Anmäla eller inte??

B

**BORTTAGEN**

Hej första gången jag skriver här.
Idag fick jag reda på en för mig ganska upprörande sak. En 11 årig flicka fick ett varmblod av mammsen och pappsen. Ingen förälder är aktiv. Hon åker upp till hästen kanske 3-4 gånger i veckan, då får den komma ut en stund, tvivlar på att den rids. Mellan gångerna står den i boxen (ensam i stallet). Ägare till stallet är tvungen att ge hästen vatten och mat på morgonen annars får den vara utan. dom kvällar hon inte kommer ger stallägaren hästen mat och vatten sent på kvällen när han kommer från jobbet. Skiten skottas bara ut när tjejen kommer upp till stallet. Nu har ägaren sagt åt mammsen att hästen ska bort för hon sköter ínte om den. Ska jag anmäla eller vänta för att se om den kommer till ett nytt stall där den inte kan misskötas?? Jag ringde till kommun idag men det fanns ingen inne förrän i morgon!! Vill inte att ägaren till stallet ska åka på något för han ställer upp så gott han kan
Elsa :cry:
 
Mitt namn är Elsa men det var upptaget. Därför annat användarnamn
 
Är den aldrig ute?? jag tycker varje fall du ska anämla så de som äger hästen får känna på vad som händer om man missköter ett djur. Tycker inte att de bara ska få smita undan ansvaret genom att bara sälja hästen. Vet inte hur det ligger till med lagen, men det bästa vore ju om de skulle få ngt sorts straff, eller åtminstonde skämmas. Det är ju helt klart djurplågeri.

Vet inte om stallägaren är ansvarig för ngt? Det kan jag inte svara på.

Vad arg man blir när man hör hur folk behandlar sin hästar! :mad:
 
Usch sådant här hör man talas om då och då :(
Det är alltid tragiskt när det blir på det viset.
Jag tycker att du ska anmäla det hela!

/ sandra
 
Tycker som de andra att du skall anmäla. Bättre att anmäla för tidigt än för sent.

En 11-åring är för liten att ha totalt ansvar för en häst, oavsett ras. Dessutom är hon säkert för liten att rida ett varmblod på egen hand, risken är att både hon och hästen skadas om olyckan är framme.
 
Anmäl genast!!! Tar stallägaren betalt för att släppa ut och in hästen eller får den bara stå där i stallet? Du vet, boxarna ska ju ha en viss storlek etc. Så har inte stallägaren det som behövs så får han inte ha häst. Men anmäld blir han nog inte. För 17 varför anmäler stallägaren inte själv. Det skulle jag ha gjort omgående.
Ring även till Svenska Hästars Värn. Dom brukar hitta ett nytt hem till alla hästar som har farit illa.
Skynda dig och ring. Hästen ska inte behöva stå själv heller det är också synd om hästen när den får göra det. Hästar är ju flockdjur. :(
 
Visst är det synd om hästen. Men helt ärligt tror jag inte att det är någon vits att anmäla ! Hästen får mat, den har vatten och det blir rengjort. Och vem skall du anmäla ? Flickan ? Du kan nog inte anmäla en som bara är 11 år. Hennes föräldrar då möjligen, men jag tror inte att det är möjligt. Då återstår stallägare och vad gör h*n för fel ? Egentligen ? H*n fodrar ju och vattnar hästen så gott h*n kan :crazy: :confused:

Vore det inte bättre att ta kontakt med flickan och hennes föräldrar och erbjuda dem din hjälp !?

Jag måste ju säga att jag har *lite* svårt för alla som skriker ANMÄL ! Det finns mer konstruktiva grejer att göra !
 
jag håller med , det verkar vara mode i att anmäla hipp som happ.
Det är först som man inte kan komma överens med hästägarna om att hästen inte mår bra och den blir fortsatt vanvårdat, (vilket jag inte tycker att denna hästen verkar bli även om den säkert inte mår så bra) som man kan anmäla.
Men folk verkar ju ha allmänt svårt att prata med dom det berör utan anmäler helt anonymt istället, vilket jag tycker är ganska fegt.

Dom här människorna har säkert inte så mkt aning om att dom gör fel och då är det väl bättre att försöka upplysa dom istället.


OCh ännu märkligare är att det alltid är sådana som skriver här för första gången :angel: som kommer med sådana här inlägg.

Titta in på buke ,hitta alla forum och det första man gör är att skrika anmäla.
Det låter skumt...
 
Du har rätt, men en anmälan kanske kan öppna ögonen på dem... :eek:

Jag hade min häst i ett stall förut som blev anmält (utlånad häst) och enligt de papperna ska boxar rengöras minst 1 ggr/ dag och hästarna ska ha fri tillgång till vatten. Så även om det inte blir påföljd, kanske det blir förbättring...
 
anmäler hon så kommer det ju ändå att kontrolleras och det minsta som borde hända då är väl att föräldrarna får sig en ordentlig funderare vad de verkligen håller på med.
 
Så prata med folk själv är inte längre ett alternativ, eller???
Utan anmäl direkt :mad:
 
Ja det trodde jag att du förstod utan att man skulle svara dig här ang vem man ska anmäla. Visst är det föräldrarna självklart. Man köper inte en stor häst som leksak till en 11årig flicka. Det borde dom vara så vuxna att veta att en sådan liten flicka kan inte sköta om en sådan stor häst alldeles själv. Men det kan ju vara så att dom har kommit överens med stallägaren att han/hon skulle sköta hästen när hon inte kommer till stallet. Men det är väl inte så troligt. En häst ska inte behöva lida en enda dag utan vatten och mat eller stå i omockad box i två dagar ens. Sedan är det en förbannad skyldighet att se till att hästen får komma ut i en hage varje dag i minst 4 timmar. Anmäler man inte så händer säkert ingenting. Så gör det du. Det finns så många stackars garagehästar överallt i hela Sverige. Folk vet inte bättre hur man ska sköta djuren. Man får ju hoppas att höet är fint iaf. :devil:
 
Visst vore det bra om man kunde anmäla folk för att de är okunniga - men i detta fall så är det inte möjligt att anmäla föräldrarna. Man kan anmäla stallägaren eftersom boxmått etc är vad man kan kolla.

Jag tycker fortfarande att det är mer konstruktivt att PRATA med föräldrarna och att erbjuda sin hjälp istället.
 
Skulle vilja säga att det láter som ren okunskap! :(
Skulle ráda dig till att prata med personerna i frága och dá blir det väl närmast föräldrarna som är aktuella, men även stallägaren.
Dessutom kan inte en 11-áring ensam ansvara för en häst. :mad:
Informera om hur det bör gá till och att de faktiskt kan bli anmälda om de inte sköter hästen ordentligt.
Ge dem lite rum till att bättra sig.... Du kommer ju snabbt märka deras reaktion.
Händer inget, ja, dá kan du vidta átgärder.

Säger som nágra innan mig: Det är inte bara att ropa till nágon, Anmäl!
Man bör nog vara lite mer insatt först.
Även om det bara blir en kontroll och inga páföljder om behovet inte finns, sá är det lite ledsamt att bara anmäla hit och dit. Háller ni inte med? ;)
 
skulle det egentl finnas nån lösning öht utan att anmäla? svårt att tänka mej att tjejen skulle ändra sej, föräldrarna... ägaren te stallet. jaja vill gärna höra senare hur de löste sej! om de löste sej
 
Jag förstår inte riktigt vad man skulle vinna på en anmälan i det här fallet. Hästen få mat och vatten, så miljö och hälsa lär väl knappast komma farande med blåljusen på för att kolla bristerna i mockningen. Stallägeren har insett att han gått på en nit och sköter hästen hjälpligt själv så länge, men har sagt ifrån att hästen ska bort.

Vill du ta större personligt ansvar kan du förstås erbjuda dig att avlasta stallägaren med mockningen. Annars kanske du kan försöka följa upp vad som händer när hästen flyttas, näste stallägere kanske inte sköter hästen själv...
 
Och vad för lösning tror du finns om man anmäler ?

Verkligenheten är sån att Miljö och Hälsa kommer och kollar att boxmåtten stämmer och att hästen för foder, sen är det bra med det.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp