de utan nummer besvaras ej..) och ringer istället upp de som verkar vettiga. Så slipper man Lisa 13år som har 5000kr att handla för eller föräldrarar som inte vet om att ungen ringer.
Jag tittar knappt på annonser som inte har bild, måste stå nån väldigt intressant rubrik eller vara ett väldigt förmånligt pris för att jag ska titta igenom annonsen annars.