Ankfötter vid ridning?

T

Technique

Hejsan!

Jag har ett ganska stort problem. Litet stort problem... Så fort jag tar stöd i stigbygeln kör jag ut fötterna, främst vänsterfoten. Pga detta rider jag så ofta som möjligt utan stigbyglar (vilket i och för sig ger mig en jävligt bra balans. ;)), men det håller ju inte i längden! Jag har börjat intressera mig allt mer för dressyren, och jag kan ju inte tävla utan stigbyglar/med ankfötter som står rätt ut. Samma sak med hoppningen.

Så vad ska jag göra? Kan man träna bort det? Behöver verkligen hjälp. :(

(Kan tillägga att jag har ganska stora problem med fötterna även på marken. Är vääldigt plattfotad så trampar inåt. Har även svaga vrister.)
 
Sv: Ankfötter vid ridning?

Det kan inte vara så enkelt att ett par hålfotsinlägg kan hjälpa dig? De rätar ju upp foten i en korrekt vinkel, vilket borde göra att du får kraften från trycket i stigbygeln "åt rätt håll"? :)
 
Sv: Ankfötter vid ridning?

:rofl: du har samma problem som jag hade innan :D, svaga vrister + ankfötter = fötterna är ibland farligt nära hinderstöden och sargen ibland XD.

hur har du foten i stigbyglen? trampar du ner hälen? det gjorde i alla fall jag, hade fått lära mig att hälen ska vara ordentligt ner trampad. men mina smått överrörliga svaga vrister gjorde att jag trampade ner för mycket(= fötterna vreds utåt), och då ingen sa ngt så red jag så i en 10 år :(. sen fick jag lära mig att man ska ta stöd på stigbyglen och ha foten vågrät. plötsligt så pekade mina fötter rakt fram ^_^ blev mycket träning för att stärka vristerna men nu så har jag inga problem med att tårna pekar rakt ut.

jag rider nu också alltid med tighta short chaps eller ridstövlar för att få bättre stadga i vaden, får skit ont av att rida utan.

hålfots inlägg kanske kan hjälpa, jag har funderat på det då jag har det i mina andra skor. men lat som jag är så har jag inte orkat handla fler inlägg till ridskorna.
 
Sv: Ankfötter vid ridning?

Har du provat såna där sneda gummiplattor i stigbyglarna? Jag hade samma problem som dig förr, och efter jag red med dom ett tag blev det mycket bättre :laugh:

590133_01.jpg
 
Sv: Ankfötter vid ridning?

Nixehen: Det har jag faktiskt inte prövat. :o Eller jo, på marken, men det är så svårt att anpassa så de passar i alla möjliga skor (har en viss förkärlek för väääldigt höga klackskor och lösa gymnastikskor. :angel: ;)), så då har det inte fungerat. Men på hästryggen... Måste nog pröva det. :D Dock är jag lite orolig för att stövlarna kommer bli mindre i storleken, då... (Alltså, att iläggen tar upp för mycket plats i foten). Men ska kolla upp det. ^^

Buck: Hehe, har kanske slagit i ett och annat hinderstöd med fötterna... :angel:
Jag drar snarare upp fötterna, för att slippa köra ut fötterna. Nu har jag skaffat ett par nya, välsittande ridstövlar som stödjer upp på ett bättre sätt, så det är lite bättre nu, men fortfarande illa... Tog det väldigt lång tid att träna bort?

Merwen: Det där ser intressant ut. :o Vad ger det för effekt? Ska den tjocka delen sitta utåt?
 
Sv: Ankfötter vid ridning?

Nixehen: Det har jag faktiskt inte prövat. :o Eller jo, på marken, men det är så svårt att anpassa så de passar i alla möjliga skor (har en viss förkärlek för väääldigt höga klackskor och lösa gymnastikskor. :angel: ;)), så då har det inte fungerat. Men på hästryggen... Måste nog pröva det. :D Dock är jag lite orolig för att stövlarna kommer bli mindre i storleken, då... (Alltså, att iläggen tar upp för mycket plats i foten). Men ska kolla upp det. ^^

Buck: Hehe, har kanske slagit i ett och annat hinderstöd med fötterna... :angel:
Jag drar snarare upp fötterna, för att slippa köra ut fötterna. Nu har jag skaffat ett par nya, välsittande ridstövlar som stödjer upp på ett bättre sätt, så det är lite bättre nu, men fortfarande illa... Tog det väldigt lång tid att träna bort?

Merwen: Det där ser intressant ut. :o Vad ger det för effekt? Ska den tjocka delen sitta utåt?

såna plattor har jag också testat! funkar rätt bra om man har en tendens att vinkla ut foten. den tjocka delen ska sitta inåt annars trampar man bara ännu mer utåt! :)
man kan få lite typ träningsvärk på utsidan av smalbenet till en början..
 
Sv: Ankfötter vid ridning?

Merwen: Det där ser intressant ut. :o Vad ger det för effekt? Ska den tjocka delen sitta utåt?

Japp, den tjocka delen ska vara utåt. För mig gjorde det så att mina fötter blev mycket rakare, "de stog inte ut" lika mycket alls som med vanliga raka plattor :D
 
Sv: Ankfötter vid ridning?

När jag var yngre hade jag en tränare som vred om mina ben uppifrån höften när jag satt med "Kalle Anka-fötter" som hon så fint kallade det. Faktiskt mycket effektivt. :D haha..
Förutom att trampa ned hälen läste jag någonstans om att man också kan prova att binda fast stigbygeln i sadelgjorden. Alltså inte så hårt så att du fortfarande har ett visst spelrum men så att fötterna liksom vänjer sig. Kanske kan vara värt att prova.
 
Sv: Ankfötter vid ridning?

När jag var yngre hade jag en tränare som vred om mina ben uppifrån höften när jag satt med "Kalle Anka-fötter" som hon så fint kallade det. Faktiskt mycket effektivt. :D jer sig.

Precis, problemet sitter oftast i höften, lårbenet inte in vrister eller fötter. Vrid om benet helt från höften, insidan av låret ska ligga mot sadeln, inte baksidan av låret. Knäna ska peka framåt inte utåt. Detta gör att underskänkeln.hamnar rätt.
 
Sv: Ankfötter vid ridning?

Läste ett bra tips här på Bukefalos för ett tag sedan. Man kan ta tag i sitt eget lår och "dra" runt det så insidan hamnar mot sadeln. Det fungerar faktiskt! Man rätar upp benen mycket bra och får en känsla för hur det ska kännas när det är rätt. Jättebra att ha någon som står bredvid och säger till när man sitter bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 432
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp