Angående kontrakt..

WG_84

Trådstartare
Jag köpte en B ponny till min bonus son i våras, ponnyn är underbar på alla sätt och vis men sonen tycker att hon är lite tråkig och har därför ridigt en annan ponny som han trivts bättre med.

Vår ponny har ridits av en kompis dotter och hon trivs super med ponnyn. Nu vill dom köpa henne viket känns jättebra då vi i så fall kan köpa den andra ponnyn i stället.

Men i kontraktet står det att de förra ägarna har förköpsrätt vid en eventuellt försäljning, är vi bindna till att följa detta?

Givetvis är det fult att sälja bakom ryggen på dom men tjejen som nu har ponny älskar henne och ponnyn skulle få det super där.

Men vad kan hända om vi säljer utan att kontakta förra ägarna?

Sv: Angående kontrakt..

Jag köpte en B ponny till min bonus son i våras, ponnyn är underbar på alla sätt och vis men sonen tycker att hon är lite tråkig och har därför ridigt en annan ponny som han trivts bättre med.

Vår ponny har ridits av en kompis dotter och hon trivs super med ponnyn. Nu vill dom köpa henne viket känns jättebra då vi i så fall kan köpa den andra ponnyn i stället.

Men i kontraktet står det att de förra ägarna har förköpsrätt vid en eventuellt försäljning, är vi bindna till att följa detta?

Givetvis är det fult att sälja bakom ryggen på dom men tjejen som nu har ponny älskar henne och ponnyn skulle få det super där.

Men vad kan hända om vi säljer utan att kontakta förra ägarna?

Ingenting, om det inte står angivet vad som ska hända.

Kontakta förra ägaren. De vill nog inte köpa tillbaka hästen om ni kan utlova att den får ett gott nytt hem.
De har ju sålt hästen för att de inte ville ha den kvar, så de vill nog mest veta att den får det riktigt bra.

Det kan väl inte hända ngt om det inte står något vite med i kontraktet om det skulle brytas?

Men eftersom du skrivit på kontraktet där säljaren har förköpsrätt skulle jag kontakta säljaren och berätta hur läget ligger till.

Om den fd ägaren skulle motsäga sig att din kompis skulle få köpa ponnyn istället när dottern älskar lilla ponnyn så tycker jag att den fd ägaren är totalt hjärtlös...
Å den fd ägaren har antagligen skrivit in det för att den vill veta att ponnyn får det bra, å kan ponnyn vara på ett bättre ställe än med människor som älskar den och vill ha den?

Det kan väl inte hända ngt om det inte står något vite med i kontraktet om det skulle brytas?

Men eftersom du skrivit på kontraktet där säljaren har förköpsrätt skulle jag kontakta säljaren och berätta hur läget ligger till.

Om den fd ägaren skulle motsäga sig att din kompis skulle få köpa ponnyn istället när dottern älskar lilla ponnyn så tycker jag att den fd ägaren är totalt hjärtlös...
Å den fd ägaren har antagligen skrivit in det för att den vill veta att ponnyn får det bra, å kan ponnyn vara på ett bättre ställe än med människor som älskar den och vill ha den?

Och om säljaren vill hävda sin förköpsrätt efter att TS informerat om att h-n tänker sälja till en annan så är det fortfarande ett tandlöst avtal eftersom inget vite finns inskrivet. Jag tycker dock att det är schysst att ringa upp fd ägaren eftersom de uppenbarligen verkar bry sig om var ponnyn hamnar.

Om jag har rätt för mig så kan ni sälja hästen till vem ni vill utan konsekvenser så länge det inte står med något vite i kontraktet. Det är väl mer en moralfråga än något annat.

Ni kan inte prata med de förra ägarna och förklara läget? Om de sålt ponnyn från början och ni berättar det som du skrivit här så skulle jag inte tro att de har något emot att ni säljer till tjejen som rider nu. Egentligen har jag ju såklart ingen aning om hur läget är för dom, men de gånger jag varit med om att det skrivits i kontraktet att förra ägaren har förköpsrätt om hästen säljs så är det för att säljaren (förra ägaren) inte vill att hästen ska säljas till första bästa utan att den ska komma till ett bra hem. :)

Men, rent juridiskt kan de inte göra någonting om ni säljer hästen till tjejen utan att prata med dem först.

Tycker det blir vanligare och vanligare att de som säljer häst privat skriver med det i kontraktet, jag förstår inte riktigt varför. Om man en gång bestämt sig för att sälja sin häst så är den såld sedan, vill man ha kontroll över hästens öde så får man väl låna ut den foder istället.

Jag förstår att det alltid är ett svårt beslut att släppa iväg en vän man vuxit ur, men det är inte köparens problem att säljaren har separationsångest.

Självklart vill ingen att hästen man säljer får det dåligt eller att den blir en vandringspokal, men om man är rädd för det så sälj inte. Sen är det väl schysst för alla om man kan komma överens och hålla kontakten då och då, men jag skulle inte skriva på ett kontrakt där någon har förköpsrätt på min häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 216
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 287
Senast: ajdidodii
·
C
Ekonomi & Juridik Vi sålde en ponny för 2 år sedan och skrev i kontraktet att jag skulle ha förköpsrätten till ponnyn vid en eventuell försäljning. Efter...
2
Svar
26
· Visningar
4 049
Senast: Lobelia
·
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar