Angående vaccinering vid tävling

Mist

Trådstartare
Har en ganska nyimporterad häst som jag är lite sugen på att ta med till vårt KM som är om 3 veckor men han är inte vaccinerad än och nu undrar jag om det räcker att grundvaccineringen är påbörjad på nyimporter eller om den måste vara klar? Jag tycker att jag sett nånstans att det räcker med påbörjad vaccinering men vet inte var:confused:.

Sv: Angående vaccinering vid tävling

Det brukar framgå i Tävlingsregemente/regelbok.

Jag har för mig att man behöver ha minst två sprutor innan tävlingsstart, så på tre veckor tror jag inte du hinner.

Hoppas jag har fel.

Nu har väl nyimporter en dispens för vaccination, framgår i FIPO så läs där då jag ej har det i huvudet på rak arm.

Om jag var du skulle jag maila Sportutskottet och fråga.
Jag har också för mig att jag hört något om att det är lite snällare med vacc-regler på nyimporter.

/Malin

Tack för tipset!
Har nu mailat sportutskottet, återkommer med svar:D

Tack för tipset!
Har nu mailat sportutskottet, återkommer med svar:D

Snabbare svar hade du fått om du slagit upp ditt FIPO, för du har väl ett sådant?;)

Dispens från vaccinationskravet
SIF ger dispens från vaccinationskravet för hästar importerade från Island de senaste 2 månaderna. Hästägare/ryttare skall vid tillfället kunna visa upp
giltig veterinärhandling från exporten som påvisar när hästen exporterats till Sverige.

Saxat ur svenska tillägget.

Och nu är det bevisat att allra snabbast svar om man konsulterar Buke:D
(Har ett FIPO men tycker det är svårläst)

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 089
Senast: TantAgda
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka