Anledningar till bra ströbädd

danilo

Trådstartare
Vilka anledningar finns det till att ha en tjock och ren ströbädd? Jag tänker på konkreta skador och infektioner som kan komma om man bara har några centimeter spån som i stort sett alltid är skitigt. Hästarna står inne över förutom på sommaren.

Jag känner en dam som har det så för sina två hästar. Jag antar att det blev så för att den ena är en riktig skitgris, men jag anser ändå att man måste ha en fin, torr och lagomt tjock bädd oavsett hur hästen grisar till det. Jag antar att de knappast vill lägga sig ner heller... Nu har jag alltså bestämt mig för att ta ett snack och framföra bra argument mot det här, så hjälp mig gärna!
 
Sv: Anledningar till bra ströbädd

danilo skrev:
Vilka anledningar finns det till att ha en tjock och ren ströbädd? Jag tänker på konkreta skador och infektioner som kan komma om man bara har några centimeter spån som i stort sett alltid är skitigt. Hästarna står inne över förutom på sommaren.

Jag känner en dam som har det så för sina två hästar. Jag antar att det blev så för att den ena är en riktig skitgris, men jag anser ändå att man måste ha en fin, torr och lagomt tjock bädd oavsett hur hästen grisar till det. Jag antar att de knappast vill lägga sig ner heller... Nu har jag alltså bestämt mig för att ta ett snack och framföra bra argument mot det här, så hjälp mig gärna!

Om man har för tunn bädd så finns det ju stor risk att hästen får liggsår på haser och armbågar. Hästar är ju ganska tunga djur.

När det gäller mockning så är det viktigt att mocka ordentligt eftersom en häst i fritt tillstånd gödslar långt från sina foder och sovplatser. Är alltså emot deras natur att äta och sova i sin egen skit. En annan anledning är att man förhindrar parasitspridning om man har en ren och torr bädd.

Jag anser att man ska ha så pass tjock bädd att hästen inte kommer ner till betongen, man ska komma ihåg att när hästen ligger ner så har betonggolv en väldigt kylande effekt och hästen kan bli ordentligt kall när den ligger ner och sover. Mest att tänka på under vinterhalvåret och då främst om man som jag har kallstall. Jag måste ha en tjock varm bädd åt mina pållar så de kan ligga ner och sova utan att bli helt stelfrusna.

/Lizzie
 
Sv: Anledningar till bra ströbädd

Håller med dig. Så ska det inte vara. Hästarna ska ha det rent hela tiden, oavsett hur mycket de "skitar" ner sig och inte.

Har samma problem som du. Vet en "dam" som har det så. Hon har tre hästar. Den ena, står i sitt skit och kiss hela tiden, dom mockar inte ut, utan lägger bara på nytt. Hon har liksom jättetjockt lager, men som alltid är smutsigt. Jag har varit där och ridit, och mockade då ut allting ur boxen och la in nytt rent lager, man märkte med en gång hur mycket gladare hästen blev.

Så kom jag dit igen, och det var samma sak igen! Pratar jag med dom, så säger de bara; Men hon gillar att ha det blött.

Hm, något tips? :confused:
 
Sv: Anledningar till bra ströbädd

För att få en tjock bädd måsta man ju strö ganska rikligt i början när man tar in hästarna efter sommaren. Så gjorde jag iallafall. Jag har haft bra och torr spånbädd till mina hästar. Man får vara noga med att mocka varje dag, men annars tycker jag att spånbädd är mer lättskött än tex. halm. Har man väl fått en tjock bädd är det inte svårt att hålla den torr tycker jag. Mina hästar har stått i ganska små boxar (vi håller på att bygga större...) i vinter, men det har ändå varit ganska lätt att hålla rent och torrt. Vi har också ett kallt stall och då vill jag absolut inte att hästarna ska ligga ner på bara golvet :o

Så ett bra argument för tjock och torr spånbädd kan ju vara att det är mer lättskött (än att man tar ut allt varje gång, eller strör med halm) när man väl fått till det. Annars är det som de andra säger, hästen måste kunna ligga ner och vila/sova utan att få skav och frysa.


Förstår inte riktigt hur människor kan tro att hästar vill stå blött??!
 
Senast ändrad:
Sv: Anledningar till bra ströbädd

Ja du, vad tänker de här "hästmänniskorna" med egentligen?

Mitt enda tips är väl att försöka kontra med raka fakta, som jag planerar att göra nu då :angel: .

För mig är det samma sak, jag slänger alltid in minst två ströpåsar när jag väl är där, men det hjälper ju liksom inte i längden. Suck...
 
Sv: Anledningar till bra ströbädd

Naturligtvis ska hästarna ha en ren och torr ströbädd oavsett om det stökar, är man inte beredd att tillgodose deras bas-skötsel så kanske man ska fundera på att sälja och köpa en cykel, men den kommentaren lär inte få rätt effekt...
Är det inte lag på att hästarna ska ha en bra bädd och minst 10 cm strö?
Vidare är det inte bra med för lite strö för de kan sträcka sig när de ställer sig upp (om de nu ligger ner?), liggsår på bl a haserna och skadade luftvägar om det inte är tillräckligt rent.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Har tidigare år använt spån och sedan torv till mina hästar men i år har grannen massor av halm och jag tänkte gödselstacken skulle...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 407
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 795
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp