Sv: Angloarabhingstar
Insåg försent vilket misstag det var att svara på detta inlägget men för det första är det skillnad på kvalitet och kvantitet då det gäller avel, det gäller allt här i världen.
För det andra så är det ett vedertaget faktum att kvalitet alltid är gångbart hos köparna.
För det tredje så är det nog bara du som skulle kalla en sönderriden märr som inte kan komma runt 1.10m hoppning utan stopp för stjärna!
Detta är en helt annan historia och med risk för att bli förföljd och trakasserad i tre år till så måste jag tillägga att du redan förra sommaren visste att den var sönderriden och inte tog det på allvar utan lät fodervärden (( som inte är en elitryttare som tävlar strax under elitnivå som du velat påskina i ett annat inlägg "Man är ju så j-a puckad att man tror att en person som tävlar på elitnivå (snäppet under landslaget) skall ha så mycket kunskap att detta inte ska uppstå. Men det har jag nu fått lära mig, att så är icke fallet." )) fortsätta ha hästen kvar.
Tillbaka till huvudfrågan så är det så att det i dagsläget inte finns några angloaraber godkända för svensk halvblodsavel som står och är verksamma i Sverige. De få vi haft som varit högkvalitativa är Shiva de Loup och Flyinge Phaeton bägge två med ett tvivelaktigt rykte angående temperamentet.
Stubin x var en mkt god tävlingshäst, ej godkänd inom ASVH, med ett supertemperament som tyvärr inte kom till användning med kvalitetsston som man önskat. Två av hans avkommor JM Röd Kalle x och Business x går idag internationell fälttävlan. Gemensamt för dessa två förutom fadern är deras goda mödernelinjer.
Businness x gick inte igenom ASVH:s granskning då de ansåg att han trots sina prestationer hade noll och intet att tillföra Svensk Halvblodsavel. Gångarter, hoppförmåga och exteriör är viktiga bitar i avelsarbetet och där föll Business x igenom.
Kilroy x är en hingst som tränas och tävlas (?) i dressyr upp tom Msv nivå, han är inte heller godkänd för avel inom ASVH och är av en modell som skiljer sig från ex Business x, medan Business x är en högelegant häst så är Kilroy x mer åt fullblodsaraben till, något burkig i sin framtoning.
Har man ett bra sto att sätta i avel kan inte jag se något fel med att använda någon av dessa två hingstar. Som jag sa tidigare så är det så att det alltid finns köpare till kvalitetshästar och en något sämre marknad för de andra. När man avlar skall man dock alltid först ställa sig frågan, vad vill jag med min avel?