Angående förlängare till sadelgjorden

Jeja

Trådstartare
Hej

Jag undrar lite över detta med sadelgjords förlängare om det är bra eller dåligt, den hästen jag rider måste jsg ha förlängare på båda sidorna för att spänna sadelgjorden. Men är det bra, får man rätt tryck på varje sida med dessa?
Är tacksam för svar

Mvh Jenny

Förlängare använder man väl mest om hästen har varit på bete/varit sjuk eller dylikt så att hästen är lite tjockare och gjorden inte räcker till? Sedan bantar man/tränar hästen så att den till slut kan ha gjorden utan förlängare. Tycker det verkar konstigt att man inte bara köper en ny längre gjord om det är tänkt att hästen alltid skall ha förlängarna, men har ingen aning om det kan vara negativt att ha förlängning konstant.

hur bra de är beror ju på hur de är utformade och sitter på hästen, ger de t ex punkttryck eller är ojämna så är det ju aldrig bra.

men behövs det förlängare på båda sidorna så kanske man ska se sig om efter en bättre begagnad gjord som är tillräckligt lång om man inte vill lägga så mycket på en temporär gjord.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179
Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare