Angloaraber inom distans?

Weeazel

Trådstartare
Tänkte bara kolla om någon här har några åsikter eller rfarenheter vad det gäller angloaraber inom distansen.

Ska antagligen skaffa häst ramåt sommarn, men då jag verkligen inte har en aning om det är hopp/fält eller distans jag vill pyssla med tänkte jag försöka hitta en polle som passar till både och. Tyvärr är jag nog förstor för de flesta renrasiga araber också, så det kan nog bli svårt att hitta en arab som är stor nog.

Ungefär hur stor arab skulle jag behöva om jag skulle hitta någon som var allround? Jag är typ 186-187 lång och väger ca 80kg, kanske ngt kilo mer, men jobbar mig neråt ;D

Sv: Angloaraber inom distans?

Du har nog varit inne på lite olika raser om jag inte minns fel.
Anglo funkar bra till distans. Det finns inte massor som går men de som gör det, gör det bra. Ingrids Rossinni är ett exempel.

Det finns ju araber över 160cm. En grov sån känns betydligt större och vikten är inga problem.
// Linda

Du har nog varit inne på lite olika raser om jag inte minns fel.
Anglo funkar bra till distans. Det finns inte massor som går men de som gör det, gör det bra. Ingrids Rossinni är ett exempel.

Det finns ju araber över 160cm. En grov sån känns betydligt större och vikten är inga problem.
// Linda

Haha jo jag vet :P

Men jag kan ju verkligen aldrig bestämma migör vad ör disciplin jag vill satsa på, vill ju satsa på två olika saker, eller ja tre, men en å samma polle kan man ju rida i både hopp och fälttävlan, men distans går ju inte spec. bra med ett halvblod/fullblod liksom...

Å jag vill ändå ha en häst som kan passa bra till allt, eftersom jag inte vill sälja en häst bara för att jag kommer på att tex. hopp nte var det ja ville pyssla med, å hur ska jag veta omd et är distans jag vill pyssla med om jag inte testar liksom, iof. kan man testa med ett halvblod med, men som sagt, vill ju inte byta häst helst... :)

Men Rossini, hur gammal och stor är han då?? Vad har han gått, 120 km??
Ingrid bor ju bara någon kilometer ifrån mig *stolt* haha ;D Så om jag börjar med distans kanske man skulle kunna få ett tips eller två av henne, fatta vad coolt :P Lr ja, ni tycker väl säkert inte det eftersom ni tävlar mot henne och ligger på samma nivå typ, men för mig som e en vanlig "dödlig" haha :D

Men ett arabiskt fullblod på över 160 känns ju jäkligt svårt att hitta, har väl sett någon på sådär 159-160 på annons, men skulle helst vilja ha någon på uppemot 165, blire ett halvblod (eller liknande) så tänker jag mig ju att det ska va en polle på sådär 170 eller kanske någon cm mer eller mindre liksom. :)
Sen så är ju inte angloaraber speciellt vanliga heller... :/
Vet ju en superfin arab som är till salu nu på 160 eller någon cm mindre, ägaren har jag sett på trådar på buke och så, så vacker valack :love:
Men känns lite litet liksom, sen så lär den vara såld sen länge när det väl blir aktuellt med ett köp ör mig (tidigast till sommaren, eller ja, maj-juni så i början där någon gång)... :)

Ska försöka jobba ihop lite mer pengar tills dess, nu har jag väl 55 tusen eller något i den stilen, så om jag kämpar på lite kanske jag kan få ihop 65, men sen ska man ju fixa utrustning osv. oxå... :(

Ok, det måste ju iaf. ses som en stor merit :idea:

Annars har jag börjat fundera lite på en trarab. För det tycker jag verkar intressant inom distansen, dessutom borde den kunna funka inom hopp å fälttävlan också, även om den inte är avlad för det. Jag menar både varmblod och araber brukar ju kunna va riktigt studsbollar, men araberna är ju så små, så det är ju svårt att mäta sg med större hästar då, och varmbloden har ju ofta, men inte alltid, en lite svår galopp och en ibland dålig exteriör (för ridning), typ långa i ryggen och så, men de problemen borde man ju kunna få bukt med i en korsning.
Å så kanske man kan hitta någon som e stor :D Lr iaf. kanske 165+ :p

Ingrid bor för övrigt granne med en av mina bästa vänner och bor kanske 2km ifrån mig :p (vi bor i en liiiten by en bit ute i mitt i ingenstans haha :)) Känns lite coolt faktiskt haha XD Iof. bara ja som tycker det här kanske, jag menar, ni tävlar ju mot henne så :d

// Linda

Rossini är så vitt jag förstått inte Anglo utan Arab-något slags varmblod. (halvblod)
Däremot är Sunny Girl anglo och i Frankrike är det mycket vanligt med Anglos i distans.
Jag har själv tävlat en anglo i hoppning någon gång 1000 före Kristus känns det som.
Han räckte inte till de höga klasserna men en fantastiskt snabb och vändbar häst som jag plockade en hel del placeringar med.

Rossinni är reggad som arabkorsning istället för som angloarab och har därför inte x efter sitt namn.

Rislyckans Samantha x
Cadet x
Belle Shafai x (tror namnet var så)

är några anglo som synts på banorna.

Haha jo jag vet :P

men distans går ju inte spec. bra med ett halvblod/fullblod liksom...

Får jag fråga varför du fått för dig att halvblod inte funkar bra till distans ?
Jag tävlade mitt halvblod i distans samtidigt som hon gick MSV dressyr så hon var ändå av den tyngre modellen med, men det funkade hur bra som helst.

Får jag fråga varför du fått för dig att halvblod inte funkar bra till distans ?
Jag tävlade mitt halvblod i distans samtidigt som hon gick MSV dressyr så hon var ändå av den tyngre modellen med, men det funkade hur bra som helst.

Jo visst, det kan ju funka, men det kanske är större chans att det går enligt planerna om man tex. rider en arabkorsning eller något sånt... :)

Hur långa ritter red du på ditt halvblod då?? :)

Var inne på förbundets hemsida och läste följande:

Rossinni ox
1996, grey, gelding
e Jalaam ox u Royalti Rose x
Owners: Fam Boström Rengbrand
Breeder: Gitte Storgaard

http://www2.ridsport.se/t10.aspx?p=96137

/Linnea

Det var lite konstigt efter som det var uppfödaren som sa det någon gång till mej att han var undan något slags halvblod för jag trodde att han var anglo med.
Å andra sidan står det att han är ox där så har de ju vimsat till det rejält för jag vet helt säkert att han inte är renrasig arab.

Jag hoppades på att infon på förbundets sida var rätt. Antar att det är hans ägare som skickat in den.

Fast vi kan väl iaf enas om att han är e:Jalaam ;)

/Linnea

Nu kommer nog riktiga uppgifter ang Rossinis mamma:
Hon importerades från Irland av Royne Zetterman, hon hade inga papper med sej hit men skall vara ett irländskt fullblod.
Hon skall ha varit (möjligtvis är) en duktig liten hopphäst (fux:)),inte hög men ganska grov som de flesta irländska fullbloden är.
Eftersom det inte fanns papper på henne registrerades Rossini som partbreed arab genom sin pappa som är Jalaam ox.
Tror jag fått det rätt nu;)

Hej!

I elitsammanhang internationellt dyker angloaraber upp titt som tätt även bland de högre placeringarna. Lite statistik:

På en 240 km-ritt (80 km x 3 dagar) som hölls i Dubai för ett par veckor sedan deltog 59 hästar varav 6 angloaraber och en shagyaarab. I mål kom endast 9 godkända hästar och en utav dessa var just en anglo. Den hade gått 240 km på 15,6 km/h, inte helt illa!

Det här var bara ett av många exempel. På www.endurance.net kan man se statistik från flera stora tävlingar runtom i världen. Oftast står hästarnas raser med i start- och resultatlistor. Många hästar är inte renrasiga araber utan korsningar med olika andra raser, oftast står det dock inte vilka.

Lycka till med hästköpet!
/Elin

Ok, tack för alla svaren :)

Hur stora blir Shagaya-araberna? Skulle inte det kunna vara ett alternativ? Om man nu skulle hitta ngn :)

Förresten, tävlar du distans sj?? Bor ju inte så långt ifrån dig så du kanske kan tipsa om några bra ställen å ta lååååååååångturer på :P

Halloj!!!
Såklart anglos passar till distans. Besök gärna föreningens NYA hemsida. (gamla sidan inte stängd ännu)Om du kollar under fliken "info" så hittar du massor av information om distans-anglos.

Lycka till med köpet!

/M.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 467
Senast: Supersalt
·
M
Distans Jag hade enf undering härondagen, varför är det inte mer engelska fullblod som går distans? Nu har jag ju inte varit ute (än) men har...
2
Svar
36
· Visningar
4 579
Senast: -moa-
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 494
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA