Anmäla hästägare till F-bolag? Kontakta veterinären?

Jen80

Trådstartare
Hm. För att göra en väldigt lång historia kort.
Fick precis ett telefonsamtal som gör mig Mycket mycket upprörd, och jag känner att det får bära eller brista - någon gång får det faktiskt räcka med hur folk behandlar sina djur. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga med det..

En häst är skadad, rejält, och ägaren får strikta order från veterinärer om rehabilitering. Dessa följs inte, och trots att andra i stallet erbjudit sin hjälp med bla. skrittpromenader (för hand) i början tackades det nej. Ägaren skötte inte detta pga tidsbrist, som hon så vackert kallar det... Det blev många turer till veterinären, den ena säger en sak och den andra en annan. Ägaren fick sagt till sig att hästen ska sättas igång sakta men säkert för att se vad som händer, samt fick en tid till fysioterapeut då de tror att felet sitter i ryggen. Ägaren säger "javisst!" till veterinären, men följer inte det - med motiveringen att det får hon ju betala själv, inte försäkringsbolaget... Hon har alltså ljugit för veterinären rakt upp och ner. Det hon har gjort, det är att ha slängt upp andra på hästens rygg för att "träna", dvs dra ihop hästen (nej, jag överdriver inte). Klart som fan att hästen får ont!!!

Hon har alltså inte skött sin häst som hon ska, och motiverar allt med att hon behöver försäkringspengarna för att göra annat.
Hästen blev tidigare i veckan utdömd just pga denna skada.
Ägaren är glad, för hon får ju ut sina pengar.

Innan någon frågar så JA! Jag har sett hästen.

Hur gör jag?
Kontaktar veterinären och upplyser om hur det gått?
Ringer försäkringsbolaget? Hon lär ju inte få en krona om detta kommer fram... Elakt, men det ärä fanimej synd om hästen - som är jäkligt trevlig! Dessutom ung.

Sådär, hjälp mig. För jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Vet bara Att jag måste göra något.

Sv: Anmäla hästägare till F-bolag? Kontakta veterinären?

Du menar inte att denna historien fortfarande pågår? Stackars häst. :(

Såklart! Sista idioten är inte född.

Hoppas ägaren läser här.

Visst kan man säga att man ska sköta sig själv och skita i andra, men samtidigt så är det ju sånt här som gör att våra premier hela tiden höjs. Ska vi bara sitta och titta på och gnälla när premierna höjs, eller ska man agera när man har möjlighet?
Jag tycker du ska anmäla.

Ska anmäla! Vet dock inte vart jag ska börja...:crazy:

Tycker också det är för jäkligt, och som du säger - alla sköter sig själva (jag har Äntligen lärt mig att blunda och strunta i det..). Men när det drabbar andra, och framförallt hästen, då blir jag skitsur. Visst, hästen kanske inte blivit frisk i vilket fall som helst, men det spelar ingen roll - den har inte ens fått en chans. Fyller 5 i år.. :(

Vad hemskt tycker att du ska ringa någon(F-bolaget el vetrinären) för så får det inte gå till:(

Man ska självklart följa råden man får av vetrinärerna tycker jag ifl..

Du kan nog prova dig fram vart du ska ringa. Säger den ena att den inte har nåt med saken att göra kanske den tipsar dig vart annars du ska ringa..:confused:
Tycker absolut att du ska anmäla. En människa som behandlar ett djur på det viset SKA straffas inte belönas.

Hm, låter som en mycket trist (men tyvärr inte ovanlig) historia. Om jag var du skulle jag börja med att ringa försäkringsbolaget, berätta hur det ligger till och de kommer förmodligen veta vart du skall vända dig.

Varför lägga sig i?? helt onödigt enligt mitt tycke... Låt andra sköta sitt och skött ditt..
Hästen är redan uttdömd och den kommer avlivas.. det är väl de bästa för hästen

*KL*

Tack för alla råd, jag ringer försäkringsbolaget på måndag! :bow:

Gazzan skrev:
Varför lägga sig i?? helt onödigt enligt mitt tycke... Låt andra sköta sitt och skött ditt..
Såklart ska jag inte försöka påverka hästens mående - tror det är för sent för det nu dessutom.
Däremot tycker jag Inte att ägaren ska få ut några försäkringspengar. Det är det jag reagerar så förbannat mycket på! Hästen får lida för att ägaren är snål. Fy fan för sånt :mad: .

Jag skulle börja med att ringa försäkringsbolaget och höra vad dom säger. Ring till huvudkontoret, där brukar det sitta kompetent folk (ombuden ger jag numera inte så mycket för).

Gazzan skrev:

Varför lägga sig i? Läs dina försäkringsvillkor!

I dessa står det att man som djurägare ska följa veterinärs rekommendationer och råd avseende behandling och eftervård - det har ju inte denna person gjort.

*kl*
Jag skulle ta kontakt med den veterinär som främst behandlat hästen alt. den du själv tycker är vettigast av dem. Det kan vara guld värt att ha en veterinär i ryggen när du går vidare till försäkringsbolaget. Ring och prata med dem iaf, de är nog lättare att prata med och få råd ifrån än försäkringsbolaget.
Veterinärer kan inte allt, men de är sällan så dumma att de faktiskt inte anar ugglor i mossen när en häst inte svarar som de tänkt sig på behandlingar och förhållningsorder.
Sådana här hästägare förstör på sikt äver för andra med avseende på veterinärbehandlingar; veterinären skaffar sig en bild om vad som fungerar på olika slags problem, och kanske undviker att behandla på det bästa sättet om tillräckligt många inte följt vets. förhållningorder = dåligt behandlingsresultat. Dessa hästägare ska inte få ha häst.
Lycka till!!!

Senast ändrad:

Jag skulle ringa både veterinär och försäkringsbolag. En eloge till dig som inte blundar utan tar tag i saken.
Det är för jävligt med med sådana människor som låter hästar lida och till och med förvärrar skador ( rider sönder) hästar för att få ut pengar för dem.

Gazzan skrev:

Varför inte, det drabbar ju mig. Om det är mitt bolag.

Fy fan vad hemskt :mad: Hur kan man göra så mot en häst :confused:

Svårt att tro att försäkringsbolaget kollar upp hur tjejen rehabiliterar hästen men det går ju alltid att försöka...
Skulle nog rekommendera dig att även prata med någon ansvarsnämd i djurfrågor, djurskyddsombudet i ditt län kanske?!
Kanske dom kan kontakta behandlande veterinär i ärendet?!

Herregud vilken människa. :crazy:

Tycker absolut du ska berätta för försäkringsbolaget! Kanske du ska alliera dig med veterinären först så du får stöd i det du säger?

Jag blir så förbannad över sånt, för indirekt så DÖDAR hon faktisk sin häst för pengarnas skuld. :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix