Angi 1035 fra laugarvatni

S

Saga_

någon som har någon avkomma efter Angi?
eller har han i stammen till sin häst?

Min Saga är efter Angi så skulle vara roligt att se andra avkommor!:banana:

Sv: Angi 1035 fra laugarvatni

Angiavkommor är allmänt (i alla fall på Island) kända för att ha liite för mycket vilja, de ligger liksom på och blir lätt hårda i handen och är inte hästar för ovana MEN min kusin hade ett sto efter Angi som hade fått massor med tid på sig i inridningen, hon tömkördes mycket och reds mkt dressyr och inte så himla mkt tölt i början (den var inte särskilt bra de första åren) och hon blev jättebra till slut, lätt i handen och hade alla hastigheter i alla gångarter, var pigg utan att vara svår, helt enkelt en kanonfin häst!
Hon var dock rätt liten.

Ja visst är dom lika utseendemässigt..verkligen. Saga har också ärvt bläsen och den fina fuxfärgen!

Fina bilder! Kul och se!

Har en sondotter till Angi.
Hennes pappa heter Hallegúr från Oskarslund. Hallegúr är brunskäck och Frenja har ärvt en brun fläck i ansiktet, den är svår att upptäcka nu (den syns faktiskt ganska tydligt på bilden), men det vore kul om den träder fram ytterligare när hon ljusnar i färgen, det kommer att göra henne speciell, väldigt lite skäck men ändå...:rofl:
Klicka på bilden så hittar du fler bilder på min dam.

Háleggur menar du.

Har ägt ett sto med Angi som farfar. En mycket trevligt sto, lätt för alla 5 gångarterna, bra skritt, tölt och trav samt pass. Fyrtaktig galopp. Liten. Rödskäck, strmbls.

En bekant har ett sto med Angi x2 i stammen. Fick bra femgångsbedömning. Fux.

Heej!

Jag har en dotter från Angi som heter Snerra.
Hon är en häst med stark vilja och tycker
inte alltid att det är speciellt roligt att göra som matte
säger hela tiden. Snerra är en väldigt röd fux med nästan gul
man och svans. Hon har även en liten smal strimbläs.
Jag tror att hon har ärvt sin pappas färg men är inte säker...
Tyvärr har jag inte tillgång till bilder just nu eftersom jag är på
min pappas dator med när jag är på min så ska jag lägga in lite
bilder.
Kul att du oxå hade en häst ifrån Angi, hur gammal är hon? vilken
gård kommer hon ifrån? När kom hon till sverige? Vad har hon för
mamma?

Ha det så bra alla människor och hästar

Kram Kram

Jag har för mig att Haleggur från Oskarslund som är fader till min pålle har Angi som farsa;)

Heej!

Jag har en dotter från Angi som heter Snerra.
Hon är en häst med stark vilja och tycker
inte alltid att det är speciellt roligt att göra som matte
säger hela tiden. Snerra är en väldigt röd fux med nästan gul
man och svans. Hon har även en liten smal strimbläs.
Jag tror att hon har ärvt sin pappas färg men är inte säker...
Tyvärr har jag inte tillgång till bilder just nu eftersom jag är på
min pappas dator med när jag är på min så ska jag lägga in lite
bilder.
Kul att du oxå hade en häst ifrån Angi, hur gammal är hon? vilken
gård kommer hon ifrån? När kom hon till sverige? Vad har hon för
mamma?

Ha det så bra alla människor och hästar

Kram Kram

hejsan! Jag antar att du menade ditt svar till mig eftersom jag skrev till dig i foto-tråden.

Mitt sto är född -00 alltså 8 år iår. Hon är livmodersinport född i Danmark, gårdsnamnet är Tyltagergaard och det har jag inte lyckats klura ut vart det ligger. Mamman är ganska okänd tror jag men hon heter Gufa fra haeringstödum.

Du har rätt i att din pålla ärvt färgen efter pappa. Angi har en mörk, röd fuxfärg med gul man och en tydlig bläs, precis som även mitt sto. Jag har sett många avkommor som är slående lika Angi det är kul :)

hejsan! Jag antar att du menade ditt svar till mig eftersom jag skrev till dig i foto-tråden.

Mitt sto är född -00 alltså 8 år iår. Hon är livmodersinport född i Danmark, gårdsnamnet är Tyltagergaard och det har jag inte lyckats klura ut vart det ligger. Mamman är ganska okänd tror jag men hon heter Gufa fra haeringstödum.

Du har rätt i att din pålla ärvt färgen efter pappa. Angi har en mörk, röd fuxfärg med gul man och en tydlig bläs, precis som även mitt sto. Jag har sett många avkommor som är slående lika Angi det är kul :)

Jaha okej, fast Snerra har en väldigt, väldigt smal bläs så jag
vet inte om man ska kalla det bläs ens :p
Då är Snerra storasyrra då da :D
Hon är född 1996 (tror jag :p )
Var bor du och din häst nu?

och till ni som har hästar efter Angi, till er undrar jag hur ni upplever dem?? Alltså i psyket och i kropsbyggnaden?

Vi bor utanför Örebro :)

Jag upplever Saga som ganska lätt byggd. Hon är högbent smala, finlemade ben. Kort rygg, relativt kort hals drygt 1,40 i mankhöjd.

Psyket är väldigt varierande. I vissa situationer är hon nervig som tusan och spänner sig jättelätt, blir stressad och får nästintill panik (exv. möte med traktorer). Vid andra tillfällen är hon lugn som en filbunke t.ex. om hon fastnat i saker (trampade in sig i en vattenslang en gång) då hon inte brydde sig alls utan stod lugnt och fint tills jag lossat henne.
Annars håller jag med Mist att hon kan ha lite för mycket vilja ibland. Hon ligger inte på och är lätt i munnen men stressar steget väldigt. Mycket jobb med halvhalter o.s.v. för att få henne att slappna av och bli lyhörd. Saga är väldigt lugn och himla snäll i hanteringen. Dock väldigt sto:ig med kraftiga brunster och ett jävla humör. Hon känns som en enmanshäst som inte accepterar vem som helst. I övrigt väldigt pigg och positiv inställning till det mesta

Saga har väldigt taktfasta väl separerade gångarter, mycket tölt och efter lite träning en flott trav. Väldigt rund och mjuk galopp. Men svårt att säga så mycket om gångarter nu då hon är under inridning.

oj, det blev en hel uppsats :p

Det låter som om snerra och saga är lika i lynnet och sättet
men inte i kroppsbyggnaden. Snerra har en ganska så
kraftig hals och är ganska liten. Hon har en bula till mage som går
upp så fort hon får i sig lite gröönt :p Mat är allt!

Själv bor jag och snerra i göteborg! :D

En kompis till mig hade en häst efter Angi på foder. En valack, omkring tjugo år gammal. Väldigt mycket energi i den pållen! Han var väldigt liten, bara ca 132 cm, men han hade en ENORM trav, och mycket aktion där framme.

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 586
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 764
Senast: xfie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka