• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare jajadeblirbra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 835
J

jajadeblirbra

Hej! Jag har nu gjort en ny användare då jag vill vara anonym. Det är så att jag har bestämt mig för att anmäla några. Deras hästar går ute dygnet runt utan vindskydd, eller så står dom inne dygnet runt. Och deras hovar ser förjävliga ut. Låter lite knäppt när jag skriver det såhär, men det är inget vi ska fördjupa oss i.

Det är ju lag på att hästen måste ha vindskydd om den går ute dygnet runt (?).
Gäller detta alla månader, eller bara vintermånaderna?
Finns det lag på att dom måste ha daglig utevistelse?
Vart anmäler man det om man vill vara anonym?
Vad gör djurskyddsnämden(?) åt det?

kommer säkert på fler frågor snart :p

Sv: Anmäla

Ring till kommunen och be att få tala med den personen om har hand om djurskyddsärenden, vill du vara anonym så låter du bli att tala om vad du heter helt enkelt.

Precis, du ringer kommunen o pratar med djurskyddsinspektören o skiter i att berättavad du heter. De är skyldiga att åka ut på alla anmälningar, hur fort det går beror på hur allvarligt de ser på anmälan och hur mycket de har att göra och hur lång tid det tar att få reda på vem ägaren är. Det finns ingen anmälningsplikt för hästägare så det tar tyvärr en massa arbetstid för dem att ta reda på vems hästarna är(det står en mager fux vid den o den vägen kan en anmälan vara tillexempel).

Det är ju lag på att hästen måste ha vindskydd om den går ute dygnet runt (?).
Gäller detta alla månader, eller bara vintermånaderna?

Det gäller 'den tid av året som grästillväxt ej sker'. Ibland får man gå och glo på gräset, andra kommuner har gjort det enkelt och 'bestämt' att datum XX räknas som brytpunkt.

10 § Utegångshästar ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha
tillgång till ligghall eller annat stall som ger dem skydd mot väder och vind
samt en torr och ren liggplats.

Men när grästillväxt ej sker måste man ha ligghall för djur som går ute dygnet om - ja. Utan undantag.

Finns det lag på att dom måste ha daglig utevistelse?

Nej inte än, den kommer 2009.. Men den förordningen är tandlös tyvärr =/ För låga krav och för mycket undantag. Observera att det inte finns någon tidsangivelse..

1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske
tillsammans med minst en annan häst.

Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan
undanröjas på annat sätt.

Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.

2 § Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning
istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande.
3 § Hästar ska sommartid hållas och skötas på ett sådant sätt att risken för att
de ska utsättas för svåra insektsangrepp minimeras.

Man kan tala om vad man heter också men säga att man vill vara anonym. Man kan alltså vara känd för inspektören men inte i ärendet, om ni förstår vad jag menar.

/Camilla

Det är klart man kan vara anonym, fast jag måste ju ställa frågan varför det? Törs man inte stå för en anmälan eller vad?
Om djur vanvårdas, det kvittar om det är hästar eller andra djur så tycker jag för min del att man kan anmäla med öppna kort. När jag ser den här typen av trådar får jag genast dåliga vibbar, det finns nämligen sådana som utan att blinka skulle anmäla anonymt enbart för att hämnas. Nu menar inte jag att din ev kommande anmälan är sådan, men det är den reaktionen jag får när jag läser den här typen av tråd.

Kan du inte prata med ägaren först, det är mitt första val om jag hade varit i din sits. Om det inte hade fungerat, så skulle jag göra en anmälan ja. För mig hade det dock kvittat om de sagt vem som gjort anmälan.

Vet inte, jag anmälde grannen anonymt eftersom hon inte verkade bry sig om vare sig hästen eller vad folk sa, men jag inte ville bli hängd i byn. Två hästar där hade självdött o den tredje stod kvar ensam o jag ledsnade på att se den stå ensam i ett frimärksstor rasthage. Det var inga djurvänner, vet inte vad som hände sen men hästen försvann innan kommunen hann göra något. Så det måste inte vara hämnd även om det säkert förekommer. Jag blev själv anmäld nån månad senare...

Det är så att jag har försökt prata med ägaren. Men hon tror att hennes hästar har det bästa dom kan få :smirk:

Och när jag har pratat med en som står familjen närmare har hon sagt att dom blivit anmälda tidigare, men det har inte varit tillräckligt allvarligt, men nu anser jag att det är det. Men om inspektören inte anser det (även om den gör det). Kommer det bli ett jävla liv om dom får reda på att det är jag som anmälde. Dels för att jag av olika anledningar måste vara kompis med dom. Fråga inte varför orkar inte skriva det nu. Eller jag måste inte vara kompis med dom, men om vi blir ovänner blir det massa mer skit.

Dom har andra djur som inte heller har det så bra. Dom tar inte hem vänner för dom är rädda att bli anmälda.

Jag kan säga såhär också. Hovslagaren är en kompis till familjen som kan hovar, men är inte utbildad hovslagare eller nått.

Då var det nån som tog upp en riktig hovslagare, som fick se på en av hästarna med finaste hovar, och han sa att det var på gränsen till vanvård :crazy:

Det spelar väl ingen roll om om man anonym?!!
Folk pratar väldigt mkt skit så då tycker jag väl att dte är bättre att man är anonym om man vill slippa höra allt som sägs, av dom som inte har vett i huvet för att kunna förstå hur man beteer sig!

Och det är väl inte att man inte törs stå för att man anmält.
Hon anmäler ju vilket är VÄLDIGT bra om djuren vanvårdas m.m.
Det finns många som inte bryr sig om att ens anmäla.

Senast ändrad av en moderator:

Det är så att jag har försökt prata med ägaren. Men hon tror att hennes hästar har det bästa dom kan få :smirk:

Dom har andra djur som inte heller har det så bra. Dom tar inte hem vänner för dom är rädda att bli anmälda.

Det här var ju lite motsägelsefullt, men h*n kanske vet innerst inne att det inte är så bra även om h*n inte vill erkänna det vid diskussion. Anmäl igen, har du möjlighet kan du fota o skicka med det i en skriftlig anmälan. Vet att 4H gården grannen jobbar på blev anmäld så, fotobevis på skyltarna där det står att man inte får mata djuren var ett bevis på att djuren inte blev matade:rofl:
Hovar och annat kan ju "fixas" till innan ett besök så det hade jag försökt plåta.

Jag vet inte hur det går till i andra fall men när jag blev anmäld fick jag veta det när jag själv ringde upp djurskyddsinspektören. Antagligen låg mitt ärende inte högst upp, men vi bokade en tid två dagar senare. Tror inte att de annars kommer oanmälda men jag låter det vara osagt.

Min hovis är utbildad och har anmälningsplikt på vanvård. Det visade sig att jag och djurskyddsinspektören har samma hovis, o han sa att de aldrig kommer till de ställen där hästarna blir vanvårdade - där är det oftast ingen hovis inbalandad:crazy::cry:

Jag vet inte hur det går till i andra fall men när jag blev anmäld fick jag veta det när jag själv ringde upp djurskyddsinspektören. Antagligen låg mitt ärende inte högst upp, men vi bokade en tid två dagar senare. Tror inte att de annars kommer oanmälda men jag låter det vara osagt.

När jag blev anmäld kom de oanmälda på besök. Jag var inte hemma, så de gick inte in i stallet, men de kollade in där (dörren öppen), och de gick runt hagarna (inte in i) och tittade. Och så la de en lapp (+ protokollet) i brevlådan, ihop med namn och telefonnummer.

Så jag ringde upp när jag såg lappen i brevlådan, och fick veta vad jag var anmäld för (av anonym anmälare). Samt att de tyckte att vi inte behövde boka tid för att de skulle kunna kika nogrannare i stallet etc, de hade redan konstaterat att anmälan helt saknade grund.

Sen fick jag en räkning på 750 kr, den blev jag tvärpissed på, inte mot djurskyddsinspektören, men systemet med att jag får betala även fast det inte fanns ett dugg att anmärka på, och det inte var en rutininspektion utan just en anmäla de åkt på.

till skogsridmulle: Hon tror att hennes hästar har det bästa, men inte hennes andra djur, dom har hon insett att hon inte kan ta han dom.

Så hon "tvingade" en att avliva (=slå ihjäl) ung. hälften av hennes andra djur.

Fast Boj har en poäng, det går åt mycket skattepengar o tid på onödiga anmälningar. De hinner inte med att kolla alla småstall pga att folk anmäler allt möjligt så jag tror inte att folk anmäler för lite. O de för inte mer resurser heller.
Missförstå mig rätt,jag tycker det är okej att folk ringer o säger vad de ser(i mitt fall för mager häst) o jag tyckte det var okej att valla runt henne i två timmar medan hon kände o klämde på allt o jag blev glad när anmälan var ofogad o jag är glad över att lagstiftningen fungerar. Även fast jag var förbannad o förnärmad i två månader o anser att hon säkert kunde gjort något viktigare den tiden.

Måste vara olika från kommun till kommun isåfall, för jag behövde inte betala eftersom anmälan saknade grund. Hade den haft grund hade jag fått en faktura också.

Måste vara olika från kommun till kommun isåfall, för jag behövde inte betala eftersom anmälan saknade grund. Hade den haft grund hade jag fått en faktura också.

Jo, de har säkert olika. Jag trodde ju att det var självklart att man inte behövde betala när det saknade grund, och blev både pass och pissed när räkningen damp ner i lådan. Lite off topic, men angående olika från kommun till kommun. Så de körde hästinventering i somras. 'Min' kommun tog 650 kr för det besöket. Grannkommunen tog drygt 2000 kr.

Då var jag glad jag bodde på 'rätt sida gränsen' kan jag säga..

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
870
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 090
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka