AngÅende FÖrtroende Och Ledarskap

Sv: AngÅende FÖrtroende Och Ledarskap

miana skrev:
Hej!:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Det låter så illa, sätta på plats....maktmissbruk....är man elak mot djur är man även elak mot människor...sa en gammal tant en gång och det stämmer så bra....

Senast ändrad av en moderator:

rocki skrev:
Det låter så illa, sätta på plats....maktmissbruk....är man elak mot djur är man även elak mot människor...sa en gammal tant en gång och det stämmer så bra....

Jaa, jag håller med. "Sätta på plats" låter lite för mycket i mina öron, faktiskt. Visa vem som bestämmer och sätta på plats tolkar jag som två helt olika saker :crazy:

Tipps på hur ni gör när ni sätter dom på plats.
Mer än at säga bestämt ifrån?

Rotterö skrev:
Tipps på hur ni gör när ni sätter dom på plats.
Mer än at säga bestämt ifrån?

Riktat mot... ? Mig, säger vi. Jag använder inte ens termen "sätta på plats". Fråga nån annan :smirk:

Min häst hade varit fruktansvärt illa behandlad när jag fick honom. Hans försvarstaktik var att visa tänderna och markera med bak benen "kommer du närmare, så smäller det!" Pga av hans beteende var folk liv rädda för honom, så han vann ju poäng på att vara aggressiv. Det är så sorgligt att se ett djur i ett sånt skick, håglös, han ville inte ens ta emot godis! Det är svårt att bli flockledare åt en sån häst, pga tillits problem osv. Nu efter 3 år litar han på mig, men det har tagit tid.. Hästar är alltid formade av deras omgivning och framförallt OSS människor, det finns inga elaka hästar bara hästar som min, som av rädsla har tvingats in i ett beteende mönster. En häst är redan perfekt som den är, det är vi människor som måste ändra på vårt beteende om vi har problem med kommunikationen, ledarskapet osv. Att sätta en häst på plats är knappast lösningen i mina ögon, iallafall.

Jag tror inte heller på detta. Men det finns dom som tror på det.
Jag hanterar han och han får tillsägelse när han gör fel. Han är en mycket trevlig kille annars. Han gillar inte mig.Han är en lågrangad häst. Han fyller 3 i maj så det kan mycket väl hänga på åldern testar.
Men jag har nu med ett spö till hagen vid matning. Jag har kastat det mot honom 2 gånger. Nu kommer han inte fram och surar, förrän jag går där ifrån. Något bättre tycker jag som blivit sparkad förut.
Inne då ställer jag upp honom på stallgången. Då har jag mer koll på han. I boxen är han lite avaktande. Men det går om manär lugn.
Men de andra kan ta hand om honom utan problem.

Hästen ser varje människa som en varsin individ.

Därför ser den dig som ledare och andra som icke flockrelaterade individer som kommer och petar på den ibland.

Vad som däremot oftast händer när du blir ledare är att hästen i allmänhet blir mer lätthanterlig.
Vilket kan uppfattas som att alla blir ledare emn så är inte fallet.

Om något som hästen uppfattar som en fara hotar, vänder sig hästen till den som är ledaren. Finns inte denna där kommer den att lita på sig själv troligast.

rocki skrev:
miana skrev:
Hej!:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Känner mig träffad! =(

Jag använder det ordet, alla tycker kanske inte lika om ord!
Och en sak kan jag lova, jag är inte elak mot något djur och slår det och sånt skit! Och jag är en lugn som männsika med jämt humör!

Och så du menar att jag är elak? Alla kanske inte tycker lika, respektera det....

Senast ändrad av en moderator:

Förlåt, jag blev bara lite iriterad fast jag oftast har ett jämt humör :rofl: hehe.

Kändes som du enbart menade mig och bedömde mig utifrån min inlägg ! Och bara för jag använde andra ord så kallade du mig elak mot djur och människor =*(!

En ledare ska även kunna skydda flocken.
När din häst "testar" dig gör den inte det av ondo, utan på grund av deras överlevnadsinstinkt. Hästar är väldigt smarta djur. Kan du ej få hästen att kännas sig trygg kan han ju inte lita på dig?
En ledare ser till att flocken är skyddad och förser den med mat.
Då får du i gengäld respekt från hästen.

Rotterö: Kan det va för att du innerst inne är rädd? det känner de direkt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 514
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 888
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?