Anmäla misstänkt vanvård.

V

vansinnet

Hoppas denhär tråden ligger rätt..

Idag fick jag höra att en kvinna i en grannby skaffat häst. Jag känner inte kvinnan direkt, men vet att hon har en del psykiska problem och tar mycket tabletter. Det har varit mycket rabalder kring denhär personen, men ingenting som rört mig eller ens intresserat mig tidigare.

Men det jag fick höra idag är alltså då att denhär kvinnan ska ha skaffat en häst, som enligt ett flertal personer i byn, ska stå instängd om nätterna i ett skjul som är så lågt i tak att hästen måste hålla huvudet nerböjt, och den har ingen chans att lägga sig ner.

Nu vet man ju givetvis inte om detta är sant eller inte, men jag tänkte hursomhelst ringa till miljökontoret imorgon för att be dom kolla upp saken.
Är det elaka rykten, så vet man ju det. Är det sanning, så tycker jag att det är god tid att någon gör något åt det.

Vad tycker ni? Gör jag rätt?

Sv: Anmäla misstänkt vanvård.

Jag skulle nog åka förbi själv och se innan jag ringer miljökontoret. Bara för att en person har psykiska problem och äter mediciner (vilket jag tycker hon ska ha all kredit för) baraför det behöver det inte betyda att hon behandlar hästen dåligt.. Som du säger så kanske detta är rykten, så varför inte kolla upp själv om det är rykten eller ej...

jag skulle inte bara "nog åka förbi själv" utan jag SKULLE åka förbi och se....

Jag presonligen tycker i att du gör rätt som överlåter undersökandet till någon som faktsikt har rätt att undersöka. du som privatperson kan inte mycket göra, jag mena du kan ju inte gärna smyga omkring och snoka på hennes privara mark( som jag förstod det9

nej låt någon som kan, har utbildning och framförallt rätt att undersöka saken!

har du fel i dina misstankar fine då är saken ur världen sedan.

hade jag fått valt så hade jag lätt velat ha en utbildad person som kollar upp mig än att ha en "vanlig privatperson" snokandes hos mig

Varför inte be den som kommer med påståendet göra anmälan istället för att du ska göra den pga ngt rykte? Skitgöra om man ska anmäla alla som det snackas skit om när man själv inte vet hur det förhåller sig, bättre att den som påstår sig veta gör ngt åt saken istället för att bara snacka. :mad:

Varför inte be den som kommer med påståendet göra anmälan istället för att du ska göra den pga ngt rykte? Skitgöra om man ska anmäla alla som det snackas skit om när man själv inte vet hur det förhåller sig, bättre att den som påstår sig veta gör ngt åt saken istället för att bara snacka. :mad:

Ja jag håller med dig.

Att anmäla på hörsägen känns knappast som en bra ide..

Som sagt. Se om det stämmer och meddela isf djurskyddsinspektören i er kommun. Mer kan du inte göra.

Tyvärr är min erfarenhet att de sällan tkr att "anmälningar" är allvarliga nog. Så jag skulle absolut ta reda på fakta så att du med all säkerhet kan säga att du under dagarna 1, 2 och 3 har sett detta med egna ögon runt kl ****. Så att de vet att det är en verklig observation och dessutom har en aning om när de själva kan kontrollera detta.

Troligtvis slipper människan dock undan med en varning och ett löfte om att hon ska sköta sig i fortsättningen. Nu är jag pesimistisk men tyvärr är detta min uppfattning om djurskyddsinspektörer.

Jag skulle aldrig anmäla på ett rykte, vem vet hur sant det är? Och om kvinnan redan har det lite jobbigt så lär hon verkligen bli dålig om det kommer någon och säger att hon blivit anmäld.

Kan du inte åka dit och hälsa på? Ta med lite "reservdelar" som någon grimma du inte behöver eller så, så kan du säga att du hört att hon skaffat häst och att du gärna hjälper till om hon behöver hjälp med något, och att hon kan få ärva lite grejer av dig om hon vill.
Då får du säkert träffa hästen och se hur det ligger till.

Och kvinnan blir säkert jätteglad. Hon kanske inte vet hur hon bör ha hästen, då kan du ju ge lite tips så kanske hon gärna åtgärdar. :idea:

Jag håller med de som tycker det är läskigt att anmäla någon pga rykten. Och det där med "äter mycket tabletter"-jisses säger jag bara. Får man inte ha häst då?

I somras oroade jag mig för en häst som gick och vankade ensam i sin hage. Den var märkbart störd av att inte ha sällskap av en artfrände. Så jag åkte helt enkelt dit och sa som det var, att jag och några till var oroliga över hästens välbefinnande. Jag hade ett vettigt samtal med gårdsägaren och det tog endast en vecka så var hästen borta. (förhoppningsvis uppstallad bland andra hästar.)
Gör du som någon sa, åk dit med en grimma och visa ditt intresse och säg att det går bra att fråga om dig om råd.

Lycka till!:)

Jag tyckte också att det var konstigt att personerna som varit där inte anmält saken, men dom ursäktade sig med att dom inte vågade för att dom var så rädda för denhär kvinnan.
Men jag pratade igår med en högt uppsatt person på kommunkontoret, och denne sa att anmälan är givetvis anonym, så dom personerna borde inte ha något att vara rädda för.

Visst kan det vara ett rykte, men samtidigt, om det inte är det, och det sen kommer upp att hästen har det riktigt jävligt, ska jag ha det på mitt samvete då för att jag inte reagerade?

Att åka förbi och säga hej och ge bor en grimma vore väl en jättebra idé, men kanske lättare sagt än gjort i dethär fallet.
Jag vill helst inte bli inblandat mer än nödvändigt, jag vill bara inte att något djur ska fara illa.

Och at hon skulle vara en sämre djurägare enbart för att hon går på tabletter, nej inte alls. Jag har själv ätit antideppressiv medicin och liknande, så jag dömer inte utifrån det. Men anledningen till att jag tog upp de var att det har varit turer kring denhär presonen tidigare när det gäller djur, barn och allt möjligt. Tydligen har hon då ursäktat med att tabletterna gjorde ditten och datten och att hon då inte kunde ta hand om allt som hon bord.

Jag skiter väl egentligen om hon är en vanlig Svensson eller en ond häxa, jag vill bara inte gå runt och tänka på att det kanske finns en häst som far illa och att jag hade kunnat göra någon uppmärksam på det.

Att åka dit och "snoka" riskerar nog bara att jag får en polisanmälan på mig själv istället. Jag tror jag överlåter det till någon som kan dethär och har befogenhet.

Förstår inte alls varför du vill anmäla pga rykten men inte vågar "blanda dig i..." genom att åka förbi med lite saker. Vad är skillnaden förutom hur du bemöter denna person?

Att antidepressiv medicin kan påverka människor negativt, få dem att uppföra sig som berusade, glömska, sova dygnet runt osv är inget ovanligt. Bara för att din medicinering fungerade utan större problem så är det inte så för alla.

Låter som en massa skvaller och by-snack som folk i små byar sysslar med. :cool:

Låt tanten vara ifred om du inte har kalla fakta!

Dina bekanta kan som sagt anmäla anonymt, så om de vet hur det förhåller sig är det bättre att de gör en anmälan än att du anmäler pga rykten. Om hästen skulle fara illa så är det väl dina bekanta som ska ha på skallen som snackar men inget gör, än du som annars anmäler ngn pga ett rykte som du inte har en aning om det stämmer eller inte.

Jo men man kan ju inte tvinga någon att göra en anmälan. Är man feg och rädd om grannsämjan så är man..

Men anmälan är ju lika anonym även om grannen gör den. Skillnanden är att grannen förhoppningsvis har förstahandsinformation, medan du går på löst skvaller.

Jag skulle aldrig anmäla någon utan att själv sett.
Är så trött på att man kan höra folk säga att jag ska anmäla den och den
för att de inte har samma syn på hästhållning.
Nu menar jag inte TS men det är vanligt med hästfolk som gillar att anmäla andra för skitsaker.

Ja, feg är rätta ordet när man inte ens vågar göra en anonym anmälan utan istället springer med skvaller, inte för att jag förstår hur det senare kan främja ngn grannsämja.

Men anmälan är ju lika anonym även om grannen gör den. Skillnanden är att grannen förhoppningsvis har förstahandsinformation, medan du går på löst skvaller.

Ja det försökte jag också förklara.

Ja, feg är rätta ordet när man inte ens vågar göra en anonym anmälan utan istället springer med skvaller, inte för att jag förstår hur det senare kan främja ngn grannsämja.

Nej, för grejen är ju att om någon annan anmäler så kommer förmodligen kvinnan ändå misstänka de personer som varit där och sett allting. Så dom kommer ju att få ta på sig det hursomhelst.

Men vad är egentligen bäst, att anmäla och att hon kommer på att det är du och blir arg och butter.... eller att ett evt. vanvårdsfall hjälpes och du har ett rent och fint samvete.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 631
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 670
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår... 2 3
Svar
41
· Visningar
10 254
Senast: Inte_Ung
·
J
Hästvård Har hamnat i en knepig sits här och vet inte hur jag ska kunna agera:( Kort bakgrund; Granne som vi inte står på god fot med redan... 2 3
Svar
59
· Visningar
5 228
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka