Anmäla eller inte??

Inte heller jag tror på att det är till någon större nytta att anmäla, det är inte straffbart att vara okunnig.
Utan försök att antingen prata med flickans föräldrar själv, eller kanske har du bra kontakt med någon "erkänd" hästmänniska (ridlärare etc.) som kan prata med dem.
Härligt att du tänker på hästen och försöker agera :bow:
 
det är inte straffbart att vara okunnig

Visst är det straffbart att vara okunnig! Hur de löser sig i detta fall vet jag inte men visst sjutton måste man veta vad man ger sig in på.

Hur skulle världen se ut om man kunde komma ifrån allt man gör bara för att man inte förstod bättre? Skandia VD skulle ju då bara kunna tala om att han helt enkelt inte förstod bättre än att ta pengarna. :smirk:
 
Klart du kan/ska anmäla men troligtvis kommer ingen att göra något då det tyvärr behövs mycket värre misskötsel än så för att de ska reagera !!

Har samma problem med en familj där jag bor ..de har redan varit tvugna att avliva två hästar pga. att de var så dåliga...ÄNDÅ får de behålla den tredje :mad:

Detta sto går ute dag & natt...långa hovar..vatten ibland...hö ibland ( vi åker upp på kvällarna ibland och fodrar)...knappt någon skötsel !!

Det går ej att prata med ägarna..de är inte kloka och troligen psykiskt sjuka om jag får gissa !

Barnen har i alla år plågat djur..släppt kaniner från fönster odyl !

Hästen stod i garaget ett tag då ingen ville ha de inhyrda !

Men vad gör kommunen = inget !!!!!
Hästen är inte tillräckligt misskött *suck*
 
Hej igen
Jag har läst alla inlägg och har nu gjort sähär.
Tog kontakt med bonden/stallägaren och han sa att han inte kunde ta ansvar för den här hästen så dom är nu vräkta. Han har skött hästen så mycket han har haft tid med( jobbar mycket borta)gett mat 1 ggr/dag och vatten. Mycket mat och bra mat som tur är. Nu ska hästen flyttas till ett stall som har flera vuxna som kommer att lägga sig i skötsel och hantering av hästen. Vilket jag tycker är jättebra. Nu kan jag ochså gå dit och kolla hästen hur den mår och så. Det kommer inte att finnas en chans att missköta hästen igen. Så det här löste sig utan anmälningar vilket jag tycker är skönt och jag tror inte det hade hjälpt, föräldrarna fattar ingenting om hästar och bryr sig lika med noll. Men dom fick tyst på ungen genom att köpa en häst. Det var det som var meningen med hästköpet.
Elsa
 
Bra gjort ! Det var nog den bästa vägen att gå ! En vanlig anmälan hade bara hamnat på stallägaren - som ändå gjort sitt bästa ! Hoppas nu verkligen att det blir bättre för hästen !
 
Hej!
Jag förstår varför du anmälde det och vet vilken sitts den flickan sitter i eftersom jag själv vart hästägare vid 11 år ålder (har då en hästintresserad mamma). Det är ju så att man inte fattar vad som är fel och rätt i stall-hästskötsel. Men är det nån som pratat med flickan och vad som är rätt och fel?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp