Angloarabhingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Vilka angloarabhingstar finns det för betäckning? Med egna prestationer såklart...från MSV och uppåt. Vill veta allt! Inkl färg, tecken, höjd, temperament, ridbarhet, grenar, avkommor, etc etc! Gärna foto om det finns! Men det finns kanske inte så många anglohingstar här i Sverige? Finns det öht någon som är godkänd för halvblodsaveln? Om inte, finns det en marknad för avkomman ändå?

Sv: Angloarabhingstar

askar.jpg

A tragic loss for the Trakehner breed in Germany: Gestuet Gorlo's amazing bay 17 year old Angloarabian Askar AA suddenly passed away on sunday, May 23rd. The CCI** winner and competitor at the Atlanta 1996 Olympics (for Poland) was a son of the famous Kwartet AA, who shared the same roots with the legendary Frensh show jumping sire Zeurs. Askar's dam was Arsena by Dahoman IX ShA-Saumur xx and belonged to the mare her of the world famous Polish stud Janow Podlanski. The loss of askar AA for the breed is tragic, as he offered a true "outcross" pedigree that had been proven at the highest levels. His first Trakehner foal crop was born in the spring of 2004 and hopes are high that an appropriate successor can be found. We feel with the Golro family about this loss.

Jag hade lite funderingar på att ta in semin efter denna hingsten.Jag vet inte om där finns fryst kvar...men det går ju att kolla upp. ;)

Jag la in detta bara för att ni skulle få se att det verkligen finns angloaraber som själva har presterat något på hög nivå. :)

Försäljningsmässigt på föl vet jag inte hur det skulle funka och hur intresset är.Jag hade använt anglo i förhoppning om att få ett stoföl att fortsätta avla på och förhoppningsvis lyfta min egen avel till nästkommande generationer ytterligare. :D

Det finns idag ingen anglohingst som är godkänd för svensk halvblodsavel :(

Business x visades eller skulle visas i våras, men jag minns just nu inte vad som hände. Synd tycker jag, då halvblodsaveln verkligen skulle behöva en anglohingst med prestationer!

Jo då, det finns fryst efter Shiva du Loup och kanske kvar e Phaeton också (fanns inte så många doser så jag vet inte om de är slut). Men tyvärr bara till x/ox/xx-ston!

Det är SVÅRT att sälja anglos, även om de har prestationer... Folk är livrädda för ox-blod!

Finns det kvar efter Phaeton x!? Har för mig att han togs ur avel p g a att hans avkommor fick så jobbigt humör, men jag kan förstås minnas fel :)

Hur funkar det med angloston, är det godkänt att låta dem verka i aveln som med fullblodsston?

Det är tillåtet!

Synd bara att det finns så få anglos över huvud taget i Sverige, det är en ras som tilltalar mig mycket!

Tror du verkligen att folk är livrädda för arabblod? Utrillo var 12,5 % arab, och honom tvekade ju ingen att använda p g a det.

Tror? Jag vet... Har avlat anglos men har nu bara en kvar.

Det fanns några få doser kvar av Phaeton som var i SAAF:s ägo men jag vet inte det är slut. Så "anglofolket" har fortfarande använt honom trots att han togs ur hbl-avel...

Om du har ett anglosto som ska in i hbl-avel? Tror inte det, men faktum är att ASVH själva är osäkra. Mitt sto e Homosassa (som var gk för hbl-avel) är reggad m gröna papper i ASVH men de är tveksamma om hon kan stambokföras.

Vad tråkigt att folk är så fördomsfulla!

Skulle som sagt själv inte ha något emot att använda ett bra anglosto i halvblodsavel!

Kvalitetshästar finns det alltid en marknad för oavsett vilken rastillhörighet de har.

Jo visst, men du har ju inte fött upp såå många heller ;). Och min stjärnhäst blev också såld till slut, tack o lov, fast hon var en anglo.

Sen är det faktiskt så att folk är rädda för arabinslag - tyvärr. Och Utrillo, ja, han hade 12,5 % men vad ger det avkommorna? En anglo måste ha minst 25 % ox-blod för att kunna A-reggas i Sverige.

Insåg försent vilket misstag det var att svara på detta inlägget men för det första är det skillnad på kvalitet och kvantitet då det gäller avel, det gäller allt här i världen.
För det andra så är det ett vedertaget faktum att kvalitet alltid är gångbart hos köparna.
För det tredje så är det nog bara du som skulle kalla en sönderriden märr som inte kan komma runt 1.10m hoppning utan stopp för stjärna!
Detta är en helt annan historia och med risk för att bli förföljd och trakasserad i tre år till så måste jag tillägga att du redan förra sommaren visste att den var sönderriden och inte tog det på allvar utan lät fodervärden (( som inte är en elitryttare som tävlar strax under elitnivå som du velat påskina i ett annat inlägg "Man är ju så j-a puckad att man tror att en person som tävlar på elitnivå (snäppet under landslaget) skall ha så mycket kunskap att detta inte ska uppstå. Men det har jag nu fått lära mig, att så är icke fallet." )) fortsätta ha hästen kvar.

Tillbaka till huvudfrågan så är det så att det i dagsläget inte finns några angloaraber godkända för svensk halvblodsavel som står och är verksamma i Sverige. De få vi haft som varit högkvalitativa är Shiva de Loup och Flyinge Phaeton bägge två med ett tvivelaktigt rykte angående temperamentet.
Stubin x var en mkt god tävlingshäst, ej godkänd inom ASVH, med ett supertemperament som tyvärr inte kom till användning med kvalitetsston som man önskat. Två av hans avkommor JM Röd Kalle x och Business x går idag internationell fälttävlan. Gemensamt för dessa två förutom fadern är deras goda mödernelinjer.

Businness x gick inte igenom ASVH:s granskning då de ansåg att han trots sina prestationer hade noll och intet att tillföra Svensk Halvblodsavel. Gångarter, hoppförmåga och exteriör är viktiga bitar i avelsarbetet och där föll Business x igenom.
Kilroy x är en hingst som tränas och tävlas (?) i dressyr upp tom Msv nivå, han är inte heller godkänd för avel inom ASVH och är av en modell som skiljer sig från ex Business x, medan Business x är en högelegant häst så är Kilroy x mer åt fullblodsaraben till, något burkig i sin framtoning.

Har man ett bra sto att sätta i avel kan inte jag se något fel med att använda någon av dessa två hingstar. Som jag sa tidigare så är det så att det alltid finns köpare till kvalitetshästar och en något sämre marknad för de andra. När man avlar skall man dock alltid först ställa sig frågan, vad vill jag med min avel?

Jaja, det här ska inte bli nån kasta-skit-tråd - du behöver inte vara orolig... Så jag betackar mig för ytterligare diskussion.

Förföljd och trakasserad :rofl:.

Nej, kastaskittrådar har du väl blivit avrådd ifrån att deltaga i från både högre makter och instanser vid det här laget.... det vore ju fint för oss som blivit drabbade av din vrede gång på gång om du kan stå vid ditt ord denna gång!

Okej...det här verkar vara en privat dispyt er två emellan och det får gärna stanna därvid. I fortsatta inlägg vill jag helst ha svar på min ursprungliga fråga angående anglo-hingstar! Ni får hemskt gärna ta det här privat istället, okej?

Om vi fortsätter på min inslagna anglo-bana...finns det då istället kvalitetshingstar utomlands som man kan ta in sperma ifrån? Eller åka och betäcka med, tex Danmark eller Tyskland? Eller rent av Frankrike? De om några borde väl ha anglohingstar av hög klass?!

Vad jag har förstått så vill ASVH ha in mer arabblod i halvbloden, men alla ser ox-inslaget helst i andra led...hur nu det ska gå till? Jag har iofs funderingar på Elcatero ox, han verkar ju lämna väl så bra avkommor med halvblodsmödrar. Kanske han är en lämplig väg att gå? *spånar*

Jag tänkte passa på att fråga en sak till on angloarabavel när det ändå finns en tråd om det: På hemsidan står det tydligt vilka hingstar som är godkänd för angloavel, men hur fungerar det med stona? 'Kvittar' det om man tar in ett arab- eller fullblodssto?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 420
Senast: moonstruck
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 880
Senast: pastejja
·
Avel Jag försöker följa med i diskussionerna om svensk avel, försöker lära mig av de som kan (de som hållit på länge) med avel. Har förstått...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka