Även ett enstaka slag kan vara grov misshandel. Min hund fick en spark av en idiot, i mitt hem, helt utan anledning. Skadan han fick av det var allvarlig. Man kan knappast kräva av någon att hen ska veta i förväg att någon annan tänker göra någon illa så även om man ingriper vid första slaget kan skadan redan vara skedd.
Sedan finns det något som heter att man fryser. Det händer endel vid hemska händelser som överrumplar/chockar en och innebär precis som ordet säger att man fryser. Dvs. man kan varken göra eller säga något. Jag ogillar starkt ditt skuldbeläggande av den som utsätts, att den borde ditt och datt. Den som inte borde är förövaren.
Jag är inte ett dugg intresserad av att prata med någon som har gjort mig eller mina djur illa. Det de möjligtvis skulle få höra i pratväg är "ut härifrån". Har man inte mer vett än att man börjar slå ett djur så är man inte välkommen här och att göra det som yrkesutövare i den situation Ts beskriver är riktigt riktigt illa. Han hade flera mycket bättre val än att slå till hästen med ett verktyg. Han kunde gått därifrån med hänvisning till att hästen inte stod stilla och att det blev en för honom farlig situation (om han nu tyckte det, det vet vi ju inte, han blev kanske bara irriterad och det kanske var naturligt för honom att då klippa till hästen vilket är helt vansinnigt i sig). Han hade kunnat säga till Ts att hen fick se till att hästen stod still. Han kunde sagt till Ts att hen får träna med hästen och att han kan komma tillbaka när hästen klarar av att stå still och, det som borde vara vettigast, han hade kunnat lyssna på Ts när hen sa att hästen behöver ställa ner hoven emellanåt och låtit hästen göra det. Då hade situationen inte uppstått överhuvudtaget. Om Ts vill anmäla eller inte spelar egentligen ingen roll. Hovslagaren har oavsett inte gjort sig förtjänt av att Ts ska kontakta honom så att han får förklara sig.