Anläggningsyte-hjälp

janna

Trådstartare
Fick hem ny sadel idag till min nya häst, en äldre top reiter (gissar att det är en sport 2000). Det är en modell med utstickande bossor bak, och jag undrar om någon vet hur lång anläggningsytan är på en sån?

Sadeln ser lång ut, men när jag jämförde den med sadeln jag fick med (en ulan) så var dom lika långa allt som allt...

Den ligger ca 7-10 cm (kan vara lite mer) från sista stället man känner det sista revbenet, alltså på sidan av hästen om ni förstår vad jag menar :) (alltså om man drar en rak linje uppåt från där man känner revbenet så är det ca 10 cm fritt innan bossarna börjar)

Jag provade den i eftermiddags, den låg jättebra och gled varken fram eller bak under ridpasset och hästen verkade inte reagera på sadeln. Men eftersom det här är min första islänning så blir jag ändå osäker :P Har bara haft "stora bruna" innan och har aldrig stött på problemet med en eventuellt för lång sadel förr xD

Tacksam för svar :)

Sv: Anläggningsyte-hjälp

tycker det ser ut som att sadeln ligger för långt fram. Huruvida bossorna är för långa är då svårt att säga samt om dom släpper lite och det egentligen inte ligger någon tyngd där. Sen finns det ju folk som mer eller mindre sitter på bakvalvet och det är ju inte bra oavsett vilket sadel man har. Så gör du inte det ser jag det inte som sämsta valet om du tycker den ligger bra i övrigt

Tänkte i min lathet nån annan skulle svara, men okej. sadeln ligger för långt fram, bogarna behöver mer frihet. Bossorna som sticker ut är inte så vanligt numera, de är mest på äldre sadlar och syftet med dem var att ge mer anläggningsyta/avlasta ryggen men det fungerar inte riktigt så som man trodde då. Är de mjuka och inte trycker på länden kanske du kan använda sadeln, du lär se det. För övrigt ser den ut sitta bra.

Sadeln är på tok för lång, den ligger för långt fram så den ska ännumer bak.

Rider du med den där kommer du få en häst med ond rygg och i värsta fall går den sönder så du inte kan rida den mer.

Liknande trådar

Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 234
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
738
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat