Oj, han ser verkligen ut att ha ont i hela kroppen på den bilden, speciellt när man ser hur han går på filmerna med. Jätte spänd i hela bakdelen och tunn över ryggen...
En tanke är bara att problemen med framknäna kan komma från att han är jättespänd i resten av kroppen och går och "hänger" framåt på knäna?
Vissa galopptränare är väldigt duktiga på att hålla hästarna lösgjorda och mjuka i musklerna med hjälp av ridningen och massör etc. Vissa är det inte...
Jag köpte en galoppör som var i full träning och hon var också väldigt spänd i musklerna i hela kroppen, inte alls som din men efter att ha fått massage några gånger var det en helt annan häst. Dessutom enligt massören, som även jobbar mycket med travhästar i träning, hade hon eventuellt kunnat göra ännu bättre resultat på banan om hon hade fått samma behandling då.
Nu vet jag inte alls vad de har och inte har gjort med honom när han var i träning, men många inser inte hur viktigt det är att hålla hästen mjuk i musklerna när den ska prestera på topp. Kan den inte ta upp stötarna som blir av hög fart/höga hopp i mjuka elastiska muskler blir det lederna som tar stryk istället.
Fullblod har ofta mkt påskjut bak i trav, men så som din går är inte riktigt normalt. Men kanske det är skydden med. B o T skydd på din häst vet jag iof inte om jag skulle tycka var nödvändigt, han har ju inget problem med senor/kotor? Det är heller inget jag skulle ha vid ridning, det ser bara klumpigt ut, du rider ju hästen varm. Jag hade lagt pengarna på en ordentligt vet. koll på klinik hos någon som kan hela hästen (bra att han var ohalt nu iaf ju
), träningar och regelbundna behandlingar av en duktig massör/kiropraktor som samarbetar med din vet istället.
Lycka till! Fullblod är något extra och bli det bra har du en jätte fin häst