Anmäla? Hund som anfallit annan hund.

HannaZ

Trådstartare
Tycker ni att man ska anmäla till polisen om en hund attackerat en annan hund helt oprovocerat?

Sv: Anmäla? Hund som anfallit annan hund.

Ja egentligen så tycker jag det - om man inte ordnar upp det mellan ägare och ägare.

Jag har varit med om det förut - det var en av mina hundar som blev attackerad av en annan, då sa jag att om min hund är skadad så får den andra hundägaren betala veterinär kostnader, om inte så blir det en anmälan. Men som tur var så blev han inte skadad ,orsaken til att jag inte anmälde detta var att det var på vintern, halt ute och den andra ägaren gled omkull på isen och tappade då kopplet på sin hund som i sin tur attackerade min.

Andra episoden var min hyres värds hund som attackerade min hund - detta var en hämsk upplevelse, har aldrig sett något värre förut!! Min hund blev uppriven i sidorna på halsen och kroppen, den andra hunden bet han i munnen så att vi var tvugna att operera ut den ena hörntanden (den hängde i en skinn bit) och detta hände sent på kvällen. Hela kalaset kostade mig 2500.- + medeciner för att operera och lappa ihopa min hund! Min hund var i koppel och hyresvärdens gick lös :crazy: , han erbjöd sig inte att betala någonting av detta - hade han inte varit min hyresvärd (vi bodde i samma hus då) så hade jag lämnat in en polisanmälan med en gång.

Men vi flyttade ut därifrån ganska så fort, detta blev mkt obehaglig och det fungerade inte då han vägrade att ha sin hund i koppel.

Man är skyldig att betala kostnader för skador som ens hund har orsakat så det kommer ägarna till hunden naturligtvis att få göra.

Det jag funderar på är om vi bör anmäla till polisen för att förhindra att andra hundar eller kanske barn råkar illa ut. Då får ju polisen (eller vilken myndighet det nu är) avgöra vad som ska ske med hunden i fråga.

Äh, ser ingen anledning att anmäla till polisen. Det är sådant som händer. Ibland flyger hundar på andra hundar, thats it... Tycker inte man ska hålla på och "sätta dit" varandra.

Druvan skrev:
Äh, ser ingen anledning att anmäla till polisen. Det är sådant som händer. Ibland flyger hundar på andra hundar, thats it... Tycker inte man ska hålla på och "sätta dit" varandra.

Håller med!

Det handlar inte om att sätta dit någon.

Vi skulle handla i deras affär på gården (foder, hö etc) Och där kommer deras schäfer ut och bara hugger vår hund (6,5kg) över ryggen och skakar honom i luften. Jag rusar på schäfern och då släpper han tack och lov. Vår hund hade mycket väl kunnat få dödliga skador. Nu kom vi undan med fem stygn hos veterinären och en livrädd hund som troligen har fått men för livet.
Jag tycker inte att det är "thats it".... Det är inte friskt beteende att attackera på det viset.

Håller med. Det är mycket otäckt! För ett tag sedan hade vi en hund (schäfer) här i trakterna som fick gå lös lite som den ville. En dag när min pappa var ute och gick med sin stora hanhund anföll denna schäfer helt oprovocerat. Mina föräldrars hund hade inte ens TITTAT åt den andra hundens håll, än mindre skällt eller morrat. Som tur var lyckats min pappa måtte en spark mot den anfallande hunden som träffade under hakan. Hunden blev förvånad, men anföll igen :eek: . På något vänster fick min pappa till en likadan spark igen, och hunden gav sig och sprang iväg. Otäckt! Efteråt fick mina föräldrar höra att den anfallit andra hundar också. Hundar som schäftern sökt upp, alltså inte hundar som kommit in på dennes revir eller något liknande. Tack och lov flyttade familjen med schäftern, bland annat för att "alla" hade varit så elaka mot dem och klagat så mycket ang. deras hund :smirk: . Jovisst...!

Håller med om att det var väldigt aggressivt gjort och det låter ungefär som mina erfarenheter av schäfer också. Men samtidigt var ju schäfern på sin egen gård, eller? Mina vaktande hundar rusar också på främmande hundar som kommer in på gården, även om det inte går så långt som till att skaka någon stackare i luften. Om jag hade släppt in min hund på den anfallande hundens gård hade jag nog tagit på mig skulden själv :o. Vissa hundar vaktar sin gård väldigt aggressivt...

Ägaren stod i dörren och hunden rusade förbi och rakt på vår hund.
Oavsett vad så ska en hund inte sätta sig över sin ledare och anfalla på det viset. Och har man gård med försäljning (butik) + strö, hö etc. så ska man inte ha en hund som kan få för sig sånt här utan att hålla den kopplad. Inga varningsskyltar fanns heller.

Kan tillägga att jag haft med mig hunden in i butiken tidigare och då har ingen sagt nåt om att man skulle vara försiktig pga deras egen hund.

så du menar helt enkelt att hundar har rätt att attackera andra och kan ge dom skador och men för livet utan att ngn ska bry sig? Så om du o din hund går ute i en park och din hund blir attackerad så tänker du bara 'jaha, det var det. bara o fortsätta'? :smirk:

Carat skrev:
så du menar helt enkelt att hundar har rätt att attackera andra och kan ge dom skador och men för livet utan att ngn ska bry sig? Så om du o din hund går ute i en park och din hund blir attackerad så tänker du bara 'jaha, det var det. bara o fortsätta'? :smirk:

Öh, nu vet jag inte riktigt hur du lyckats få för dig detta (?). Lite livlig fantasi så här på eftermiddagsfronten? Läs igen :smirk:

Jag kan tycka att du har en poäng i att hundens beteende inte är friskt. MEN hade en människa gått in på min gård (oavsett situation) med sin jycke och fått den biten av min hund så hade jag inte räknat med en polisanmälan... Faktiskt, visst hade jag betalt kostnader osv, men den andra ägaren har OCKSÅ strikt ägaransvar och bör ju faktiskt kolla efter om det finns hundar på gården.

Jag släpper ALDRIG ut mina hundar på andras ställen där det finns hund, vet jag inte om där är hund så släpper jag inte heller ut dem, för min egen skull mestadels.

Det händer relativt ofta att hundar blir bitna av andra hundar. Jag tränar själv en hund som är en högrisk att ha i träningsgruppen, men jag har lärt de andra hur de ska agera och plötsligt är hunden hälften så farlig. Den hålls alltid kopplad och skulle nånting inträffa så vet vi alla hur situationen blir löst på mest smärtfritt sätt. Det är faktiskt inte någon som är rädd för hunden och hunden fungerar alldeles utmärkt i gruppen. Jag kan bara tänka mig vad som hade kunnat hända om folk hade börjat prata och kanske anmält hundägaren, för att isolera den hunden hade inte varit rätt.
Dock har hon aldrig skadat någon och är trots allt hyffsat stabil.

Det är väldigt synd om er och er hund, men jag hade gjort upp i godo och sedan glömt det hela, som Druvan sa, dessa saker händer och ni är själva också ansvariga då NI släppte ut er hund på denna hunds gård.

//E

Hade faktiskt inte en tanke på att anmäla från början men efter att ha funderat så är jag inte längre säker.
Det handlar inte om att sätta dit någon utan om andras säkerhet.
jag kommer naturligtvis aldrig mer att släppa ut min hund någonstans utan att först ha kontrollerat att det inte finns andra hundar men det kanske finns andra som inte tänker på det eftersom det som sagt INTE finns någon skylt. Jag har dessutom haft med hunden tidigare och tycker att det är väldigt märkligt att man inte varnar sina kunder utan bara tycker att dom har en söt hund och gullar lite med den....

Sen kan man inte jämför gård och gård. Det här är för det första ingen "bostadsgård" och därför inte privat på det sättet. Har man försäljning så har man antingen varningsskyltar eller ser till att inte ha farliga djur. Och man VARNAR sina kunder, speciellt om man vet att dom har hund.

Hundar som inte är sunda mentalt utan utgör en risk ska inte vistas på platser där det finns andra människor eller djur. Och de ska ABSOLUT inte få möjlighet att sprida sina gener vidare.

För det första så är det så att man som hundägare är ansvarig för allt som ens hund gör. Det innebär att man t ex är skyldig att ersätta skador på annan hund.

Utifrån din korta beskrivning på händelsen så kan jag inte bedöma om det var "friskt" eller inte. Visst kan det vara så att Schäfern i fråga inte hade anledning att attackera. Men det kan också finnas skäl att den reagerade som den gjorde. För att veta säkert måste man ju sätta sig in i Schäferns situation.

Även då kan det vara så att man inte tycker det finns anledning, Men det kan ju vara så att schäfern har taskiga erfarenheter som gör att den reagerar som den gör. Iofs inte bra, men svårt att göra något åt i efterhand. Man kan bara försöka undvika situationer som kan bli farliga. Något som de här ägarna kanske inte gjort just denna gång.

Jag vet också att det finns många hundägare med små hundraser som inte tycker att deras hund gör något. Den är ju alltid så gullig och snäll. Dess skällande och morrande kan ju inte uppfattas som hemskt. Men i hundvärlden så är det egentligen ingen skillnad på stor och liten hund. En liten hund kan mycket väl provocera en stor hund. Det räcker med kroppsspråket. Något som dennes ägare inte alltid förstår. Skillnaderna mellan stor och liten hund är i sammanhanget eg bara att en stor hund biter hårdare än en mindre när det blir närkamp.

Vore jag du så skulle jag ta en diskussion med ägarna. Men kom i håg att alla djurägare tar sina djur i försvar - så välj ord och tonläge utefter detta så diskussionen blir konstruktiv. Tala på ett fint sätt om att -"detta är mina utlägg, jag förväntar mig att ni betalar." Sen skulle jag ju försöka få dem att hålla sin hund bunden eller instängd. Samt sätta upp skyltar om att lösgående hundar inte är tillåtet på gården. Eller något liknande som passar. En skylt med Varning för hunden kanske?!

Någon anmälan skulle jag inte göra. I alla fall inte i första läget. Men det beror ju också på hur de reagerar vid en diskussion om det hela.

Som jag fattade det så gillade den här hunden inte hanhundar... så så mycket visste de om sin hund. Vår hund gick två meter ifrån oss och luktade i gräset och hann inte så mycket som reagera innan det small.

Vi diskuterade saken igår och funderade fram och tillbaka på om man (inte vi själva utan andra) vinner något på att anmäla händelsen för det är ju det saken handlar om. Vi kom fram till att det beror på hur ägarna reagerar. Tycker dom att det som hände var oacceptabelt och vidtar åtgärder så är det ju sin sak men om de rycker på axlarn så får polisen ta hand om saken.
Att de ska ersätta skadorna ifrågasätter jag inte över huvudtaget, motsäter dom sig det så anmäls händelsen direkt.

Pratade med polisen idag och dom tyckte att jag skulle göra en anmälan för att det skulle finnas registrerat hos en myndighet att den här hunden har gått till attack tidigare ifall det skulle hända fler gånger, så det har jag gjort.

Pratade med ägaren idag och han sa att dom skulle betala ifall det var deras skyldighet enligt lagen men han vill kolla upp det och tyckte att vi kunde anses skyldiga eftersom vi haft våran hund på gården.

Inte riktigt den respons jag förväntat mig av någon vars hund uppträtt agressivt och skadat en annan hund....

Senast ändrad:

Hej!
Min brors tjejs hund blev attackerad av två dalmatiner förra veckan. En liten Jack Russel var det, kopplad på promenad när de två kom o hoppade på honom. Han blev illa tilltygad.
De polisanmälde osv men de sa att de inte gör något på en enda anmälan. Men senare fick de veta att de anfallit två andra hundar samma dag.... :eek: Det var inte första gången som de var ute lösa o sprang heller. :mad:

Troligtvis blir de omhändertagna... *hoppas* Två lösa aggressiva hundar i ett samhälle är ju inte så trevligt. Inte försäkrade eller nåt.
Vad gör man om ens egen hund blir anfallen o illa biten av en oförsäkrad hund?? Går det på ens egen försäkring då eller? :confused:

Jag hade skitit om den andra hunden är försäkrad eller inte - betala skall dem göra om deras hund attackerar min - men vill dom inte betala och deras hund inte är försäkrad så måste det nog gå på ens egen försäkring tyvärr (tror jag då).

Liknande trådar

Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 042
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 695
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 738
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar