Angående hingstinformation

C

crazy

Är det bara jag som tycker att hingstkatalogen kunde kommit något tidigare varje år...planeringen för den ligger ju ändå sedan året innan.Minst en månad tidigare..vore ett önskemål.

Även på hemsidor kunde folk gott vara flitigare med uppdatering och information om hingstarna.

Några stycken har varit förutseende med sina hemsidor och redan nu uppdaterat och talat om vilka hingstar som kommer att stå på station med avgifter etc.

Ni som gjort detta är värda en eloge! :bow:

Det kanske bara är jag som funderar så?

nej jag håller med dig!
man vill ju få tid att tänka på vilken man ska annvända, när man väl vet vilka som finns och vart.
men det är väl för att det är hingst visningar tidigt på våren och då ska dom visa upp dom för att kanske få nya poäng och sånt.men dom är lite sega med sina kataloger.

Håller med dig! Man kan behöva mycket tid att bestämma sig, om man inte gjort det redan innan.

Men, har inte utgivningen av Hingstkatalogen nånting att göra med att de nya hingstarna för i år ska komma med?? Eller är det förra årets godkända hingstar som kommer med i år??? Jag har ju inte varit med så länge så jag har inte så bra koll det här. :)

Okej, tack för infon! Så man kan alltså säga att det är ett års förskjutning då? Hur ska man göra om man blir intresserad av att betäcka med en av årets nygodkända?

Den kommer normalt till bruksprovet för halvblodshingstar, i slutet av februari, inte mars.
Det är ju en väldig massa fakta som ska uppdateras och kontrolleras (av någon anledning slirar många i den här branschen mycket på sanningen) så jag har full förståelse för att den inte kan komma tidigare, och ärligt talat: innan bruksprovet är det väl ändå ingen som bestämmer sig till 100 procent. Man vill ju se vad som dyker upp där!

Hålla sig uppdaterad vad som händer på bruksprovet och så lär det komma annoser på dessa i ridsport så det är bara att läsa den.

När jag var på bruksprov senast, fast det var ju ett par år sedan :D, var det fyra dagar i slutet av mars, och hingstkatalogerna (det var två på den tiden) kom ut lagom till bruksprovet!

Jo men som en annan som går igenom allt som finns om hingstarna år efter år...kan det kännas tacksamt att kunna få hingstkatalogen tidigare...när bruksprovet kommer får man också lika fullt att göra med att studera de nya hingstarna...det blir liksom så pang på med allt på en gång!

Utomlands är man mer öppen tycker jag...de går gärna ut i förväg på sina hemsidor och talar om vilka hingstar som finns på gång inför bruksprov...sedan om de blir godkända eller ej återstår ju.

Men jag tycker det är väldigt framsynt av dem att gå ut med information så tidigt...dessutom uppdaterar de sina hemsidor oftast redan vid nyår med stationer inför våren,gällande hingstar,årets språngavgifter etc.

Fick Ridsport i prenumeration av svärmor i julklapp, ett helt år! Så då ska jag nog kunna hålla mig uppdaterad! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 064
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Nybliven bukefalist här! Ber om ursäkt ifall trådar av detta slag inte uppskattas men jag hittade ingen liknande. Jag tänkte be er...
2
Svar
37
· Visningar
4 231
Senast: Eira
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 940
Senast: supercassie
·
Ekonomi & Juridik Hej! :) Har frågor gällandes hästhållning i ett eget stall med två boxar och därmed två hästar/ponnys. Tacksam för ALLA svar! Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 827
Senast: Flaekja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023