Angående silveranlag

cowgirl81

Trådstartare
Nån som vet om ett mörkt musblack sto kan få silverföl med silver hingst. Eller vad kommer den sannolika färgen bli, hon har haft föl förut, men de fick ej hennes färg. Mvh Hanna

Sv: Angående silveranlag

Hej,
För att få en silver-avkomma krävs väl bara att
den ena föräldern är silver?
Mao. så kan du få en silveravkomma efter en silverhingst.

Störst chans att få en silveravkomma har du om ena föräldern är silver och den andra har en färg med svart bas. Så du kan få en silveravkomma av kombinationen du nämnde. Nedan resultatet av kombinationen silverbrun hingst med svart resp mörkbrunt sto:
picture.aspx

Detta hingstfölet har silversvart pappa men fuxmamma och blev fux. Han kan ha en dold silvergen som i kombination med rätt sto kan ge silveravkomma:
picture.aspx

Låna lite tråd;)

Om hingsten är musblack då och stoet svart?
Hennes tidigare föl har fått hingstens färg.
Vad kan då denna avkomma få för färg?

Troligast musblack, svart eller bleksvart om stoet är homozygot svart. Har hon ett rött och ett svart anlag kan du även få fux eller brun, rödblack eller brunblack, tror jag...

Jag har också en sådan.

Pappa är Silversvartskäck,
http://skeggsstadir.blog.is/img/tncache/700x700/6b/skeggsstadir/img/skru_ur_berjanesi_418964_614922

(Bilden är från Skeggsstödum)

Mamma är brun,
http://skeggsstadir.blog.is/img/tncache/700x700/6b/skeggsstadir/img/gaeska_2_282007.jpg

(Även denna bild från Skeggsstödum)

Avkomman ser fn ut såhär
24394326.jpg

Min nya hingstunge har silversvartskäckig mamma och svartbrun pappa. Han blev så här men silveranlag verkar finnas under fuxpälsen:
picture.aspx

picture.aspx

Foto: Lillemor Bylund

Kría ändrar färg hela tiden, hur hon sett ut sen hon föddes ser du på min hemsida (se min profil). Frågan är om hon blir silversvart eller silvergulbrun... Att Silfurþerna är silverbrun är väl ganska solklart...

men det ser ut som precis samma färg som min ettåring, men hon verkar ha fortsatt att vara fux. Hennes mamma är skimmel, pappa är fux med silveranlag (Eidur som lämnar mycket vindott o så...)
kolla benen
19424125.jpg

jämför med "vanliga" fuxen framför
19661039.jpg

men sen på sommaren försvann det
21381207.jpg

OT, hon är ganska stickelhårig i ansiktet, det är väl inte troligt att hon blir skimmel?? Iofs är mamma, farfar, farmor mm skimmlar men det borde väl synas mer då i detta laget?

Låna lite tråd;)

Om hingsten är musblack då och stoet svart?
Hennes tidigare föl har fått hingstens färg.
Vad kan då denna avkomma få för färg?

Svart och svart, enligt pass och ID benäms mitt sto som dimsvart och då kan man få en sån här.:love::love::love:

100_0718.jpg

I bästa höstpälsen, och lite äldre.

Bild001.jpg

Vilken liten goding! Härliga skiftningar han lär få i manen sen...

Venus_in_Furs: Hingstungen lär säkert bli fux men han kan ge silveravkommor om han får fortsätta vara hingst. Vilket framtiden får visa...

Helt Offtopic, men jag bara måste fråga varför de klipper småttingarna?

Söta som tusan iaf :love:

Och lite Ontopic...

Mitt sto är ju musblack, men jag förstår inte riktigt hur hon blev detta, mamman är fux och pappan är ljusbrunblack(gul). Har mitt sto då ett rött anlag gömt? Dvs kan få fuxföl med rätt pappa?

haha jag vet:D Svarta Nótt är ju så fulsöt så det inte är sant;)

en av dem hade fukteksem, de andra två fick vara sällskap och eftersom stallet var så varmt så blev de rakade... pudlade..

okej, intressant! Kan detsamma gälla mitt sto då? Han var verkligen fin, din lille hingt! :)

Tackar :bow::bow: Längtar så efter att få hem honom :)
Är det silver i din lilla tjej kan hon ha silveranlaget "dolt" men nedärva det. Men blanda då med silver eller riktigt svart hingst.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka