Angående såkallade hästpratare...

Sv: Angående såkallade hästpratare...

tycker framför allt det är befängt att hästen skulle kommunicera till oss i mänskliga termer, uttrycka mänskliga tankar och behov och erfarenheter. det visar bara ännu mer på hur oförmögen människan är att tänka att det finns annan intelligens än vår, och att denna inte nödvändigtvis behöver översättas till vårt språk.

Jag håller med - detta sätter verkligen fingret på den springande punkten

det mest befängda jag stötte på var den häst som var hos en djurkommunikator - var som ett benrnagel - men glömde uppenbarligen förmedla att den var hungrig

Det var inte pinnen

Per Jensen Sveriges expert angående djurkommunikation sa två saker

1. OM hästar kommunicerar genom telepati varför detta rika kroppsspråk?

2. Det finns två sorters djurpratare: de som själva tror på det - och de som iten tror men tjänar pengar

Vad folk tror på skall man itne ta på för stort allvar - många tror de är Napoleon. Att de har direkt förbindelse med Gud. Att de får hemliga meddelanden genoom väggarna. Att de är avlyssnade osv...

kl

Det jag vet om Pinnen är att hon kom ner till alternativbehandlaren i ett ganska så uselt skick, det var inte förenligt att skicka tillbaka hästen i det skicket och den långa resan. Hästen hade veterinär varannan dag och faktiskt kunde hon äta upp sig t om och få brunsten tillbaka...då bestämdes det att hon skulle avlivas av veterinären i ägarens hembygd ( och om nu alla tror att bara för man har en vet titel är man seriös, så är det inte så ) vetten hade en rad anmälninga på sig pga felbehandlingar och också privata personliga "problem".
allt är inte svart eller vitt...pinnen hade grässjuka men var på väg uppåt , man göder inte upp en sån häst på en pisskvart...men att hästen var på bättringsvägen brydde sig inte vet om...

Detta är vad jag vet om fallet, och när man fått inside informaion så förstår man mera än om man l'ser aftonbladet eller tittar på ett vinklat insider....

by the way i samma program sa en viss hårgubbe att victory tilly hade en energistörning i sit vänstra bakben...alla tyckte det var blaha för han skulle ju starta i elitloppet och var i sitt livs form...VEM bräckte ner i en gaffelbandsskada vä bak ????

Ok, du har säkert inside information, och som du säger så är inte världen helt svartvit.

Men titta på bilden hur Pinnen såg ut! Inte kan man väl på allvar säga att det var en oseriös veterinär med personliga problem som felaktigt dömde ut hästen? :(

Snarare så att jag tycker att veterinären som alternativaren säger sig ha haft kontakt med varannan dag var oseriös i såna fall, som inte dömde ut hästen.

Grässjuka är oftast en dödlig sjukdom. Få överlever, och de som gör det är kroniskt sjuka. Jag tycker att det är fel av alternativaren att hävda att Pinnen var på väg upp... Återigen se på bilden.

Norrland

Glömde en sak. För de som tycker det är bättre att tänka än att tro så är detta en bra sida att läsa.

Rolle
Ipl

Beskrivningen av Cold Reading är ju exakt den metod man så tydligt ser de sk "medierna" använda i program som Det Okända och John Edwards. På pricken.

Tydligt syns att kunderna inte ens behöver säga så mycket för att ge info, det räcker med deras ansiktsuttryck. Det syns direkt när det är rätt eller fel.

Exakt samma metod tror jag att sk hästpratade använder.

Frågan är bara om utövarna lyckats med självsuggession så till den milda grad att de tror på det själva, eller om de faktiskt är så slipade att de rent luras.

Migo Intressant din kommentar att tidigare trodde du att du kunde prata med djur. Men att du sen, när du började tänka, insåg att du inte kunde det. Kan man lura sig själv så?

Norrland

Jag kan ju tycka att hästemn skulle ha avlivats INNAN den fick åka den långa resan ner till alternativbehandlaren....men när den ändå var där konsulterades en veterinär som faktiskt ville ge henne en chans...Ab kan ju inte avliva någon annans häst....Som sagt är ju hela denna historien en skymf för både hästen och alla inblandade...jag har heller ingen koll på vad hb sagt om hästen faktiskt , däremot vet jag ännu en person som varit inblandad i fallet och därmed ger det mig mera sanning i all info om det. Så allt insider och aftonbladet sa om fallet är ju inte riktigt som det gick till i verkligheten.

Migo Intressant din kommentar att tidigare trodde du att du kunde prata med djur. Men att du sen, när du började tänka, insåg att du inte kunde det. Kan man lura sig själv så?

Norrland

Självklart kan man det, det är ingen som är så lättlurad som en själv. Man ser vad man vill se och hjärnan tolkar intryck efter hur den egna världsbilden ser ut för tillfället. Och jag är inte sämre än att jag kan stå för det:D
Jag var i början av tonåren och var fullständigt övertygad om att jag fick känsloreaktioner från djuren i omgivningen. DÅ trodde jag stenhårt på att skicka helande energier genom kroppskontakt(det kändes ju varmt och djuren jag "healade" verkade tycka om det).
(det ska tilläggas att jag bara pillade med min egen (friska) häst, och inte gjorde nån deal av det hela). Det hela "gick över" när jag läste mig till en vetenskaplig förklaring till "fenomenen". Det jag upplevde var med största sannolikhet något som hjärnan konstruerade eftersom jag så gärna ville uppleva det! Precis som att människor börjar tala i tungor i frikyrkorna- de förväntar sig den reaktionen. Man skulle väl kunna kalla det för nån slags placeboeffekt kanske? (jag har glömt den vetenskapligt korrekta termen- har fn huvudet fullt av annat inför helgens jobb). Och klart som sjutton det blir varmt efter en stund om man lägger händerna på en hästkropp. Knappast nått magiskt med det...

Anledningen till att jag trodde att jag kunde från början var ju att vissa saker jag "hörde dem säga" stämde- ena hästen hade inte ont i bogen, utan i knäet, osv. Detta var dock med 110% säkerhet baserat på rena observationer- även om jag då inte medvetet förstod att tolka det jag såg utan trodde informationen kom från annan källa(återigen- det passerar väldigt mycket information utan att vi faktiskt är medvetna om det. Bara vår tankeverksamhet går mycket fortare än vårt medvetande klarar av. Försök att vara medveten om vad du tänker och se själv hur långt efter du hamnar...).
Varje skicklig djurmänniska känner nog igen sig i känslan av att se att ett djur mår dåligt, men utan att kunna peka exakt på vad det är som känns fel. Sen att vissa väljer att tolka det som att djuret kommunicerar det via telepati medan andra inser att det handlar om omedveten (intuitiv) observation... Jag tror det är hönan i ägget här faktiskt;)

Jag började intressera mig för inlärningspsykologi i samband med att jag kom i kontakt med klickerträning nån gång under senare halvan av 90-talet, och började då läsa på en massa om hur hjärnan fungerar, hur vi upplever omvärlden, hur hjärnan lär sig mm. Bla ett referat om ett forskningsprojekt utfört på människor som är födda utan förbindelse mellan hjärnhalvorna, där forskarna kunde visa på hur höger och vänster hjärnhalva lurar VARANDRA att placera in externa stimuli i den redan existerande verklighetsuppfattningen- hur off de än var i verkligheten.
Bara en sån sak som att medvetandet inte alls är "högsta instans", utan snarare resultatet av en massa bortgallrad information. Att de flesta beslut är förberedda i hjärnan ungefär en halv sekund innan vi tror att vi fattar dem medvetet....

Boktipsen jag lämnade tidigare i tråden är faktiskt väldigt läsvärda!

/Migo
känner att det blev osammanhängande. Ber om ursäkt:D

Senast ändrad:

Jag orkade inte läsa hela tråden men..

Jag tror inte att det finns nån som läser hästens tankar osv. Däremot om en person är riktigt bra på att förstå hästens kroppsspråk och hur hästen reagerar i olika situationer, så kan många problem lösas. T.ex om en häst har en ovana eller är rädd för nånting särskillt så kan man komma på vad som kan ha hänt.

T.ex om hästen har ont nånstans så försöker den ju tala om det för oss, eller hur? Då gäller det bara att kunna läsa av signalerna.

Hoppas ni fattar vad jag menar, orkar inte skriva mer:rofl:

Jag orkade inte läsa hela tråden men..

Jag tror inte att det finns nån som läser hästens tankar osv. Däremot om en person är riktigt bra på att förstå hästens kroppsspråk och hur hästen reagerar i olika situationer, så kan många problem lösas. T.ex om en häst har en ovana eller är rädd för nånting särskillt så kan man komma på vad som kan ha hänt.

T.ex om hästen har ont nånstans så försöker den ju tala om det för oss, eller hur? Då gäller det bara att kunna läsa av signalerna.

Hoppas ni fattar vad jag menar, orkar inte skriva mer:rofl:

En rätt åsikt i min mening många av dessa "pratare" är inte mycket mer än hyfsade på att läsa hästens kropps språk.
Men de flesta sitter mest och ljuger ihop något som ägaren vill höra. :idea::bow::bow:

Och? Om man på fullt allvar bedriver kurser man tar betalt för, och kallar sig hästpratare och djurkommunikatör så ska man ge blanka fan i att blanda sig i medicinska fall! Förstår inte hur en seriös människa ö.h.t tar emot en sådan häst, med motivering att alternativ behandla den. Finns tillochmed en "kommunikations maskin" dvs utrustning, som säljs. Jisses.

Kommunikationsmaskin??

Nä... Finns det?

Det måste ju finnas gränser för hur godtrogna folk kan vara...

Norrland

har du haft en hästpratare till din häst eller ? jag har haft det och allt stämde på mig och mina hästar . gå in i dig själv och lyssna på din häst tänk i bilder så får du ett bra liv med ditt djur . va inte så negativ till att andra kanske kan prata med djur . meditiation kallas det för bland annat .:devil:

Man ska ju inte anlita hästpratare istället för veterinär! Det säger ju sej själv. Men sista hästpratare jag hade sa att min häst hade en låsning i ryggen. Jag tog hit en equterapeut, sa inget om låsningen. Men hon hittade den och rättade till den!

Samtidigt måste man beakta oddsen att en equterapeut Inte skulle hitta en låsning hos en häst den behandlar. Om det sedan beror på att väldigt många hästar har låsningar eller på att equterapeuter uppfattar många olika fenomen som låsningar är kanske svårt att veta. Lite oavsett så känns det som ett ganska riskfritt påstående från en hästpratares sida.

Kn: Det finns ofta mängder av olika naturliga förklaringar på lite udda fenomen och omvärlden blir så ofta så mycket mer spännande när man försöker finna förklaringar istället för att acceptera dem som övernaturliga. Om någon är exceptionellt bra på att tolka hästars kroppspråk och kan se eller gissa vart smärtan sitter kanske det är kunskap som skulle kunna bidra till många djurs välbefinnande om det kvantifierades och lärdes ut.

Ha ha ha förstår precis vad du menar:D:D

KL

Har inte kunnat läsa igenom hela tråden pga segt internet.

För ett antal år sedan gjorde Insider med Robert Aschberg ett briljant inslag om just dessa bedragarmänniskorna som sade sig kunna prata med djur. Bla var Pinnen-fallet med och ägaren fick berätta sin "part of story".

Insider testade dessa djurpratare, både de som hade direkt kontakt med djuren och de som analyserade hår.
De som åkte hem till hästarna fick frågor av ägaren som handlade om hästen (som inte stämde alls) och ingen av dem kunde sätta ett enda skott rätt. Allt de sa om hästen var så mycket goja att ägaren inte kunde tro det.

När Insider sedan konfronterade dessa om sanningen var det bara en de fick tag på. Hon bad om ett kort på hästen och genom detta kort sa hästen tydligen förlåt för att han ljugit för henne :grin:.

Det mest komiska var ändå när programmet provade håranalyserna. De tog lite hår från en uppstoppad häst som finns i Livrustkammaren i Stockholm samt championtravaren Victory Tilly.
Tilly hade ont, var halt och skulle behöva uppsöka veterinär. Hästen var frisk som en kärna.
Den uppstoppade hästen rekommenderades liniment och massage för att "han var så stel". Tja, där får man ju nästan ge personen rätt, pållen har ju varit död i ett antal hundra år :D.

Jag hoppas innerligen att personerna som medverkade i programmet inte är verksamma längre.

KL

Det mest komiska var ändå när programmet provade håranalyserna. De tog lite hår från en uppstoppad häst som finns i Livrustkammaren i Stockholm samt championtravaren Victory Tilly.
Tilly hade ont, var halt och skulle behöva uppsöka veterinär. Hästen var frisk som en kärna.
Den uppstoppade hästen rekommenderades liniment och massage för att "han var så stel". Tja, där får man ju nästan ge personen rätt, pållen har ju varit död i ett antal hundra år :D.

Jag hoppas innerligen att personerna som medverkade i programmet inte är verksamma längre.

Tyvärr så var programmet utomordentligt vinklat och visade inte på nåt sätt hela sanningen. Dessutom så var inte Victory Tilly frisk visade det sig. I programmet så påpekades det att det nåt som inte stämde med ett ben. Just det benet som han i nästa löp fick en gaffelbandsskada i.

Om de hade kolla upp hästen så kanske de hade sluppit skadan.

/Lizzie

Tyvärr så var programmet utomordentligt vinklat och visade inte på nåt sätt hela sanningen.

/Lizzie

Dessa program är tyvärr alltid utomordentligt vinklade. Men lite kul att se på, i alla fall för oss som inte blir utsatta. Men man måste sila informationen genom "sensationsjournalistiks- silen" om man vill närma sig sanningen.

Det är väldigt roligt att folk som tror på hästpratare även tror att hästen kan diagnosticera sig själv. Med tanke på att en häst har en utomordentlig liten hjärna så är det fantasktiskt att den kan förmedla olika medicinska och kroppsliga fel den har. Det är ju faktiskt mer än vad är människa kan göra.

Ja, med tanke på att hästens hjärna är i storlek av en valnöt så talar det ju om hur lite vi använder vår egen :rofl::idea:

Rolle
IpL

Svaret var inte till mig eller? Antar att jag bara råkade finns som sista inlägg. Var det riktat till mig så får du nog utveckla lite- för då förstår jag inte alls :)

Övrigt: jag anlitar inte hästpratare, inte ens haft en tanke på att göra det. Även om jag inte med 100% säkerhet uttalar mig om att det absolut inte (i vissa lägen, med vissa människor) skulle kunna vara sant.
Men om fenomentet fungerar tror jag inte det är så tillförlitligt (och säkert att man får kontakt med varje häst ) att det kan användas kommersiellt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka