Sv: Anlagstest
Ingår? Det är 600 meter, tror att det är ett blodupphåll (15 meter, eller är det i öppen..?), 4 vinklar, legat några timmar.
Brukar de flesta klara med galans, man får faktiskt (lite beroende på domare) stötta sin hund en hel del, för mycket tycker jag. Svårigheter brukar det inte vara några, möjligtvis om du kommer in i en viltväxel eller om det kommer vilt framför hunden så att den har svårt att återta spåret.
Annars brukar vi säga att hunden ska gå så sakta att en gubbe med käpp kan följa efter. Det har ju praktisk betydelse också, ett eftersök är inte alltid i den mest framkomliga terrängen för människor och drar hunden på som ett ånglok då så kan det bli svårt att få med sig bössa, skytt, lina osv...
Fråga domaren innan, om du får berömma din hund tex. Senast jag gick så tjuvstyrde jag lite, höll emot i linan, och eftersom min hund inte är van vid det så stannade hon och tog om, det såg inte domaren... Så det är så väldigt olika. Min träningskompis hund gick 4 meter vid sidan om spåret rätt länge, men hon fick högsta poäng ändå (det hade ju med vinden att göra).
Lycka till!!!!
//E