Anlägga ett land

Inga pallkragar eller lådor, utan mer bara en upphöjd bädd är tanken.
Obrunnet hästgödsel finns, men vi kör med spån, så det vill jag inte använda. Har tagit från stallet tidigare och då gödsel som legat flera år på stacken. Men det torkade ur jorden, så antagligen var inte spånet nedbrutet.
Gräsklipp finns kanske. Dvs jag vet inte om vi har en uppsamlare till gräsklipparen. Stå och kratta gör vi inte.
 
Inga pallkragar eller lådor, utan mer bara en upphöjd bädd är tanken.
Obrunnet hästgödsel finns, men vi kör med spån, så det vill jag inte använda. Har tagit från stallet tidigare och då gödsel som legat flera år på stacken. Men det torkade ur jorden, så antagligen var inte spånet nedbrutet.
Gräsklipp finns kanske. Dvs jag vet inte om vi har en uppsamlare till gräsklipparen. Stå och kratta gör vi inte.
Jag har gödslat land med spångödsel. Har inte märkt någon avgörande skillnad?
Men så ar jag vänt ner gödsel ordentligt också.

Kanske annorlunda om man lägger en limpa med spångödsel?
 
Inga pallkragar eller lådor, utan mer bara en upphöjd bädd är tanken.
Obrunnet hästgödsel finns, men vi kör med spån, så det vill jag inte använda. Har tagit från stallet tidigare och då gödsel som legat flera år på stacken. Men det torkade ur jorden, så antagligen var inte spånet nedbrutet.
Gräsklipp finns kanske. Dvs jag vet inte om vi har en uppsamlare till gräsklipparen. Stå och kratta gör vi inte.

"Torkade ur"? Hm, okej. Kör med obrunnen spångödsel fast från höns i mina kragar/bäddar, funkar helt ok även om spåret tar en del kväve. Blir väldigt fin jord efter ett par år!

Om jorden håller vatten dåligt så hade jag täckt den med t ex halm.
 
Jag hade spångödslet i pallkragarna tillsammans med jord. Blev snustorrt.
Tråkigt!

Pallkrage är ju ökänt för att kräva mycket vatten, så i en limpa/lasagne kan det bli annorlunda.

(Och så kan det ändå kanske vara värt att tillsätta något kväverikt (gräsklipp/ogräsrens utan rötter/kissvatten), särskilt om det mockas ur rätt mycket av spånet så kan det kanske vara kvävebrist som gör att det inte multnar och därför inte håller väta lika bra?)
 
Tråkigt!

Pallkrage är ju ökänt för att kräva mycket vatten, så i en limpa/lasagne kan det bli annorlunda.

(Och så kan det ändå kanske vara värt att tillsätta något kväverikt (gräsklipp/ogräsrens utan rötter/kissvatten), särskilt om det mockas ur rätt mycket av spånet så kan det kanske vara kvävebrist som gör att det inte multnar och därför inte håller väta lika bra?)
Varför är pallkrage ökänt för att kräva mycket vatten :confused:
 
Varför är pallkrage ökänt för att kräva mycket vatten :confused:
alltså det är upphöjt och med mycket luft på alla kanter, fler ytor där väta kan dunsta av, jämfört med en odlingslimpa (oavsett om den är grävd eller upphöjd/ogrävd. Dessutom är de små, ofta mindre än andra land, vilket förstärker den aspekten.

Den blir bättre väthållande efter ett tag såklart om en tillsätter organiskt material, men att det är mycket avdunstningsyta per kubik jord/substrat förändras inte.
 
Inga pallkragar eller lådor, utan mer bara en upphöjd bädd är tanken.
Obrunnet hästgödsel finns, men vi kör med spån, så det vill jag inte använda. Har tagit från stallet tidigare och då gödsel som legat flera år på stacken. Men det torkade ur jorden, så antagligen var inte spånet nedbrutet.
Gräsklipp finns kanske. Dvs jag vet inte om vi har en uppsamlare till gräsklipparen. Stå och kratta gör vi inte.
Lägg på gammalt ensilage/hö om du har, det hjälper till att minska uttorkningen i bädden/lådan. Vattna ordentligt på kvällen/tidig morgon och det spelar ingen roll om det är spån i stacken. Jag har lagt ut kartong, på med hästskit, slängt ut potatisar ovanpå och sen täckt med gammalt hö/ensilage. Fått jättefina potatisar och blir någon kvar i jorden så kommer det mer potatis året därpå, rensar aldrig ogräs. :up:
 
Jag kan inte förklara det fysiologiskt men torrt blir det
Man får vattna rejält.

alltså det är upphöjt och med mycket luft på alla kanter, fler ytor där väta kan dunsta av, jämfört med en odlingslimpa (oavsett om den är grävd eller upphöjd/ogrävd. Dessutom är de små, ofta mindre än andra land, vilket förstärker den aspekten.

Den blir bättre väthållande efter ett tag såklart om en tillsätter organiskt material, men att det är mycket avdunstningsyta per kubik jord/substrat förändras inte.

Jag upplevde inte det i mina pallkragar i somras
Torrt på ytan ja men en cm ner var det fuktigt
Jag klädde mina på insidan med gamla blomsterjordssäckar och täckte med gräsklipp samt mycket löv och hästhalmsgödsel i botten
 
Jag upplevde inte det i mina pallkragar i somras
Torrt på ytan ja men en cm ner var det fuktigt
Jag klädde mina på insidan med gamla blomsterjordssäckar och täckte med gräsklipp samt mycket löv och hästhalmsgödsel i botten
Det blir torrare än med odling i mark, men också varmare eftersom solen kan värma sidan på bädden. Vill man har extra fuktigt gör man gropar där man planterar växterna då håller sig fukten i gropen. Hyggligt vanligt på torrare platser.
 
Jag upplevde inte det i mina pallkragar i somras
Torrt på ytan ja men en cm ner var det fuktigt
Jag klädde mina på insidan med gamla blomsterjordssäckar och täckte med gräsklipp samt mycket löv och hästhalmsgödsel i botten
Ja, då tog du bort avdunstningsvägarna genom alla ytor som annars skulle exponeras för luft, och göra det till en torkbenägen plats. Det blir såklart annorlunda :up:.
 
haha! Jag tog bort en mening om att det kunde bli för blött så om det kommer mycket nederbörd.

Odlingsmagkänslan är inte att förakta.
I botten ligger det markduk eller fiberduk och här är det oftare för lite nederbörd än för mycket ;)
Nu var det väl hyfsat bra med nederbörd i somras och pallkragarna ligger inte i helsol men de krävde verkligen inte speciellt mycket vatten i somras :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 730
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 069
Senast: MML
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 719
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp