Sv: Angående det här med avelsvärderingen
Javisst är det fascinerande att ett sto kan få 2 föl, helsyskon, där det ena får gröna papper och det andra grå. Det första fölet då avlat i annat land, samma sto - samma hingst kommer som livmoderimport till Sverige och får gröna papper, stoet får också gröna papper. Sen kommer hingsten till Sverige och - OM samma sto då betäcks med samma hingst (som ej blir godkänd i Sverige) så får fölet grå papper. Värdelös avkomma? Jag tror det stavas BYRÅKRATI eller vad vet man???
Rodde skrev:Ett trettio dagars test för ponnyer är för livstid i Tyskland! Det jag tycker är konstigt att om avkommorna är godkända i Sverige när hingsten stod i Tyskland varför är då inte avkommorna godkända i Sverige i samma avelsförbund när hingsten står i Sverige??? Varför blir det helst plötsligt stopp att ta imot och registrera avkommorna i Sverige? Samma hingst!?
Detta måste vara det som EU kommisionen menar är ett handelshinder eller?
Javisst är det fascinerande att ett sto kan få 2 föl, helsyskon, där det ena får gröna papper och det andra grå. Det första fölet då avlat i annat land, samma sto - samma hingst kommer som livmoderimport till Sverige och får gröna papper, stoet får också gröna papper. Sen kommer hingsten till Sverige och - OM samma sto då betäcks med samma hingst (som ej blir godkänd i Sverige) så får fölet grå papper. Värdelös avkomma? Jag tror det stavas BYRÅKRATI eller vad vet man???