G
ganto
När man fått sin häst att förstå vem som är ledaren och man fått dess fulla förtroende. Ser den alla människor som ledare då eller bara den som fått ledarskapet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
miana skrev:Hej!
Jag tror att det bara är människan som har "uppfostrat" han. Asså han kan ju ha flera ledare men alla måste ha satt han på plats och visa vem som är ledaren.
Jaa, det är jag säker på att den kan ha......de flesta hästar älska ju när vi pyssla med dem, det är en mycket viktig bit....ganto skrev:Men om man är två som sköter och rider en häst. Kan den ha mer förtroende och tillit till den ena än till den andra.
Om den ena bara rider och den andra rider mindre men sköter om och pysslar med hästen mer.
Har aldrig behövt sätta en häst på plats, vad man nu menar med det....Kan du förklara hur du menar?miana skrev:Hej!
Jag tror att det bara är människan som har "uppfostrat" han. Asså han kan ju ha flera ledare men alla måste ha satt han på plats och visa vem som är ledaren.
ganto skrev:Men om man är två som sköter och rider en häst. Kan den ha mer förtroende och tillit till den ena än till den andra.
Om den ena bara rider och den andra rider mindre men sköter om och pysslar med hästen mer.
ganto skrev:Men om man är två som sköter och rider en häst. Kan den ha mer förtroende och tillit till den ena än till den andra.
miana skrev:Man typ daskar till han på bogen, om han inte lyssnar. Och när man går med hästen och han är "busig" el olydig så rycker man till i grimmskaftet. Även att vara bestämd men endå snäll mot han/henne så får man hästen att lyssna på en. Och om hästen gör något annat fel så säger man ju till den med lite arg röst.
Och om den går in innan maten är klar så blir man ju arg och står och viftar framför den och säger till den (med arg röst) så går den ju ut.
Så upplever jag att "sätta på plats".
=)
Rotterö skrev:Min snart 3 år valack. Han har jag fostrat sedan nyfödd. + Att min dotter har varit med.
Men han gillar inte mig.
Han surar så fort jag gör något med honom. En dag skulle jag knäppa upp sadelgjorden. Han surade och skulle nafsa mig. Då tog jag givet vis armbågen och skog tillbaka . Då kom bakhoven huttandes.
Han träffade inte.
I hagen vid fodring sparkade han mig när jag lagt ut mat en gång.
Nu har jag börjat med att ha spö med in i hagen. Jag tillåter ingen häst ta maten föränn jag är klar-.
Jag har bara kastat spöt på honom 2 gånger. Han går undan nu. Stot springer så fort hon ser att jag har spö med mig.
Men mot min dotter som är vuxen gör han absolut ingenting. surar aldrig är skit snäll.
Jag är den som har huvud ansvar för honom varje dag.
Han är en rang låg häst. snäll o go .
Vad gör jag för fel????