Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*KL*
Jag ställde samma fråga för något år sen, och fick (från distanshåll) svaret ang muskelmassan.
Man får inte glömma att många fbl är selektivt avlade på de som springer fort på korta distanser, dvs man har avlat på de med genetisk fördel att just vara sprinters. Araber avlas inte alls på samma vis, och travare avlas förvisso på prestation men gör ändå ett jobb som skiljer sig ganska mkt från fullblodens vad gäller explosivitet och så vidare.
Sen, och nu kanske jag har fel, men jag skulle misstänka att fd galoppörer kan ha en del problem med sin puls. De är vana att liv och rörelse innebär en viss sak. Dessutom har de avlats fram just för att vara snabba på korta distanser. Om man köper ett fbl som aldrig varit tänkt för galoppen kan det säkert vara annorlunda - MEN då är prislappen en annan. Och om man kan köpa en arab eller en vbltravare som teoretiskt har bättre chanser, för mindre pengar så tja..
Min skulle knappast ha några större problem med att ta sig igenom en 5 - 8 mil rent orkes/konditionsmässigt, och skulle om vi fick göra det hemma inte ha problem med pulsen heller. Fast han skulle totalkrascha i första pulschecken på tävlingsplats. När veterinären häromveckan la ett stetoskop mot det rara djurets bröstkorg drog pulsen från hans normala vilopuls på 38 slag/minut till över 100. Lite lätt skeptisk ja Lägg till en tävlingsplats med ståhej och andra hästar och pulsen skulle hamna på det dubbla i ren 'excitement'. Inte för han är speciellt nervös, tvärtom det är en cool kille, men han blir än idag rätt exalterad inledningsvis och tror han är tillbaka på banan, tjoho liksom
Jag tror att pulsen rusar på hästen beror på att han/hon inte är van att bli pulsad. Jag skulle träna pulsning överallt där jag kommer åt. Åk iväg och träna på andra ställen än hemma. Miljöträning!
Mitt fullblod hade väldigt låg puls när jag tävlade honom, så låg att veterinärerna ibland undrade om jag verkligen hade ridit delsträckan. Och innan så låg han mellan 36-44. Men så kopplade han av när han inte var sadlad! Och han var löptränad och socialt tränad! Jag skulle nog inte tveka om jag fick tag i ett annat löptränat fullblod även om jag är medveten om att det kan ta tid innan jag kan starta min första ritt med den! Men jag skulle låta det ta tid och ta den tiden att miljöträna!