Anmäla hästägare till F-bolag? Kontakta veterinären?

Sv: Anmäla hästägare till F-bolag? Kontakta veterinären?

Är inte det en form av försäkringsbedrägeri det tjejen håller på med?
Jag skulle ringa f.bolaget och veterinären. Som redan konstaterat så är det vi andra "hederliga" som drabbas i slutändan. Synd om hästen är det också naturligtvis. Du kan väl berätta hur du gjort, man vill ju veta hur det slutade så att säga!

//Reebok, som hoppas att hästägaren går torsk på försäkringspengar:devil:

Är inte det en form av försäkringsbedrägeri det tjejen håller på med?
Svar ja. Försäkringsbedrägerier är något som är ganska vanligt och något som inte ses på med blida ögon av varken försäkringsbolag eller andra intressenter. I slutändan är de oxå så att vi andra försäkringstagare får betala kalaset då utbetalningar som inte skulle gjorts blivit utförda.

ANMÄL!!!

Varför lägga sig i?? helt onödigt enligt mitt tycke... Låt andra sköta sitt och skött ditt..
Hästen är redan uttdömd och den kommer avlivas.. det är väl de bästa för hästen
Är du helt blåst eller spelar du bara(kanske du själv som ska roffa åt dig pengarna) ??
Jag säger som någon annan redan sagt, LÄS igenom "försäkringsvillkor för häst" (vilket bolag som helst) och ta reda på vilka SKYLDIGHETER man har som försäkringstagare. För dig lär det komma som en rejäl överaskning att man som försäkringstagande inte bara har rättigheter utan även en hel del skyldigheter.

Du får ett telefonsamtal som gör dig upprörd. Utifrån det så funderar du på om och hur du ska anmäla...

Vad ska du anmäla? Hörsägen? Rykten?

Agera inte på rykten. Vet du ens om det är sant? Var istället rakryggad och prata med berörd hästägare. Det kanske finns en annan vinkling och sanning?

Norrland

Hon säger ju att hon sett hästen.
Och som jag förstått det så vet hon även närmare vad det är för häst det rör sig om, och har själv sett hur det går till.

Sett hästen, ja. Men det var telefonsamtalet som gjorde henne upprörd.

Det tolkar jag som att rykten sprids. Snack bakom ryggen på denna hästägare! Det är det gott om inom hästvärlden.

Norrland

jag skulle också bli upprörd om jag fick ett samtal om något likande - för att det skulle vara en bekräftelse för att den felaktiga hanteringen fortsätter.

Om anmälan sker kommer saken att utredas. Båda parter samt vittnen kommer att höras om hur det verkligen gått till.

Det är bättre att anmäla så man får saken utredd än att bara sprida rykten. Om ingen har utrett frågan leder det till att rykten utan grund sprids.

Om hästägaren har rent mjöl i påsen har denne nog inget emot att frågan utreds.
Hellre en utredning som bevisar att det inte funnits försäkringsbedrägeri än spridning av ogrundade rykten.

Nej du är inte elak, det är ägaren som är det, som leker med hästens liv.Ring försäkringsbolagen, jag tror inte veterinärerna kan göra så mkt men jag vet att de brukar anmäla djurplågeri om de ser ngt...& framförallt så kan de ju anmäla att hon inte följer deras rekommendationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Gazzan
Varför lägga sig i?? helt onödigt enligt mitt tycke... Låt andra sköta sitt och skött ditt..
Hästen är redan uttdömd och den kommer avlivas.. det är väl de bästa för hästen

ursäkta mig Gazzan men visst var det du som var upprörd över att en vän till dig sålt en häst för 260000 kr och inte skattat för dem... sköt du ditt.....

Det är ju folk som resonerar som du som möjliggör djurplågeri. Så klart att man ska lägga sig i. Tycker inte ens att det kan kallas "lägga sig i". Så länge hästen har det bra får folk sköta den som de vill, horsmanship eller "klassiskt"... Men att säga att man inte har råd tycker itne jag är en ursäkt. Då ska man inte ha häst om man inte är beredd att lägga dem pengarna. punk!

// fattig hästägare som hellre äter nudlar hela året än att försumma hästen

Du skall anmäla till försäkringsbolaget för försäkringsbedrägeri.
Eller kanske t.o.m. till polisen.
Försäkringsbedrägeri är allvarliga saker och leder antagligen till åtal för bedrägeri.
Dessutom så kan där bli åtal för djurmisshandel.

Du Gazzan, ta och ligg litet lågt.
Bränn inte detta Nicket också.
Du har ju brännt några stycken hittils.

Om du själv sett hästen och hur fel den behandlats trots veterinärs rekommendation, då tycker jag du ska höra av dig till försäkringsbolaget. För jag håller med Miss Fideli, det är på tiden att seriösa hästägare slipper betala skyhöga premier för att några idioter har sina hästar som slit och släng! :mad:
Dessutom är det ju ur djurskyddssynpunkt ett gräsligt sätt att behandla hästen som den ägaren gjort.

Men akta dig för att säga ngt till försäkringsbolaget som du bara HÖRT. Håll dig till det du själv sett! För om det visar sig att bara ngt av det du hört inte stämmer, då är det ju risk för att försäkringsbolaget inte tror på dig alls!

Jag vet en som slaktat sin och sonens hästar på löpande band för några år sedan. Allt för att de hellre ville ha ut försäkringspengarna och köpa ny häst än sälja den för att de inte var nöjda.
Tyvärr gick det inte att sätta dit dem på ngt vis, för de lyckades utan så hårda saker som du beskriver få sina hästar halta, och sedan få tag på mesiga veterinärer som dömde ut i stället för att ge hästen en chans.

Men att polisanmäla eller anmäla till ngt djurskydd, det tror jag är rätt meningslöst. För då är bevisbördan så svår att det säkerligen läggs ner.
Men att tala med försäkringsbolaget, det tror jag med största säkerhet kan fungera!

Inte_Ung skrev:
Du skall anmäla till försäkringsbolaget för försäkringsbedrägeri.
Eller kanske t.o.m. till polisen.
Försäkringsbedrägeri är allvarliga saker och leder antagligen till åtal för bedrägeri.
Dessutom så kan där bli åtal för djurmisshandel.

Jag tror inte att Jenny ska anmäla till polisen för försäkringbedrägeri, det bör nog försäkringsbolaget göra om det anser att det är det efter en egen utredning.

Jag tycker att du ska anmäla det, om du itne redan har gjort det. :crazy: Orkade inte lösa alla svar.. :p Stackars häst säger jag bara, varför utsätta unghästar för sådan press? Är det konstigt att de blir helt slut oh opålitliga.. Lycka till, och hoppas att det gå bra ! (Gillar människor som tar tag i saker.)

självklart ska du anmäla, frågan är bara vart man ska börja? varit i kontakt med veterinären?

Kanske skulle börja där för att se vad han/ hon säger och vad som är sagt mellan ägare och veterinär? Har du själv varit med under veterinär besöken?

*kl*

Hur har det gått?

/Maria
Hoppsan...vad mycket intressant man kan hitta när man ser vad man har för trådar sparade som man startat :D.

Det gick , inte så bra.
F-bolagets åsikt var att de lyssnade på veterinärens utlåtande, framf. då det handlar om mindre summor.

sweet_extraa Nej jag var inte med på några klinikbesök, däremot träffade jag ägaren och hästen dagligen under större tiden den behandlades. När jag startade denna tråden hade jag inte sett hästen på 2 månader, däremot andra jag känner som gjort det dagligen under den tiden (hade även pratat med henne mkt under den tiden). Pratet om försäkringspengarna hade jag hört av ägaren själv Innan jag flyttade (minns inte om jag skrev det i första inlägget :crazy:), så jag hade en hel del att gå på.
Jag har även träffat hästägaren efter detta, och det...ja. Vad ska man säga..

Med andra od....

Hästen är död.

Och dog innan någon hann göra något åt det hela.

:(

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix