Engelskt Fullblod till distans?

Sv: Engelskt Fullblod till distans?

Vem är du ? :)
Jag är bara småsugen på att testa men han är inte i den formen för tillfället :p

Jag har häst på halvfoder i Hofors och gjorde min debut i september på distansritt 50cr och blev godkänd. Kanonkul. Jag har fått smak för det här och laddar inför våren med fler tävlingar. Jag har gått med i dalarna och dom har varit kanonbra med den hjälp man behövt för att kunna komma igång.Jag vet ingen här i trakterna som tränar distans men skulle vara kul om det blev fler. Tror fälttävlan dominerar här, vi har ju en fin anlägggning för det.

Jaha :o Jo ridklubben har en finfin bana. Jag har funderat på att prova på så småningom även med min unghäst fast om minst 4 år.Hon är bara 1,5 nu xD . Vilken häst är du halvfoder på? *sorry för trådkap*

Jag är fodervärd på ett varmblod. Han är 11 år och en jättehärlig ridhäst. Finns inte så mycket ridbanor där så det var nog så det här med distans väcktes. Jag tycker det är kul att ha något mål med ridningen inte bara skogsmulle.

Vad spännande med unghäst. Du har 2 hästar eller? Är unghästen också fullblod eller? Spännande med fälttävlan. Själv är jag för gammal o feg för det.:-)

haha jag har 3 :o 1 fullblod,unghästen är arab 75% och är faktiskt tänkt att prova på en clear-round i distans med om ett par år xD resten welsh, den 3e hästen är mamma till unghästen och är arabkorsning (50% av varje)

*KL*

Jag ställde samma fråga för något år sen, och fick (från distanshåll) svaret ang muskelmassan.

Man får inte glömma att många fbl är selektivt avlade på de som springer fort på korta distanser, dvs man har avlat på de med genetisk fördel att just vara sprinters. Araber avlas inte alls på samma vis, och travare avlas förvisso på prestation men gör ändå ett jobb som skiljer sig ganska mkt från fullblodens vad gäller explosivitet och så vidare.

Sen, och nu kanske jag har fel, men jag skulle misstänka att fd galoppörer kan ha en del problem med sin puls. De är vana att liv och rörelse innebär en viss sak. Dessutom har de avlats fram just för att vara snabba på korta distanser. Om man köper ett fbl som aldrig varit tänkt för galoppen kan det säkert vara annorlunda - MEN då är prislappen en annan. Och om man kan köpa en arab eller en vbltravare som teoretiskt har bättre chanser, för mindre pengar så tja..

Min skulle knappast ha några större problem med att ta sig igenom en 5 - 8 mil rent orkes/konditionsmässigt, och skulle om vi fick göra det hemma inte ha problem med pulsen heller. Fast han skulle totalkrascha i första pulschecken på tävlingsplats. När veterinären häromveckan la ett stetoskop mot det rara djurets bröstkorg drog pulsen från hans normala vilopuls på 38 slag/minut till över 100. Lite lätt skeptisk ja ;) Lägg till en tävlingsplats med ståhej och andra hästar och pulsen skulle hamna på det dubbla i ren 'excitement'. Inte för han är speciellt nervös, tvärtom det är en cool kille, men han blir än idag rätt exalterad inledningsvis och tror han är tillbaka på banan, tjoho liksom ;)

Jag tror att pulsen rusar på hästen beror på att han/hon inte är van att bli pulsad. Jag skulle träna pulsning överallt där jag kommer åt. Åk iväg och träna på andra ställen än hemma. Miljöträning!

Mitt fullblod hade väldigt låg puls när jag tävlade honom, så låg att veterinärerna ibland undrade om jag verkligen hade ridit delsträckan. Och innan så låg han mellan 36-44. Men så kopplade han av när han inte var sadlad! Och han var löptränad och socialt tränad! Jag skulle nog inte tveka om jag fick tag i ett annat löptränat fullblod även om jag är medveten om att det kan ta tid innan jag kan starta min första ritt med den! Men jag skulle låta det ta tid och ta den tiden att miljöträna!

Jag tror att pulsen rusar på hästen beror på att han/hon inte är van att bli pulsad. Jag skulle träna pulsning överallt där jag kommer åt. Åk iväg och träna på andra ställen än hemma. Miljöträning!

Mitt fullblod hade väldigt låg puls när jag tävlade honom, så låg att veterinärerna ibland undrade om jag verkligen hade ridit delsträckan. Och innan så låg han mellan 36-44. Men så kopplade han av när han inte var sadlad! Och han var löptränad och socialt tränad! Jag skulle nog inte tveka om jag fick tag i ett annat löptränat fullblod även om jag är medveten om att det kan ta tid innan jag kan starta min första ritt med den! Men jag skulle låta det ta tid och ta den tiden att miljöträna!

I just min herres val är det en allmän skepsis mot att främmande människor kommer och gör 'saker' med honom. Mycket möjligt det skulle gå att träna bort. Vad gäller miljöträning så är han inget problem att åka och träna med etc, och han sansar sig fort. Men det skulle ändå vara betydligt besvärligare att starta distans med honom än med en häst som inte blev så glad och uppspelt i samma läge.

Och som sagt tror jag det är just det som gör att folk hellre köper arab eller annat, än just fd löpfullblod till distans. Inte för att det inte går, utan för det är mer jobb och snävare marginaler helt enkelt.

Nu har jag inga planer ens starta en CR med min, men jag hyser ingen tvekan om att ville jag skulle vi klara det. Men jmf med att starta en CR med honom, och med mitt egenuppfödda arabsto jag hade t ex är ju som natt och dag. Herrn här har ju mycket mer 'quirks' jag skulle behöva hantera, från det man diskuterat, till att han inte tolererar att bli omriden särskilt bra, har lättare att trigga upp sig av positivt stress osv. Så med stoet skulle det handlat om konditionsträning och sen start, med fbl skulle man nog få lägga ett par år minst åt att träna alla situationer, varenda varenda dag tills de är helt utnötta.

Det finns kanske andra aspekter på detta med att fbl inte förekommer så ofta inom distans jämfört med i första hand den amerikanska/franska travaren och i andra hand det arabiska fullblodet, som ju förövrigt är skapt för uppgiften så att säga.

Travaren har om vi skall vara ärliga begränsningar inom ridsporten. De hoppar gärna men inte högt. I dressyren kan de inte nå några högre klasser, handen på hjärtat, galoppen blir sällan bra. I de två mest populära disciplinerna, antalsmässigt, så finns det dock undantag, men dom är inte många. Inom körningen passar dom ju mycket bättre, såg en gång ett amerikanskt ekipage i fyrspann med iaf några travare och det var en njutning att se.

Sen har vi då distans, där fungerar de mycket bra. Har i regel mycket bra miljöträning, är oftast mycket välhanterade osv, klarar mao tävlingsplatserna utmärkt. I ridningen kan de ligga i ett jämnt tempo hur länge som helst. Nackdelen är ju nedpulsningen. Allt det där vet ni redan.

För det engelska fullblodet finner nog ägaren lättare vägen till hoppningen och dressyren, än till distansen. Fbl tagna från banan är nog en annan sak vilket också påpekats tidigare i tråden, nämligen förmågan att vara så ini helskotta på tårna inför ett löp, vilket i många fall omöjliggör en start i en distanstävling som ju alla fall innehåller ett antal stressfaktorer. Det är ju bara att kolla in ledvolten före ett löp.....

Håller dock inte med med om detta om explosivitet hos fullblod kontra travare. Visserligen är starten snabb i ett löp, från stillastående (nåja) i startboxen till full fart, en travare går ur startvolten med en lite, lite längre startsträcka till full fart. I fart skiljer sig de inte så mycket: bägge kan gå under minuten per km, dvs mer än 60 km/h!

Tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Kan bara nicka instämmande, tänkte inte på ridaspekten men den spelar nog också in. Jag var ju lite inne på det fast via prislappen, ett fbl som inte kommer från banan är oftast betydligt dyrare än arab och travare. Fbl från banan kan man ofta 'fynda' dock.

En fråga - jag har alltså ingen aning - är det skillnad i längd på loppen för galoppörer vs travare? Jag vet det finns kort- och långdistans för båda kategorierna, men generellt sådär? Kollar man på TV känns det som travloppen generellt är längre?

I galoppen har du löp från 1000 m till upp mot 3400, i travet förekommer korta lopp från 1609, medel 2140 och stayer 2640 +.

Travloppen känns nog längre eftersom banorna oftast är på 1000 meter (utom Tingsryd som är Sveriges enda mile bana) medan t ex Täby är på 1740 meter. Travloppen varierar också i hastighet på grund av taktik, för att hitta positioner osv.

Tänkte mest på 'varv', att tiden blir annorlunda är ju ganska 'självklart'. Men om banorna är olika långa förklarar ju det varför det känns som fler varv på travarna =) Tack för svaret, bara kom att tänka på det.

KL

Då är det en kombination av nerpulsningnsproblem, pris och 'fördomar' som gör det då verkar det som.

TAck för alla svar!
(nu har jag hittat min nya häst och det vart en arab igen men skulle ändå kunna tänka mig ett fullblod i framtiden faktiskt, fast kanske en som verkar kunna gå att pulsa ner bra då eller nåt haha)

Jag har tävlat två fullblodskorsningar upp till 120 och 80 km iofs. med goda resultat, men i längden så är deras hovar för platta under och med ömtålig sula som följd...

Ett fullblod är också i regel större än en arab och vikt sliter på hovar, ben och leder...

Jag tror det går... men inte till toppen! Alla hästar går till distans, frågan är bara hur långt och länge... ;)

Jag kan inte se några hinder med att starta ett eng fullblod i distans. Har själv gjort det för några år sedan, dock endast i dom kortare distanserna, men jag anser att tränar man bara hästen rätt så kan dom flesta hästar med lite "blod" i passa bra till långdistans.

Kan tillägga att han inte direkt hade bra hovkvalite men med en bra hovslagare brukar även det lösa sig.

Sen är ju frågan om dom passar till träning på elitnivå..?

Intressant att höra vad ni tycker, nu har jag ju en ny arab igen hihi men skulle verkligen inte ha nåt emot ett fullblod i framtiden, väen om den kankse inte köpts då för distans utan bara för 'skoj', men kunde vara kul att prova o se då ju.
Får väl kola efter en individ med bra hovar (fast gör jag alltid ändå) och som verkar vara cool hihi

Liknande trådar

Hästmänniskan Arabiska fullblod, jag vill veta allt. Ni som har, haft en eller ridit en arab, i vilka områden använde ni eran arab till? Distans...
Svar
4
· Visningar
1 457
Senast: MJLee
·
Ridning Har köpt mig ett fullblod på 5 år som gått på banan i 2½ år. Han är fransysk & utåt tåad fram. Tagits ur tävling för att han haft...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 758
Senast: Bowman
·
P
Hästvård Hejsan Min ponny har nu varit halt sen i början av augusti, och har nu fått diagnosen belastningsfång av veterinär o hovslagare. Nu...
2
Svar
21
· Visningar
3 807
Senast: Sar
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 304
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023