Kontraktsbrott??

Sv: Kontraktsbrott??

Personligen tycker jag att om man säljer ett djur till ett marknadsmässigt pris så är såna här försök att behålla kontrollen rena dumheterna. Den juridiska hållbarheten är dessutom ytterst tveksam, vitesklausul eller ej.
Dessutom har du ju fått din chans så vad har du att invända?
PL

Menar du att det finns någon fördel i förköpsrätt för köparens del? Själv ser jag det som en rätt ordentlig inskränkning i min äganderätt, att jag inte fritt skulle kunna sälja min ägodel (hästen) till vem jag vill, utan att betala vite (om skrivningen håller).

Den fina balansgången mellan kostsamt och oskäligt tror jag är svår om det går upp i en rättslig prövning, hade varit intressant att se.

Vad jag menar är, att det i en affär kan finnas ett antal villkor som är till fördel för köparen. Vilket framgår av mitt inlägg.
Ett avtal består ju vanligen inte av endast en förköpsklausul?

LIA

*kl*

Om kontraktet är giltigt eller ej beror ju lite på hur affären sett ut, är det köplagen eller konsumentköplagen det omfattas av? Sålde du till privatperson eller näringsidkare?

Varflör skulle det vara skillnad när det gäller vites klausul vid tillämpning av köplag och konsumentköplag? Finns det något som stödjer att samma skrivning i kontraktet skulle tolkas olika i de olika regelverken?
Avseende vites klausul givetvis.

Varflör skulle det vara skillnad när det gäller vites klausul vid tillämpning av köplag och konsumentköplag? Finns det något som stödjer att samma skrivning i kontraktet skulle tolkas olika i de olika regelverken?
Avseende vites klausul givetvis.

När det gäller konsumentköplagen så gäller inga avtal som kan ses som en nackdel för köparen.

Nej det har du nog fått om bakfoten, konsumentköplagen är tvingande som du säger, och gör man någon överenskommelse som gör det sämre för köparen så är den inte giltlig, detta gäller dock endast på de punkter lagen berör.

Det finns inget hinder att avtala om sådant som inte täcks av lagen och vad jag vet så är vite en sådan punkt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 526
Senast: Smedholt
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 133
Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 130
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar