Angående skor...

tinafinis

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska sätta på för skor på min ettåring.
Här snöar ju lite då o då och hon får härliga snöstyltor.
Ska jag sätta på snösulor eller vanliga sulor eller hur hade ni gjort?

Jag vill helst ha skor där man kan ta av broddarna på för hon är så klumpig i hagen och lär väl skada sig med dom.
Vad ska jag ha för några?
Stod o kollade i affären här om dagen och jag blir inte riktigt klok på skodjungeln.
Vill ju helst inte sko henne med tunga ridskor.

Tipsa mig gärna lite.

Sv: Angående skor...

Nej, hon är skodd fram nu. Tänkte att det inte skulle bli snö och halt än (jämförde med förra året)

Har du inte halt i hagen? :crazy:

Jag hade aldrig broddat av till hagen det är ju där de behöver dem bäst.

Kör med guldskor med korta brodd på mina och oljar in sulan innan jag kör om det är kramsnö. Då fäster inte snön lika bra.

Skulle inte skruva ur brodden i hagen, men du ju gör som du vill. :)

Personligen skulle jag sätta på lättare järnskor, typ 18/6 och de där tunna, genomskinliga snösulorna. Inte de i filt och gummi.

Vi har lagt skor runtom. Halvrunda pa taravren och helfasade bak.
Pacerna har helfalsade fram och halvfalsade bak.
Fyra svetsade "korks" i varje (sma pluttar) inga sulor.
De har varit skodda i en vecka och har bellboots i hagen och till jogg. Hoppas kunna ta av dem snart men det har varit mycket sno med massor av bus som foljd.

Vad är de för skillnad på hel o halvfalsade?
Fann inga falsade skor med broddhål, finns det?
Hon har något runda framskor på sig nu. Är inte så hemma i det här med skor, måste lära mig!! Vet inte rakt upp o ner skillnaden på runda o halvrunda heller. Detta är NOG halvrunda. Fungerar i vart fall bra nu.

Jo visst, det är halt i hagen eller lerigt alla fall. När det fryser blir det mest knöggligt på alla ställena. SOm sagt, min häst är väldigt klumpig så jag vågar inte ha några broddar i då jag inte håller i henne. ;-)

Väljer du hellre en fläkt häst än brodd i hagen... :eek::crazy:

Du var mig en märklig en...

Det finna bara platta och halvrunda skor, runda skulle nog vara ett bestyr att få att sitta utöver alla ergonomiska nackdelar.

En platt sko med ett spår i mitten runt om = helfalsad
Platt sko spår i halva skon och platt bak i trakterna är väl en halvfalsad?

En halvrund sko är just halvmåneformad med den platta delen mot sulan. Det känns väldigt märkligt att välja det som förstasko på en unghäst i Sverige. Cormintas hästar ligger förmodligen lite före eftersom hon bor "over there"

:idea:
Brodda på henne så hon inte halkar i hagen och släng på lindor eller benskydd/boots för att förhindra skador!
Skulle aldrig våga ha nån ute utan brodd nu, då får de hellre stå på box !

Som sagt så är jag inte så insatt i det här med skor ännu till travare o får väl ta o lära mig.
Hovslagaren är inte heller travinriktad och han får vara kvar tills jag finner en som är.
Varför tycker du det är märkligt att sätta på en halvrund sko som första sko?
Cormintas?? Vem e de??

Du eller nån annan vet inte någon sida där man kan lära sig om skor o sådant (på svenska)? Har lite böcker som jag kikar i. Inte fördjupat mej så mycket än bara.

Alltså, såååå halt är det inte i hagen utan mer lerigt som sedan som sagt blir knöligt när det fryser.
Hon halkar lika mycket med broddar i den leran än utan. Hade jag haft minsta misstanke om att hon skulle kunna fläka sig i denna hage hade hon fått ha broddar, den andra hästen med.
Har stött på en fläkt häst o de vill ja inte vara med om igen.

Men om du får styltor i skorna så lär du ju ha snö i hagen också?

Så har åtminstone jag det.

Jag vet inte någon speciell sida om skor men om du går in på http://www.mantorpstravshop.se/ och går in under fliken hästskor - trav så får du ett litet grepp om hur många skomodeller det finns (Han är väldigt välsorterad). :idea:

jag sätter på antingen vanliga 15x6 med snösulor fram o bak, alt guldskor. Tar du vanliga skor kan du om du VILL...ta av tåbrodden i hagen. men det där med att ta ur brodd är mest ridhästfasoner.

En fråga bara - tränar du verkligen ettåringen så mycket att den behöver vara skodd? Varför inte ge den en paus över vintern, så att den slipper ha skor på sina växande hovar redan så här tidigt i livet? Barfota brukar ju funka ganska bra mot halka...

Dom tränas ju nu och problemet blir ju när det blir fruset o barmark..hovarna tål inte många dagar då och det är ju nu som deras ligament, organ o muskler ska förberedas.
Alternativt ( beror på hur stora hovar dom har ) sätter jag flapskor på..det har mina tvååringar och då låser jag inte hoven ..men det är ju bara fram

Jaa här är snö ibland.. då o då. Därför ja undrade lite om ni satta sulor eller snösulor eller hur ni gjorde.
Men som sagt, blir inte glashalt i hagen. Skulle de bli det hade jag förståss broddat.
Får ta o kika lite på sidan sen.
Hittad en annan sida men de fann ju inte bilder på allt.

Hon tränas ja, men inte hårt. Men vi har bara grusvägar här och hon har väldigt känsliga fötter verkar det som.
Det har fungerat utmärkt med skor fram till nu.
Hon ska inte pausa något nämnvärt nu över vintern utan hon ska förberedas inför sitt framtida liv. Inte tänkt att stareta som tvååring, men som Martha skriver så är det mycket i kroppen som ska förberedas för kommande prestationer.

Martha vad är 15x6 för något?
Ja du nämnde nåt om flärpsko tidigare i nån tråd (07 tråden gissar jag). Det fixar jag nog inte att sätta på själv dock.

tackar för all info jag får!

Prova med flapsula och aluminiumskor. Man kan köpa med små brodd på själva flapen, så då slipper hon halka och slipper få styltor.

Halvfalsad ar halvrund pa utsidan och falsad pa insidan. Gor att de svingar benen battre, vanligt nar de gar lite trangt eller som sagt pa pacers da vi vill befasta en bra gangart.

Vi ligger nog inte mycket fore er. Sitter fortfarande i Canada med halvmetern sno och 14 minus tills igar. Idag har det pisse regnat sa imorgon blir det is!
De joggar kanske 3 -4 km vardera men just nu ar bara en av tre igang da de andra tva lyckats bli sjuka.

Hade inte direkt nagra problem nar de gick barfota bak men de ville garna trava (trav = vikt fram, passgang = vikt bak) + vi var radda for isen.

Halvrunda ar val eg den allra vanligaste travar skon som finns (fram, aldrig bak) och latt att brodda. Notera att vi inte har skruvbrodd ala rid hast utan man svetsar boriumrakt pa skon eller anvander som med borium setsat pa huvudet (alltid med pa tavlingsdagar utifall om att man behover extra grepp)

Aluminiumskor lär hålla två turer typ..
Som sagt, flärpskor vet jag inte hur man sätter på. Har aldrig använt mig av det.

Senast ändrad:

Aja, får se vad jag väljer för skor imorgon när jag väl står i butiken. Blir nog "platta" med 4 broddhål i till både fram o bak.
O så snösulor på det.
Undrar just om jag behöver sulor på bakfötterna. Verkar som om det inte sätter sig så hårt där?!

Liknande trådar

Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
623
Senast: lil-sis
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
682
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Tjatter Jag söker en nätt pannlampa med bra sken som jag kan ha när jag cyklar. Eftersom jag ska till tex föreläsningar så vill jag inte ha en...
Svar
12
· Visningar
639
Senast: MCP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka