Angående det här med avelsvärderingen

Sv: Angående det här med avelsvärderingen

Hmm ja nu blev han ju inte såååå gammal i gemet. Så att säga.
Inte heller hade han tävlat innan jag fick honom som 7 åring. Däremot skall han ha gått uppvisningar och galor.. Vad dom nu menar med det på hingststationen där han stod..

Lär väl vara typ hingstvisningar de menade, konstigt att de inte gjort mer för att han skulle bli fortsatt godkänd. 30 dagars i de flesta förbund ger max 2 års godkännande sedan måste de ha visat prestation för fortsatt godkännande.

Han gick bruksprovet som4 åring (30 dagars testen) och blev skuren som 5 åring pga av pungbråcken. Sedan fick han stå på deras station och de va väl tänkt att han skulle bli tävlingshäst men han trivdes lite sisådär.. Hade stora samarbetes problem med mera när han kom hit. En underbar häst som är knepig..;)

Dina hypotetiska föl hade inte fått gröna papper här i Sverige. Ta tex hingsten Sambesi, den är avelsgodkänd i Holland och i Tyskland nåt förbund(tror jag) men gick inte igenom i Sverige - hans avkommor får inte gröna papper, MEN man kan regga dem utomlands med gröna papper och sen importera avkommorna .... jag tror att de gör så med hans avkommor som har gröna papper.

Jag tycker idén är vettig med ett längre prov som FÖLJS UPP av prestationstestning, (helst på både hingst och avkommor) senare.

Fast det är väl inte så lyckat med hingstar som har pungbråck i avel ?

Ett trettio dagars test för ponnyer är för livstid i Tyskland! Det jag tycker är konstigt att om avkommorna är godkända i Sverige när hingsten stod i Tyskland varför är då inte avkommorna godkända i Sverige i samma avelsförbund när hingsten står i Sverige??? Varför blir det helst plötsligt stopp att ta imot och registrera avkommorna i Sverige? Samma hingst!?
Detta måste vara det som EU kommisionen menar är ett handelshinder eller?

Att få en äldre utländsk hingst godkänd i Sverige menade jag, det kanske blev lite oklart.

Man vet inte om pungbråck är ärftligt på häst, det kan eventuellt vara det på gris.
Don Schufro tex är en hingst som pga sitt pungbråck inte längre är godkänd i Sverige, stoägarna använder istället hans son Don Romantic. Är inte det lika oetisk avelsmässigt om det nu är finns en ärftlig gen. Solos Landtinus som blev Årets hingst i Danmark i år, har också haft pungbråck och finns nu inte heller tillgänglig för svenska avlare. Trots det, lämnar båda hingstarna otroligt bra avkommor, är mycket använda av europeiska stoägare ( i synnerhet Don Schufro). Vad som är ärftligt i Sverige, kanske inte är ärftligt i andra länder?

Kanske är det så - men jag tycker iallafall att det är onödigt att avla på ärftliga defekter.

Men då e inte pungbråck en såååå pass allvarlig åkomma då?? Då hade han rent fysiskt kunnat fortsätta att betäcka.. :confused:

Det är bara Sverige som inte använder hingstar med pungbråck! Man kan åka till Danmark o betäcka och sedan ta hem fölet och det är fullt OK! Eller använda hingstens son och betäcka med!

Rodde skrev:
Det är bara Sverige som inte använder hingstar med pungbråck! Man kan åka till Danmark o betäcka och sedan ta hem fölet och det är fullt OK! Eller använda hingstens son och betäcka med!
Och så säljer man den avkomman till USA och får den godkänd som svenskt halvblod där, och vips är det ingen som säger nåt om pungbråck :banana: :banana: :banana:

Allvarligt :o

De va mer än vad jag visste ja där ser man. man lär sig ngt nytt varje dag..

Penny_Lane skrev:
Men då e inte pungbråck en såååå pass allvarlig åkomma då?? Då hade han rent fysiskt kunnat fortsätta att betäcka.. :confused:

Beror helt på hur stort brocket är, ibland behöver de ta bort båda testiklarna för att kunna "laga" brocket ibland kan de spara en, vet faktiskt inte hur det är med de danska med pungbrock om de bara har en testikel kvar eller båda. Vet att någon av dem numer är valack (alltså varit tvungen att ta bort båda) dock finns det gott om fryst kvar vilket används efter den.

Don Schufro har bara en.Ofta är det så att har man tagit bort en får man ta den andra också, eftersom bråcket gärna kommer tillbaka. Med en hingst som Don Schufro tar man inte båda på en gång och syr ihop "hålet", jag tror de använt nät för att minska risken att det kommer tillbaka. På Blue Hors Cavan fick den ena tas bort först. Bråcket kom tillbaka och den andra fick också tas. Där finns det svindyr fryst sperma att få ännu. Landtinus slutade tävla när det här hände. Stora ansträngningar kan framkalla bråck. Och han har högre värde som avelshingst än som ridhäst.

Knepigt temperament + pungbråck är väl ingen större hit ?
Tur att den inte är hingst längre...

Det minsta man kan begära är väl att hingstarna som kan sprida sina gener till 1000-tals avkommor är friska, sunda och har ett bra temperament ?
Bara för att andra avelsförbund tillåter diverse defekter så behöver inte ASVH göra det.
ASVHs avelsmål är som följer "En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst, som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt."
En tung hingst med medelmåttiga gångarter/hoppförmåga som inte kan tillföra något positivt till avel borde då kunna stoppas...
Svenskfödda hästar har mycket stora framgångar (med tanke på det lilla stoantalet) internationellt i alla grenar. Tyvärr är ASVH dåliga på marknadsföring.

De flesta "svenska" hästar är utländska och låt mig informera dig om att temperaments test görs inte i sverige utan i Tyskland o Holland och man får betyg i det också! Det är något som Sverige borde ta efter på särskilt på ponny hingstar.
Sedan om hela avelseuropa inte tycker att diverse avikelser är orsak att kassera en hingst så måste man säga att Sverige seglar fortfarande i svallvattnet när det gäller avel.
Titta på Flyinge hur många Svenska hingstar har dom i sitt hingstprogram eller leta igenom hingst katalogen eller läs anmälningslistorna till bruksproven hur hög procent är svenska?
Nej fram för Internationell avel!

Han har fått knepigt temprament pga att han blev illa behandlad. När jag hade haft honom i 2 månader följde han mej som en hund. Idag 1år och 6 månader efter vi köpte honom undrar jag och importören vart den knepigheten sitter.

Han va nog mera arg min stackas häst arg på alla människor som ville honom illa. Jag hade gärna haft honom som hingst och användt honom på mitt sto. Han har en underbart exeritör och hoppar som en gud. Han är världens snällaste och har en fantastiskt stam som int finns i sverige förutom honom. Så jo jag vill nog säga att man missat något här i sverige..

Det var trådskaparen själv som skrev : "Han gick bruksprovet som4 åring (30 dagars testen) och blev skuren som 5 åring pga av pungbråcken. Sedan fick han stå på deras station och de va väl tänkt att han skulle bli tävlingshäst men han trivdes lite sisådär.. Hade stora samarbetes problem med mera när han kom hit. En underbar häst som är knepig.."
Av det tycker jag att man kan säga att den hingsten inte hade något i aveln att göra !
Nej det visas fram allt för få svenskfödda hingstar, tyvärr, men en hel medelmåttiga utländska prövar lyckan här (det brukar inte vara det bästa som kommer hit).
Jag vet att det strömmar mycket utländskt i svenska hästar men jag är innerligt trött på att folk i allmänhet tror att bara för att hästen är importerad från Tyskland så är det en topphäst !

Så en häst som blir arg för att den blir dåligt behandlad har inte i aveln att göra??
Ursäkta men vad för kossor skall vi avla fram här i sverige. Hellre en häst med temprament som nedärver det men som har fantastiska andra egenskaper än en halvdö svensk kossa. Skulle aldrig avla på en "svensk häst"..

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 079
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur