Angående en två eller flera i hagen

NoExit

Trådstartare
Vet inte vart denna tråd hör hemma, men jag undrar lite, Hästar är ju flockdjur och bör ha sällskap i hagen, hur är det då med att ha ojämt antal, tex, tre st eller fem st, är det bättre eller sämre än jämt antal. Just nu är min häst udda och får gå själv - vilket han inte vill, men de andra är ju två och två och de är rädda att det blir fel om man släpper in en tredje häst i "flocken". Nån som har lite erfareheter att dela med sig utav.

Mvh En mkt förkyld Ida :banana:

Sv: Angående en två eller flera i hagen

Jag tycker ofta det blir så med udda antal, att en blir lite mer utanför. Det betyder sällan att de andra är elaka, men gärna går de två och två, viftar flugor, gnuggar mankar osv... då blir en lite utanför.

vi har haft udda antal flera ggr i våra flockar, och när det kommit ytterligare en häst har den som varit utanför oftast fått en vän, eller iallafall har balansen i flocken jämnats ut lite mera så ingen är lika tydligt "utanför". Men givetvis beror det ju på vilka individer vi pratar om också.

Jag håller med Mackan.

Vi har 5 ston går i en hage och de står ofta två och två och så är det en som blir över. Men det är ju inte så att de mobbar ut den femte utan den blir bara över, verkar som de trvis bäst två och två. Men till helgen får jag hem en ny häst, ett sto, som antagligen får gå tillsammans med övriga och då får vi hoppas att det jämnar ut sig.. :)

I vårt stall går alla hästar ihop. Där bor åtta hästar och iftast går de två och två i hagen så hade det kommit en till är det möjligt att en blir utanför. Har fått för mig att det oftast blir så att de går två och två.

När vi hade tre hästar här hemma så var det alltid en som var utanför. Dock turades dom om. Mycket bättre nu när jag har två, de verkar gladare.

Vi har tre ston tillsammans, och de har gått i samma hage ett tag. Ibörjan var det lite oroligt, två av hästarna kände varandra sen innan, och var lite mer kompisar, men de övergav varandra och blev bästisar med den tredje i tur o ordning. Sedan var ett av stona lite av en enstörig under en period, hon valde att själv trava iväg till andra änden av hagen, trots att de andra två inte hade ngn "bästisperiod". Sen en tid tillbaka tycker jag det har funkat mycket bra, de har hittat en bra balans, med en tydlig rangordning, men det är "alla är med alla". Så visst går det, men det kan ju ahndla om individer också :)

Men det är bättre att de är tre som går ihop än att en ska vara ensam. Mitt sto går ihop med två andra ston, och det är inga problem. Dom turas om o gnugga lite på varandra.
Tidigare i andra stallet fick hon gå ensam, vilket visserligen fungerar eftersom dom kan gosa över staketet. Men man vill ju helst inte ha dom ensamma. Inte jag iallafall.

musen21 skrev:
När vi hade tre hästar här hemma så var det alltid en som var utanför. Dock turades dom om. Mycket bättre nu när jag har två, de verkar gladare.

Mina hästar har hållt på likadant de med. :d

Det har varit olika med olika hästar, hos mig. Däremot hade jag en gång en tredje part i form av 119 cm hög russvalck, honom hatade alla mina andra hästar så han blev alltid utanför hur många de än var i hagen... :D

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 732
Hästmänniskan Sitter och funderar över min situation här hemma. Har 2 hästar, stall på egen gård, jag är ensam som håller på med hästarna. Nu är jag i...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 658
Senast: tara
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 223
Senast: Korven
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 534
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar