Angående det här med avelsvärderingen

Sv: Angående det här med avelsvärderingen

Rodde skrev:
Ett trettio dagars test för ponnyer är för livstid i Tyskland! Det jag tycker är konstigt att om avkommorna är godkända i Sverige när hingsten stod i Tyskland varför är då inte avkommorna godkända i Sverige i samma avelsförbund när hingsten står i Sverige??? Varför blir det helst plötsligt stopp att ta imot och registrera avkommorna i Sverige? Samma hingst!?
Detta måste vara det som EU kommisionen menar är ett handelshinder eller?

Javisst är det fascinerande att ett sto kan få 2 föl, helsyskon, där det ena får gröna papper och det andra grå. Det första fölet då avlat i annat land, samma sto - samma hingst kommer som livmoderimport till Sverige och får gröna papper, stoet får också gröna papper. Sen kommer hingsten till Sverige och - OM samma sto då betäcks med samma hingst (som ej blir godkänd i Sverige) så får fölet grå papper. Värdelös avkomma? Jag tror det stavas BYRÅKRATI eller vad vet man???

Precis så och om inte det är handelshinder vet jag inte vad som är handelshinder! :confused:

Jag har också enbart avlat svenskt när det gäller Halvblod men får säga att när även de utländska medelmåttorna är bättre än våra grova kortbenta svenska halvblod, som saknar någon bra ridbarhet. Nej om vi ska hålla måttet då måste vi lätta upp våra svenska ston med mycket bra hingstar.
Men med tanke på vad som visas på fölchampionaten nu blir det nog mycket bättre.
Likaså kan vi se på alla föl som visas och vann på de olika utställningarna hos asrp det var inga fäder som var svensk födda där utan Importerade och jag tror samtliga föls fäder kom från Holland!!!!

Jag tror bara att jag har hållit me Dag nätterquist en enda gång. De va när han för ett par år sedan gjorde ett upprop om att den svanska stammen måste förädlas med utländska blod. Han ord va väöl ungefär.. slakta ut den svenska stostammen och importera prestationssto. Det gällde väl i första han flyinge. Nä vi har alldelles för mkt skithingstar i avel i sverige. Hästar som inte tillför sporten något, och tack vara detta så kommer vi även i fortsättningen att vara ett avelsland i pereferin.. :smirk:

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 079
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur