Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Midi

Nu e jag förbannat trött och arg, vart anmäler man "barnmisshandel" i kommunen? Vilken avdelning är det? Om jag anmäler anonymt men skriver så detaljerat att de fattar att jag är i denna familj, avslöjar de mig då? Jag vill ju berätta om detaljer, men om de frågar "hur vet du det" och jag vill vara anonym, hur ska jag säga då?:crazy:
 
Sv: Anmälan?

Har inget bra svar på dina frågor men skickar bry om kram och hoppas verkligen att allt ordnar sig till det bästa.

Prova att söka på kommunen och social jour.
 
Sv: Anmälan?

Tack :love: Klart det ordnar sig men ngn måste sätta igång hjulet så det kan bli bättre. Och denna ngn är jag just nu. Och det ansvaret tänker jag ta, men jag är fortfarande lite feg.
 
Sv: Anmälan?

Ring barn- och familjegruppen på socialtjänsten i kommunen där barnet är bosatt. Vill du vara anonym får du inte presentera dig och säga att du vill göra en anonym anmälan, för säger du ditt namn måste vi som tar emot anmälningar anteckna ditt namn.
 
Senast ändrad:
Sv: Anmälan?

Jag måste få fråga dig en sak Görel, i vår kommun så står det att man kan ringa till sociala jouren om det är utanför ordinarie arbetstid och att man då skall ringa, citat "Social jour utanför kontorstid, tfn 112".

Vet du om det är så generellt att man ringer 112 om man vill nå sociala jouren i sin kommun?

/Nyfiken indian
 
Sv: Anmälan?

Tack! Men hur skan man kunna berätta detaljer? Eller ska man bara säga att man vill anmäla och sen ingenting mer?
 
Sv: Anmälan?

Jag har faktiskt ingen aning om man generellt ringer 112 i alla kommuner, men givetvis kan man bli kopplad till socialjouren via larmnumret.
 
Sv: Anmälan?

Du måste berätta alla detaljer som är orsak till att du vill anmäla. Socialtjänsten måste ha något att gå på, det räcker inte med att man ringer och säger att man sett att ett barn inte har det bra. Du måste beskriva vad det är du sett som gör att du bedömt att du måste agera. Ju fler detaljer du kan ge, desto mer hjälper du barnet.
Jag förstår att det kan kännas obehagligt att behöva berätta såna detaljer som gör att föräldrarna kanske kan förstå vem du är, men det är så här dagens lagstiftning ser ut.
 
Sv: Anmälan?

I mitt arbetsredskap på sjukvårdsupplysningen i Halland står det Socialtjänsten, Individ och familjeomsorgsförvaltningen alternativt socialjouren och i så fall är det 112 som gäller
 
Sv: Anmälan?

Jag vet inte om jag gör rätt? Jag vill inte sätta dit de på ngt vis. Jag vill bara att de ska få hjälp, hela familjen. Den familjen är ute på hal is vad det gäller allt. Barnen är självmordsbenägna bla. Ingenting fungerar, när jag pratar med de och ger tips, blir de alltid arga och tycker att folk är emot de och att jag är korkad och förstör familjen (vilket skämt).

När jag tänker på hur de är, vad de gör och att de inte fattar vad de håller på med blir jag så förbannad så att det pyser ur öronen på mig.

Finns det andra instanser eller har ni andra tips på vad man kan göra? eller är det socialtjänsten man ska kontakta? Jag måste bara komma på en lösning på hur jag ska vara anonym men ändå kunna berätta detaljer. Kanske man kan skriva ett brev istället för att ringa?
 
Sv: Anmälan?

Jag har faktiskt ingen aning om man generellt ringer 112 i alla kommuner, men givetvis kan man bli kopplad till socialjouren via larmnumret.

Man ringer larmnumret utanför kontorstid, det gäller nog de allra flesta kommunerna.

Sedan kopplas man till socjouren. Men då borde det gälla direkt akuta anmälningar. Annars är det kontorstid som gäller.

Men har man som vi, klienter under LVU, så får man ett direktnummer till socjouren under placeringstiden.
 
Sv: Anmälan?

Du kan berätta detaljer, även om du är anonym.

Får socialtjänsten en seriös anmälan, så tror jag de måste åka på hembesök, och därefter göra en bedömning om man ska öppna en barnavårdsutredning.

Men Görel kan det bättre än mig.
 
Sv: Anmälan?

Du har helt rätt!

Till Jonna; man kan även skriva brev. Det spelar ingen roll hur anmälan kommer till socialtjänsten. Det finns ingen annan institution som du kan anmäla till och som eventuellt kan göra något åt barnets situation.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Bexzor
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 479
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 419
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 570
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp