Sv: Anmäla eller inte??
Tja det är inte det svaret jag fått när jag ringt och frågat, vilket jag förra året gjorde till flera olika kommuner.
Har de har ändrat sedan dess, eller får man olika svar beroende på vart man vänder sig efter information?
Jag ställde en fråga till djurskydd i bla. en kommun, jag undrade per telefon hur man skulle gå tillväga om man köpte gård, skulle ha företag med hästar, gården (utan stall) köptes in vintertid och hästarna anlände under vårvintern. Hästarna skulle gå på lösdrift i flock. Jag undrade hur man då går tillväga.
Deras svar var att så länge min åsikt var att bygga lösdrift till nästa vinter, så behövdes inte det något vindskydd eller någon ligghall Om hästarna hade tillgång till skog.
Därav kan jag antingen ifrågasätta om de då väljer att fritt tolka lagen, eller om de gör undantag.
Och därmed hävdar jag att det inte behövs ligghall för hästar enligt lagen.
Jag sa aldrig att jag tyckte det var rätt att låta en häst stå ute i oväder dygnet runt.
Däremot tycker jag inte det är fel att ha en häst ute i bra väder, under vintern utan ligghall eller annat skydd, Om man har möjligheten att ta in den vid dåligt väder (=bor vid stallet).
Hästar är gjorda för att sova utomhus, inte stallas upp i stall på natten.
Ja, vilda hästar lever annorlunda och de går i flock och kan söka skydd hos varandra.
Jag personligen har ingen aning om vilket väder som varit hos TS, det kan likväl ha varit som kallast -5 grader och vindstilla... jag ser inte det dåliga i att ha hästen ute dygnet runt utan skydd då... (olagligt ja, men för hästen ohällsosamt? Det kan inte jag avgöra och därför lämnar jag möjligheten öppen att hästen kan klara av det och mår bra av det).
Sedan är det många som skriver och säger att hon ska anmäla utan att prata med ägaren.
Jag tycker det är onödigt, det är stor chans till att det blir osämja mellan TS och hennes granne, oavsett om hästen mår dåligt eller ej. Och vi har inte båda sidors versioner i denna tråd. Kanske finns det ett skydd som TS inte är medveten om? Kanske ägaren har anledning att låta hästen sova ute dygnet runt? Hovarna kanske ser ut som de gör för att hästen har kronisk fång, som den inte lider av? (vad jag vet var det iallafall för ett par år sedan inte möjligt att anmäla för missköttsel på långa hovar, så länge de inte var extremt gångna och börjat växa uppåt?)
Att den går ensam? Jo, det är synd för hästar är flockdjur, men det är inte emot lagen, om den får tillsyn dagligen.
Av vad jag förstår är inte TS och grannen ovänner i dagsläge, och därför finns det inte någon anledning för TS att inte kunna prata med grannen? Eller?
Bästa svaret på Varför hästen lever som den gör, kan endast grannen ge.
Och (inge illa ment till TS) jag har ingen aning om vad TS hästkunskaper är, hon kan vara allt ifrån väldigt kunnig till en nybörjare.
Ibland behöver det ifrågasättas för att nya ideer kan komma fram.
Det kan mycket väl vara så att den 19 åriga fjordingen mår skitdåligt.
Att den fryser om nätterna och att hovarna tar ont.
Det vet inte jag, och det vet ingen annan i tråden heller. (mig veterligt, kanske nån bor granne med TS?)