S

saraac

vet inte vars jag ska lägga denna tråd men...
Jag och min kusin brukar vara ute och rida med hennes hästar. Då rider man förbi min kompis hus. Hon har en styvpappa som inte är riktigt klok. (Han har haft drogproblem, vet inte om han har de längre) När min kusin en gång red förbi där så gick han ut och börja skaka i sprayburkar. Hästen blev självklart rädd och börja skena. En annan gång när hon var ute med sin nya häst och hennes kille gick brevid så möter hon gubben med bilen. I stället för att sakta ner och veja för dom så gasa han på och körde så nära han kunnde. Kan också tillägga att han inte har körkort. Och när jag var ute och red själv en gång med min kusins nya häst så är han ute och går med hans hund. När han ser att de är en häst som kommer så svänger han och hunden in på en äng och vänder sig mot mig och hästen. Dom står ca.15m bort. Helt plötsligt börjar hästen skena. (kan tillägga att de var mörkt och ganska dåligt underlag den kvällen) Jag fick som tur var stopp på hästen ganska fort. Och de var ju ren tur att vi inte mötte någon bil. Jag har ingen aning om vad gubbe gjorde som skrämde hästen. Och Hästen är inte hundrädd, jag har mött skällande hundar med hästen förut och han brydde sig inte alls. + Att gubbens hund stod snällt och tyst. Så de kan inte ha varit hunden som skrämde den.

Min pappa&bror har haft problem med gubben förut. Gubben börja jaga min bror och hans kompisar för att de skratta åt hans moppe. Och han har misshandlat min pappa. Båda gångerna anmäldes det.

Jag var också väldigt mycket med hans styvdotter i sommras och varje gång så satt han och snacka skit om min familj. Han har också hota sin styvdotter nyligen. Han sa någon liknade som "Jag ska slå ihjäl dig. Jag sitter hällde inne 10 år än ser dig" berättade hon. Jag har sagt åt henne att hon ska anmäla detta.
 
Sv: anmäla?

Det gubben gör fel är att köra utan körkort, och det anmäler du till polisen.

Han har all rätt i världen å skaka sprayburkar, han kan lika gärna smälla raketer.
Och hästar är levande djur och kan bli rädda för vad som helst. Jag åkte av min häst i somras när hon skygga för en samling blåklockor vid vägkanten där vi rider förbi varje dag.

Hotar han styvdottern måste hon ju börja med att prata med sin mamma.
 
Sv: anmäla?

Hur hanterar kompisens mamma sin sambos humör och hot? Vet hon om det? Berättar din kompis för sin mamma hur styvpappan beter sig?

För din och din kusins del behöver ni se till att aldrig träffa den här personen ensamma - ni behöver vara två eller fler. Både för att ha bättre chans att freda sig om han skulle bli våldsam, men framför allt för att ha vittnen om han hotar eller gör något annat olagligt. Så rid inte i närheten av honom, eller besök din kompis hemma, ensam.

Skulle han göra något olagligt eller väldigt dumt så kan ni absolut överväga att polisanmäla honom, men knappast för att skaka sprayburkar, stå på en äng med sin hund eller sitta hemma och prata skit om någons familj - hur otrevligt det än är. Om han kör bil utan körkort, och i synnerhet så hänsynslöst som du beskriver, så tycker jag att det är grund för att anmäla. Däremot skall ni inte ha några illusioner om att det behöver göra någon större skillnad. Kör han bil utan körkort så lär han fortsätta göra det även om han blir åtalad och dömd (till böter) för det.
 
Sv: anmäla?

Kör han bil utan körkort så lär han fortsätta göra det även om han blir åtalad och dömd (till böter) för det.

Det tror jag dessutom kan vara svårt, för erkänner han det inte själv måste han bli tagen när han kör.
Och jag tror t.om. bötern är lägre än vad det kostar att ta körkort idag.
 
Sv: anmäla?

Men att medvetet försöka skrämma ett ekipage är väl att anse som framkallande av fara o olagligt. Borde anmälas. Eller åtminstone säger ni till gubben att lägga av för att det annars blir polissak.
 
Sv: anmäla?

Bilkörning och färgburkar är nog tyvärr inte så prioriterat hos myndigheterna. Men däremot att han hotat din kompis!! Vad säger mamman, märker hon ingenting?? Kanske inte tyder på särskilt stor klipskhet att välja en sådan man... Men jag tycker du bör stötta din kompis att göra en anmälan, om hon inte kan vänta sig stöd av sin mamma. Sådär kan hon inte ha det, och jag är rädd att nån dag kan det gå överstyr för han verkar ju rätt labil.
 
Sv: anmäla?

Olovlig körning kan anmälas och även om han försöker skrämma hästen med bilen på det sätt han gjorde, vårdslöshet i trafik. Men att skaka sprejburkar ellr stå vid vägkanten kan du inte anmäla honom för. Kanske borde du jobba mer på att få hästen lugnare och tryggare innan du ger dig ut. du kan inte anmäla efter hörsägen, du måste höra eller se hotet mot kompisen själv för att anmäla. Hon kan däremot anmäla.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 796
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 211
Senast: Enya
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 246
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp