Angående hingstarna på hingståget...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Angående hingstarna på hingståget...

Nämen?! Hur kan ni vilja se en prestationshingst fri i manegen? Det handlar ju inte om en väldigt ung hingst eller som i Alcatraz fall, en betydligt äldre hingst. :confused:
Om en häst i den åldern, godkänd på prestation, inte går att visa vettigt drar i alla fall jag öronen åt mig - om hästen rids med bett innebär det att det GÅR och då måste det handla om ridbarheten, eller brist på ridbarhet - som jag ser det.

Donauschwalbe skrev:
Nämen?! Hur kan ni vilja se en prestationshingst fri i manegen? Det handlar ju inte om en väldigt ung hingst eller som i Alcatraz fall, en betydligt äldre hingst. :confused:
Om en häst i den åldern, godkänd på prestation, inte går att visa vettigt drar i alla fall jag öronen åt mig - om hästen rids med bett innebär det att det GÅR och då måste det handla om ridbarheten, eller brist på ridbarhet - som jag ser det.
:bow: typ ungefär så tolkar jag det också...

Helen

Jo i vanliga fall, men nu hade/har han ju en munskada. Förutsatt att det är Kennedy du pratar om...;)

Just Kennedy får väl sägas ha en lovlig ursäkt för att inte visas under ryttare..

Jag såg honom under ryttare och för hand på bruksprovets avelshow, och han var trevligare att se för hand, med ryttare var han spänd som en fiolsträng. Stackars 'krake' :crazy:

Jag tror inte en sekund på att de skulle visa hingsten med ryttare och bett i munnen om hans skada på något sätt förhindrade detta.

Kanske inte men hästens förtroende för att ha "saker" i munnen verkar ändå vara lite förlorat. Och sån´t tar tid att bygga upp. Det var mer det jag tänkte på...

Vad är Kennedys munskada??

Var det honom en ryttare hade knäckt käkbenet på?
Eller blandar jag ihop det?:confused:

Nej, det är korrekt.
Så precis som Animor säger, det är nog förtroendet som fått sig en ordentlig knäck, säkert värre än att börja om helt från början..

Ja naturligtvis kan det sitta i huvudet. Men det kan ju också bero på var själva brottet på käkbenet sitter också. Det kan ju sitta så illa att bettet faktiskt trycker på benet just där brottet är. Behöver ju inte synas irritation i slemhinnan men kan ändå göra ont mot själva ihopläkta skadan på käkbenet. När benet läkt ihop kanske det inte läkt exakt jämt. Kan ju blivit lite ojämt eller lite extra brosk runt.

Vore intressant att veta om de provat med bettlöst, typ hackamore.

Donauschwalbe skrev:
Jag tror inte en sekund på att de skulle visa hingsten med ryttare och bett i munnen om hans skada på något sätt förhindrade detta.

Vad jag såg var en häst med mkt ont i munnen , en häst med dålig ridbarhet beter sig inte på det viset.

Då tycker jag att du ska anmäla hingsthållaren för om det du påstår är sant är det djurplågeri. Fast jag tror det inte. :p

*knapplån* Vilka är det som åker nu då?

Jag har inte bestämt mig ännu om jag ska åka, får inte med mig ngn i år och det hade varit kul att sitta och snacka häst med några på plats. Måste bara åka och fixa i stallet först innan/om jag åker.

Jag åker från jobbet om ett par minuter!

Gissar att jag kommer vara enda i ridhuset som har kjol:D
Har varit med om det förr;)

Donauschwalbe skrev:

Självklart vill jag se en prestationshäst riden, men på det vis han blev visad så kunde man inte bedöma något på honom. :(
Enligt vad hingsthållaren sa så är han efter munskadan bara riden ca 1 månad på bett nu sen han kom till Sverige, tidigare tror jag att de red honom på hackamore i Holland efter det at han skadat sig (har för mig att jag läste det) och att det är förtroendet för något i munnen som saknas. Men vad vet jag...? Svårt att bedömma ridbarheten i alla fall och även rörelser.

marham skrev:
Nix inga strykningar - tom en bonus hingst visad för hand: A-Dur

A-dur blev insatt ganska sent... mkt pga att han kommer att stå stationerad utanför varberg iår...

Ibland blir jag så trött...:( :cry:

Showen igår var en visning av hingstar, för att få folk intresserade av att betäcka just med deras fina hingst...

Hur många ston tror du Kennedy fick på den "uppvisningen" som gjordes igår?:confused: :crazy:

Jag tror också att han hade gjorts mera rättvisa om han fritt fått visa sina gångarter istället!

Anmäla kan du göra själv:devil: .

Jag vet att en häst nästan behöver vara död innan det klassas som djurplågeri i sverige och död var han inte.
Men väldigt irriterad:cry: .

Om en häst bara slänger sig runt med näsborrarna som högsta punkt är det ganska svårt att bedömma dens kapasitet.
Men jag kanske inte är duktig nog:devil: .

*Lånar knapp*

Kom precis hem från Strömsholm och måste säga att jag är mkt imponerad av Silvano som jag förut tyckt varit rätt så seg i fötterna, Smashing Hit var också finare än när jag såg honom sist. Passade också på att boka Alcatraz :bump: .

poff skrev:
*Lånar knapp*

Smashing Hit var också finare än när jag såg honom sist. .

Jag har inte sett Smashing Hit live förut, men tyckte att han såg mycket fin ut i går i Kungsbacka. Han är en stark kandidat till mitt ena sto i år. Fielmann var inte heller dum!

Var i Strömsholm i kväll och har precis kommit hem.
Jag HADE innan bestämt mig för Lucky Point (som jag såg på bruksprovet), men blev nu jätteförtjust i Hip Hop (har aldrig sett honom live förut). Så nu är det stor beslutsångest!
Jag skall åka på Flyinge-visningen också, slutar väl med ett tredje alternativ...
Av gångartshingstarna blev jag imponerad av Silvano, som såg mycket trevlig ut, härlig ökad trav!!
Hälsningar Elizabet

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka