Angloaraber i Arabgaloppen..??

Memmis22

Trådstartare
Är någon mer som reagerat på att dom nya Araberna i galoppsporten börjar mer och mer likna fullbloden?

Jag tycker att det är väldigt tråkigt och fel om det ska börjas blandas in Angloaraber bland dom vanliga araberna, det blir ingen rättvis tävling då! Jag förstår att folk vill avla fram snabbare araber, men dom små "vanliga" araberna har då ingen chans.. och ska det vara arabgalopp så ska det vara arabgalopp, annars kan man lika gärna blanda dom med fullbloden med en gång....

Sv: Angloaraber i Arabgaloppen..??

Du är inte ensam om denna synpunkt. I de arabiska länderna och inom IFAHR (International Federation of Arabian Horse Racing) under vilken SARA (Scandinavian Arabian Racing Association) lyder, är man mycket måna om att bevara rasens renhet, men det är inte heller fel att avla vidare på vissa egenskaper. Arabhingsten The Byerley Turk, som är én av tre erkända stamfäder till de engelska fullbloden, var exempelvis ingen dipnosed, liten sak.

Senast ändrad:

Det är väl mycket möjligt att dom vill bevara araberna i dom arabiska länderna..

Men dom som fått mig att reagera nu är dom som kommer från Irak... :/

Och visst finns det bra egenskaper att avla vidare på, men vanliga araber och araber/angloaraber ska inte tävla mot varandra.

Jag har en känsla av att efter tex dagens lopp på Jägersro så kommer det börjas att diskuteras och gnällas mer....

Där vet jag inte riktigt om jag vill ge dig rätt. Tycker nog, att de var ganska "rastypiska". Då var väl den danska hästen mera xx-lik och också den är garanterat att vara renrasig genom DNA test.

Fast ge mig rätt tycker jag inte att du ska göra heller, för jag tror inte att varken du eller jag kan säga att vi har rätt.

Jag menar ställ dom som kom på första, andra och tredje plats bredvid varandra. Som jag ser en arab då så är det bara Al Raai på tredjeplatsen som ser ut som en vanlig arab i mina ögon.

th_IMG_2444.jpg

Arab; icke arab ?

Det är klart att han är en arab! Det har jag väl aldrig sagt att han inte är?!

Jag säger att jag tycker att araberna börjar likna fullbloden mer och mer, vilket i sig inte är fel, men då ska dom inte tävla mot vanliga araber!

...

Men dom som fått mig att reagera nu är dom som kommer från Irak... :/

Och visst finns det bra egenskaper att avla vidare på, men vanliga araber och araber/angloaraber ska inte tävla mot varandra.

Jag har en känsla av att efter tex dagens lopp på Jägersro så kommer det börjas att diskuteras och gnällas mer....

Visserligen har du inte sagt med rena ord, att de irakiska hästarna är angloaraber, men du har uppenbarligen dina misstanker.
Jag säger inte, att det inte alls har funnits, finns, eller vill komma att finnas angloaraber inom arabgaloppen. Överallt finns det människor, som är beredda att fuska för egen vinnings skuld.
Det jag säger är, att ingen häst får deltaga i arabkapplöpninger utan att vara godkända som renrasiga och det kräver en exceptionel logistik för att kringgå ett DNA prov.
... och du har rätt i, att arabiska fullblod inte ska tävla ihop med angloaraber.

Nu är jag inte insatt i just galoppen så mycket men väl inom distansen.
vad är det för fel att avla på bra tävlingsindivider även om de inte ser ut som just araber?

Jag förstår INTE den här synpunkten, avla på hästar som vinner och inte på utseende, visst är det ett plus om de är vackra. Men vems "vacker" är rätt?

menar du att de "liknar" som att de är anglo? Ha fakta istället.

Nu är jag inte insatt i just galoppen så mycket men väl inom distansen.
vad är det för fel att avla på bra tävlingsindivider även om de inte ser ut som just araber?

Jag förstår INTE den här synpunkten, avla på hästar som vinner och inte på utseende, visst är det ett plus om de är vackra. Men vems "vacker" är rätt?

menar du att de "liknar" som att de är anglo? Ha fakta istället.

Det är absolut inget fel i att avla på bra tävlingsindivider! Och det handlar inte om att man förstör arabens utseende om man blandar in angloarab, verkligen inte!
Det som är grejen med om man mixar angloarab och araberna är att det blir ingen rättvis tävling! För vanliga araber har inte alla samma chans som angloaraberna, det är det som är grejen!

Jag och mina tantväninnor stod och kommenterade gårdagens arablopp och tyckte att det börjat bli riktigt kul att se arablopp....:angel:

... och dessa pantertanter har verkligen sett tillräckligt med kapplöpninger till att kunde uttala sig.
I allmänhet tror jag, att de flesta misstanker om inblanding av engelskt fullblod grunder sig på sinnebilden av araben, som är utställningshästen med extremt böjda nosryggar och raka kors. Tittar man på gamla bilder av araber, ser man, att det finns olika typer, där bl.a. vissa har rakare nosryggar och mera lutande kors, som måste vara mera ändamålsenligt för en galoppör.
All systematisk avel går ut på att ta vara på vissa karakteristika. Det gäller väl båda inom galopp, distans och utställning ?

Det är klart att det är roligare att titta på arabgaloppen när det är lite mer fart och hästarna går bättre..

Och ja, det är väl mycket möjligt att det grundar sig i det. Men om araberna i arabgaloppen ska börja likna fullbloden mer och mer så kommer det ju sluta med att det inte finns någon anledning att skilja på dom..
Och jag förstår att folk vill avla fram snabbare araber, dom vill ju vinna. Men jag tycker att det tar bort lite av charmen med arabgalopp..

Faktiskt har vi ju haft en angloarab i inom arabgaloppen, exempelvis både Sakée och El Wodkine har löpt mot denna. Att härstamningen inte stämde upptäcktes utomlands, tror det var i UAE eller Qatar.

I Frankrike finns de en hingst som heter Chief du Clan som används bland hinderhästar, men han används på fullblodsston och avkommorna tävlar mot fullblod, så det är ju helt okey.

Inom distans är det en annan sak, där kan man gärna lägga på xx-hingstar eller x-hingstar på arabston.

Jo precis, det vore ju inte första gången.. och vad jag förstått så vart det väl grinigt när den hästen var i något arabland och tävlade?

Och det kommer ske igen, det är jag övertygad om, och jag vet att det är fler än jag som reagerat och att det börjar bli grinigt.

Det man får hoppas på är väl att tränarna och ägarna är såpass ärliga och vill tävla på ett ärligt sätt...

Missade att skriva att Chief du Clan är en angloarab, men hans avkommor tävlar bland fullblod.

Jo, det blev grinit värre med "arab"galoppören med felaktig stam. Han blev såld när han var i ett arabland. Sedan uppdagades härstamningsfelet och köparen som hade bokat utresa fick inte ta med hästen, för nu fanns det inte giltiga papper på den. Denna "arabhäst" kom från Danmark har jag för mig.

Det är nästan lite roligt att man antyder att araber från Irak inte skulle vara renrasiga.
Mohammad Al Nujaifi som äger och har fött upp dessa hästar är en extremt stor förkämpe för rena blodslinjer. Han familj har fött upp arabiska fullblod i mer än 300 år vid sitt stuteri i Mosul.
Hans far har handskrivna dokument med varje avelsdjurs bakgrund e t c.

Det är alltså snarare så att det är dessa hästar man ska titta på om man vill se araber som verkligen är äkta. Mohammed anser till exempel att WAHO's logo har betytt mycket elände för rasen, eftersom det har spritts en felaktig bild av att arabiska fullblod bör ha ett visst utseende.

Enligt den bok han nu skriver har araberna i deras riktiga hemländer (Irak, Syrien, Turkiet) alltid avlats enbart för speed. Kapplöpningar har man tävlat i sedan profetens dagar. Men - i Irak finns inte en enda utställning - däremot organiserad arabgalopp varje vecka sedan 1918-. Utan avbrott för krig!
I Turkiet har man ca 2000 lopp om året - och (trodde ngn sig ha hört) en utställning.

Jag har inte sagt att dom från Irak inte är renrasiga.. det enda jag skrev var att det är dom som fått mig att reagera..

Du nämnde ngt om Angloaraber...

Anyway - de araber vi är vana vid att se här är i huvudsak polska linjer.
Men - så ser inte hästarna ut i rasens hemländer. Och i synnerhet inte i arabgaloppens hemländer.
Jag har visat bilder på beduinhästar som jag sett i Syrien för "arabfolk" i Sverige som inte fattat någonting - men det är "the real thing"
Det finns arabgaloppörer med Rampskopf. Inte snyggt - men å andra sidan är det en tävling i att springa - inte i att vara söt.

Men vi har haft många sådana hästar i Sverige:
Skan Skan, Pribot, Bomberbad, Go Kossack, Neiron, SR Dorwan...

Jag förstår dock din tanke om olikhet. Men det går inte att lösa.
Att t ex ha någon outsider som sa att "den ser OK ut så den får starta".
Galopp är en objektiv sport. Det går inte att ha subjektiva värderingar.

Ja, för att folk är lite för tävlingsinriktade ibland, vi vet alla att det finns folk som tar till otillåtna medel för att vinna och att få in angloaraber i arabgaloppen skulle vara ett sådant som inte är okej, men skulle funka.

Och nej, självklart handlar det inte om utseendet, det är ju trots allt snabbast vinner som gäller..

Nej det går väl inte att lösa, men jag tycker det är synd om alla "små" araber ska misslyckats för att dom nya som kommer in mer och mer liknar fullbloden. Nu är visserligen Onsalas alla hästar borta från galoppen för tillfället, men dom flesta av deras är ju ganska små.. och en superfin liten häst som Patchouli(?!) har ju inte en chans mot dom stora som var med i söndags..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 781
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
802
Senast: ryujaneiro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
572
· Visningar
19 790
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar