Angående nya reglerna kring spö.

Estivuz

Trådstartare
Har inte förstått dom riktigt. Jag får alltså rida in på banan med spö och till och med rida hela programmet med spö om jag vill?
Det ända som händer är att jag får ett visst antal poängavdrag?
Får man även använda spöt inne på banan?

Sv: Angående nya reglerna kring spö.

Du får INTE rida programmet med spö.
Och rider du in på banan med spö så straffas du med 4 poängs avdrag/domare.

Alltså, om jag fattat TR ändringarna rätt så får man nu ha spö i collecting-ring, men inte på banan?! :confused:
Men det bästa är att lämna spöt på framridningen/hemma i stallet:D

hmm. Vore bra om någon hade något exakt svar.
Anledningen är att jag skulle behöva rida programmet med spö på min häst en gång. Han tappar all bjudning inne på banan utan spö.

Men om jag rider in med spö så säger domarna, "var god o lämna spöet" + att jag får 4 poängavdrag?

Kan någon bekräfta att man inte får rida programmet med spö?

Om du har spöet när du rider runt banan alternativt inne på banan när du väntar på startsignal så får du 4 p avdrag per domare. Om du har med dig spöet in till hälsning EFTER att du fått startsignal så blir du utesluten.
På framridning (och collecting-ring) får du ha spö.

Du får inte rida runt banan med spö längre!!! Den reglen kom förra året. Men kan du inte rida en träningstävling med spö? oftast kan man prata med domaren om det så är det ok:)

Du får inte rida runt banan med spö längre!!! Den reglen kom förra året. Men kan du inte rida en träningstävling med spö? oftast kan man prata med domaren om det så är det ok:)

Ändringen är modifierad i år så att du inte blir utesluten om du har spöet med dig in runt/på banan i väntan på startsignal, du får 'bara' 4 p avdrag hos varje domare. Har du spöet med dig när du börjar programmet så blir du utesluten.

Fråga från en icke-tävlande... Vad är collecting-ring förnåt? :o

Det är "slussen" mellan framridningen och själva tävlingsbanan!

Man får inte ha spö varken på banan eller på collect. Endast framridningen.

Om du behöver spö inne på banan så kanske du kan genomföra en så tävlingslik tillställning som möjligt med knoppar och allt fast eftersom att det inte är riktig tävling så kan du ju använda spö.

;)
Det är "slussen" mellan framridningen och själva tävlingsbanan!

Man får inte ha spö varken på banan eller på collect. Endast framridningen.

Om du behöver spö inne på banan så kanske du kan genomföra en så tävlingslik tillställning som möjligt med knoppar och allt fast eftersom att det inte är riktig tävling så kan du ju använda spö.

Jo fasst regeln är ändrad för i år, man får ha spöt på collectingring.

Ok, ja får väl helt enkelt rida in med spöt på banan, ta 4 poängavdrag, släppa spöt o rida vidare!

Jo, du får ha spö i collecting ring. Det rådde olika tolkningar om det förra året, så nu har man skrivit in det i TR-ändringarna

;)

Jo fasst regeln är ändrad för i år, man får ha spöt på collectingring.

Ok, ja får väl helt enkelt rida in med spöt på banan, ta 4 poängavdrag, släppa spöt o rida vidare!

Varför ta med det in överhuvudtaget om du ändå ska släppa det direkt :confused:
Då är det väl lika bra att spara de 4poängen från varje domare, och lämna spöet på framridningen?!

Ridspö är tillåtet på framridningen och ÄVEN framridning i collectingring.
Däremot får man INTE ha med spöet när man rider in på själva banan alt rider runt banan för start. Då blir det 4 p avdrag per domare.
Tar du med spöet på medellinjen efter startsignal blir du utesluten, men får genomföra ritten och betygsätts som vanligt.

Senast ändrad:

Du får INTE rida programmet med spö.
Och rider du in på banan med spö så straffas du med 4 poängs avdrag/domare.

Alltså, om jag fattat TR ändringarna rätt så får man nu ha spö i collecting-ring, men inte på banan?! :confused:
Men det bästa är att lämna spöt på framridningen/hemma i stallet:D

Man fick ha spö i collectingring förra året också men regeln var lite "suddigt" formulerad så många domare trodde att man ej fick ha det där. Ridning i collectingring räknas, och har alltid räknats, som framridning.

Man fick ha spö i collectingring förra året också men regeln var lite "suddigt" formulerad så många domare trodde att man ej fick ha det där. Ridning i collectingring räknas, och har alltid räknats, som framridning.
Regeln var _väldigt_ suddig förra året, för på vissa tävlingar så satt det tom en lapp innan man kom in på banan(som hade collectingring) där det stod: "Kom ihåg att släppa spöt här" eller nåt liknande.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 858
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar