Sv: Anmäla eller inte??
"VARFÖR denna aversion mot att anmäla?"
Den allra enklaste av alla orsaker.
90% av alla i tråden skirker "anmäl!" medans vi egentligen inte har den blekaste aning om hur hästen har det.
Jag lägger, på mitt bitchiga sätt, fram andra åsikter.
Ursäkta TS detta är en allmän tanke på flera trådar i samma ämne:
Vi har i sådana här trådar ingen aning om hur kunnig TS verkligen är, eller det har iallafall inte jag för jag känner henne inte.
Vi har ingen aning om hur grannen kommer reagera om denna blir anmäld. Kanske tar hon verkligen illa upp?
Kanske har hästen egentligen vindskydd som TS inte uppfattat?
(eller så kanske hästen mår skit, men nu är det så många som proklamerar
ANMÄL! så jag gör motsattsen).
Jag gillar att ifrågasätta när andra bara skriker samma sak som den första.
Jag ifrågasätter lagen, vilket jag gjort tidigare och då fick svaret att en enda vägg räcker som skydd för en häst som går ute året om.
Läser man den rekommendation som någon la in i denna tråd så är det "bör" inte "ska"... (se mitt inlägg precis ovan).
Fö. vill jag tillägga att en man hos oss fått tillstånd att ha hästarna i hage med enbart skog som skydd en hel vinter, av våran inspektör. Detta var 1 år sedan.
Att jag inte håller med TS och de flesta andra här inne, betyder inte att jag tycker det är ok att missköta en häst.
Som jag sa tidigare, om hästen står i en hage utan skydd där ägaren bor på gården är det Helt ok i mina ögon att låta hästen stå ute vid bra väder. Ja det är emot lagen, men det är inte djurplågeri i den mening att hästen lider,
OM hästägaren kan ta in hästen ifall vädret slår över till dåligt. Ialalfall här uppe brukar inte vädret avra Så lynnigt att det går från bra till oväder under nattens 8 timmar.
Jag bara läser lagen, rakt av. Men var och en är fri att tycka vad den vill om lagen, förstås.
Själv tycker jag att den finns av en anledning.
Undrar bara, ännu en gång, VARFÖR denna aversion mot att anmäla? Som någon annan skrev så är inte en anmälan samma sak som en fällning.
Det som händer är att djurskyddet får upp ögonen för att hästen finns, och kan komma ut och säga sin sak om det. Svårare än så är det väl ändå inte?
Då kan ägaren få berätta för djurskyddsinspektören varför hästen går utan vindskydd istället, de är nog bättre än TS på att bedöma om förklaringen är godtagbar eller humbug.
Jag anmäler vid misstanke om olagligheter. Har människan i fråga inte begått något brott, så är allt ur världen. Har denne gjort det, så anser jag att jag tagit mitt ansvar genom att anmäla.